اپراتورهای شبنم افزایش یافت

دنیای‌اقتصاد- مجوز اپراتوری شبکه بازرسی و نظارت مردمی(شبنم) به کنسرسیوم داده پردازی نفیس اهدا شد.

شرکت خدمات انفورماتیک راهبر در نشست خبری که روز گذشته در ساختمان شماره یک وزارت بازرگانی برگزار کرد، مجوز اپراتوری شبنم را به طور رسمی به این شرکت که از اوایل سال‌جاری به طور آزمایشی در این زمینه فعالیت می‌کرد ارائه کرد. به گفته اعلائی، مدیرعامل شرکت راهبر (مجری طرح شبنم) با توجه به وسعت گرفتن مسوولیت این شرکت و همچنین در پی اجرای این طرح روی تمام گروه‌های کالاهای وارداتی، تصمیم بر تعدد اپراتورهای اجرایی این طرح گرفته شد و به این ترتیب کنسرسیوم داده پردازی نفیس، کانون بازنشستگان ناجا (شرکت امین)، مجمع عالی واردات و شرکت خدمات مشاوره و مدیریت تامین به عنوان همراهان شرکت راهبر برای اجرای هرچه بهتر این طرح انتخاب شدند که در این بین، کانون بازنشستگان ناجا و کنسرسیوم داده پردازی نفیس مجوز اپراتوری رسمی را دریافت کردند.

وی افزود: با توجه به فعالیت و کمک‌های قابل توجه مجمع عالی واردات و شرکت خدمات مشاوره و مدیریت تامین نیز به زودی مجوز اپراتوری شبکه بازرسی و نظارت مردمی را دریافت خواهند کرد.

نوریزاده، مدیر پروژه شبنم نیز با بیان این مطلب که اجرای این طرح نتایج قابل توجهی در رابطه با محدود کردن قاچاق در پی داشته است، گفت: با توجه به این اتفاق بنا برآن شد تا تمام گروه‌های کالاهای وارداتی مشمول اجرای این طرح شوند و به این ترتیب با توجه به وسعت گرفتن کار ما به این نتیجه رسیدیم که گروه اجرایی خود را گسترش دهیم و این روند نیز ادامه خواهد یافت.

وی همچنین در رابطه با اجرای این طرح روی کالاهای گروه آی تی و دیجیتال و نتایج اجرای این طرح روی این گروه کالایی وسیع گفت: در ابتدای امر این طرح تنها روی پنج کالا نظیر مانیتور، لپ‌تاپ، چاپگر و... اجرا می‌شد.اما از حدود شش ماه گذشته تمام کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی مشمول اجرای این طرح هستند و حتی اگر کالایی هنگام حمل‌ونقل یافته شود که فاقد برچسب شبنم است توقیف و صاحب آن مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان کاهش حجم کالاهای قاچاق در بازار کامپیوتر به گفته‌های رییس اتحادیه یکی از استان ها استناد کرده و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه قاچاقچیان میزان واردات و حجم معاملات خود را اعلام نمی‌کنند ما نمی‌توانیم آماری در این رابطه ارائه دهیم. اما رییس اتحادیه فناوران رایانه یکی از استان‌ها میزان کاهش قاچاق با تکیه بر اجرای طرح شبنم را ۹۵ درصد اعلام کرده است.وی همچنین به آمارهای ارائه شده از جانب گمرک در رابطه با افزایش حجم واردات انواع گوشی موبایل استناد کرد و گفت: در بیان موفقیت این طرح همین بس که حجم واردات این کالای پرمخاطب نسبت به سال قبل در حد چشمگیری افزایش یافته است.

وی میزان رشد واردات در زمینه موبایل را ۲۱۰‌درصد اعلام کرد. وی با تایید این موضوع که تغییرات تعرفه‌ای در این مورد خاص نیز منجر به کاهش واردات غیررسمی در این زمینه شده است، گفت: این دو در کنار هم موجبات کاهش قاچاق را فراهم آورده و در مورد سایر کالاها نیز قطعا همین اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های وارداتی در مورد برخی از کالاها قطعا وظیفه ما به‌عنوان مجری سنگین‌تر خواهد شد. وی ادامه داد: آماری داریم مبنی بر درآمد ۷۰۰ میلیون دلاری که با اجرای طرح شبنم نصیب واردکنندگان رسمی شده است. ضمن اینکه با هدایت واردات غیر رسمی به سمت واردات قانونی با اهرم شبنم بر اساس تعرفه واردات دولتی درآمد دولت ۱۷۰ میلیارد ریال از محل واردات افزایش یافته است.

اعلائی در پاسخ سوال «دنیای‌اقتصاد» در رابطه با اجرای این طرح روی کالاهای تولیدی کشور و همچنین وجود برچسب‌های تقلبی در بازار گفت: بنا داریم این طرح را به زودی در مورد کالاهای تولید داخل نیز اجرا کنیم و در حال حاضر این طرح به طور داوطلبانه برای کالاهای وطنی اجرا می‌شود. وی همچنین افزود: از آنجا که برچسب‌های شبنم توسط ماموران این نهاد و همچنین در گمرک روی کالا نصب می‌شوند هیچ برچسب تقلبی در بازار وجود ندارد و همچنین هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند خود نسبت به نصب برچسب اقدام کند. به این ترتیب اخباری که در این رابطه منتشر شده است شایعه است.