مریم عسگری

برخی فعالان بازار می‌گویند عرضه ارز مبادلاتی به تولیدکنندگان تلویزیون تاثیری در قیمت‌های تلویزیون در بازار نداشته است

بازار لوازم صوتی و تصویری و مخصوصا تلویزیون از بازارهایی است که طی مدت اخیر، به ویژه شش ماه گذشته با تحولات زیادی از لحاظ قیمت، موجودی کالا در بازار و... مواجه بوده است. تحولاتی که تا همین یکسال قبل مشاهده‌اش چه از جانب کسبه و فعالان بازار و چه از جانب کارشناسان و همچنین مصرف‌کنندگان غیر قابل پیش‌بینی بود؛ چرا که بازار این کالا طی سال‌های اخیر با تکیه بر تولیدات داخلی (بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد) و همچنین به دلیل دریافت ارز مرجع بابت واردات قطعه و همچنین کالای ساخته شده، کمتر تحت تاثیر مشکلاتی در رابطه با واردات کالا، نوسانات نرخ ارز و... قرار می‌گرفت.

اما از اوایل سال جاری با تداوم روند صعودی قیمت دلار آزاد و همچنین عدم ارائه ارز مرجع به واردکنندگان کالا و همچنین تولیدکنندگان ناگهان ورق برگشت و قیمت‌ها در بازار روندی صعودی در پیش گرفت. ماجرا به همین جا ختم نشد و پس از مدتی شاهد کاهش موجودی مدل‌های گوناگون تلویزیون در بازار بودیم و از گوشه و کنار اخباری در رابطه با کمبود قطعات تولیدی در کارخانه‌های تولیدی تلویزیون منتشر شد.

با انتشار این اخبار و تایید این موضوع از جانب رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، قیمت‌ها در بازار رشد بیشتری یافت و به این ترتیب بازار این کالا روز به روز با کاهش میزان تقاضا مواجه شد. کارشناسان و فعالان بازار معتقد بودند در صورتی که شرایط واردات قطعه تسهیل شود در بازار شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. این در حالی است که این اتفاق افتاد و تولید‌کنندگان از اول مهر ماه بابت واردات قطعات تولیدی ارز مبادلاتی دریافت کردند. اکنون با گذشت سه ماه از این اتفاق و رفع مشکل تامین قطعه تولیدکنندگان تلویزیون شاهد هیچ‌گونه تغییر قیمتی در بازار

تلویزیون نیستیم.

با توجه به این موضوع این سوال نزد خریداران به وجود آمده است که چرا در صورتی که تولیدکنندگان بابت واردات قطعات تولیدی و... ارز مرجع دریافت می‌کنند، قیمت‌ها در بازار کاهش نیافته است و همچنان قیمت‌ها در بازار این کالا با نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود؟ به عبارتی مصرف‌کننده نتیجه ارائه ارز مبادلاتی به تولیدکنندگان را کجا مشاهده می‌کند؟

این سوالی است که در این گزارش ما سعی کرده‌ایم پاسخ آن را بیابیم.پس اگر شما هم نسبت به این موضوع اعتراض دارید این گزارش را بخوانید:

کمکی که موجب کاهش قیمت‌ها نشد

ارائه ارز مبادلاتی به واردکنندگان قطعات تولیدی برای ادامه حیات خطوط تولید تلویزیون، اگر چه موجب شد تا مشکل محدودیت موجودی در بازار تلویزیون کمرنگ شود، اما متاسفانه با گذشت سه ماه از این اتفاق وعده‌های تولیدکنندگان محقق نشده و قیمت‌ها همچنان در بازار این کالا گران است!

فعالان بازار می‌گویند: از حدود هشت تا نه ماه گذشته قیمت‌ها در بازار تلویزیون روندی کاملا صعودی داشته و از کاهش قیمت به هیچ عنوان خبری نبوده است. نمایندگی‌های فروش برندهایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، سونی و ایکس ویژن با بیان این مطلب گفتند، قبول داریم که قیمت‌ها رشدی ۴۰ درصدی داشته است؛ اما چاره‌ای نیست و باید بر اساس سیاست‌های شرکت‌های تولیدکننده حرکت کنیم.

شرکت‌های تولیدکننده نیز با تایید خبر ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار اعلام کردند، تاثیر محرومیت چند ماهه بابت دریافت ارز مرجع یا مبادلاتی در حدی بزرگ و عمیق بوده است که فعلا امکان هیچ‌گونه کاهش قیمتی وجود ندارد.

محمد حسین برخوردار، رییس هیات مدیره شرکت سام الکترونیک در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: اصلا قرار نیست قیمت‌ها در بازار تلویزیون کاهش یابد و باید فکر ارزان شدن تلویزیون را از سر بیرون کرد. وی افزود: در آینده نزدیک قیمت‌ها رشد بیشتری خواهد داشت، چرا که ما اکنون قیمت‌ها را تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد گران کرده‌ایم. در حالی که میزان منطقی رشد قیمت ۷۰ تا ۷۵ درصد است.پس نمی‌توان انتظار داشت که ارائه ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی باعث کاهش قیمت‌ها شود.

شرکت ال‌جی هم از عدم کاهش قیمت‌ها در بازار طی مدت اخیر خبر داد. نکته جالب اینجا است که شرکت‌های عرضه‌کننده به جای کاهش قیمت‌ها، اقدام به ارائه پروموشن یا هدایای ضمن خرید کرده‌اند و گروهی نیز تخفیف‌هایی جزئی برای خریداران در نظر گرفته‌اند.

به عبارتی این ارز مبادلاتی که قرار بود به کاهش قیمت‌ها در بازار منجر شود تنها به تخفیف‌های جزئی یا ارائه هدایایی که روی دست فروشندگان مانده است ختم شده است!

ارز مبادلاتی صرف چه شده است

تولیدکنندگان تلویزیون این موضوع را تایید می‌کنند که رشد قیمت‌ها منجر به ریزش ۴۰ درصدی تقاضا در بازار شده است، اما همچنان حاضر به پایین کشیدن فتیله قیمت نیستند و ترجیح می‌دهند از این ارز مبادلاتی برای رفع مشکلات تجاری‌شان که طی ماه‌های گذشته از سال جدید با آن مواجه بودند استفاده کنند، هر چند که تلاش ما برای یافتن رقم ارز ارائه شده به واردکنندگان قطعات مشخص نیست، اما برخوردار، مدیر عامل شرکت سام الکترونیک و رییس مجمع عالی واردات به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که ارز ارائه شده تنها در حدی است که واردکنندگان قطعات مورد نیاز را در حد نیاز تامین کنند!

یک کارشناس بازار در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: تولیدکنندگان طی ماه‌هایی که از دریافت ارز مرجع محروم بودند با مشکلات زیادی مواجه بودند که تاثیر زیادی بر روند کاری آنها گذاشته و حتی برخی از شرکت‌های تولیدی را به مرز نابودی کشانده است. به گفته این کارشناس،زمانی که نماینده‌های فروش بابت سفارش کالا اقدام به گشایش اعتبار یا LC می‌کردند، نرخ دلار ۱۲۲۶ تومان بود، اما حالا که موعد اجرای تعهدات فرا رسیده است دلار رقمی بالای ۳۰۰۰ تومان دارد و اگر هم قرار باشد از ارز مبادلاتی استفاده شود نرخ آن حدود دو برابر زمانی است که نسبت به گشایش LC اقدام شد.

به همین دلیل شرکت‌ها باید این هزینه را به هر نحوی که شده تامین کنند و تنها راه هم افزایش قیمت است.

برخوردار، رییس هیات مدیره شرکت سام الکترونیک هم در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: طی ماه‌های گذشته که تولید کنندگان بابت واردات قطعه از دریافت ارز دولتی محروم بودند با مشکلات زیادی مواجه بودند ولی برای نجات بازار ناچار شدند کالاها را با ضرر به بازار عرضه کنند. حالا نباید تصور شود که این ارز مبادلاتی به یک باره می‌تواند تمام این مشکلات را رفع کند.

در این مورد شهیدی، رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری هم با تایید گفته‌های برخوردار به «دنیای اقتصاد» گفت: مهم‌ترین قسمت تلویزیون پنل است که ۵۰ درصد یک تلویزیون را تشکیل می‌دهد و این کالا وارداتی است و در اولویت هفتم برای دریافت ارز مبادلاتی قرار دارد. به گفته شهیدی با توجه به اهمیت این کالا و ارائه ارز مبادلاتی به این کالا طی یکی دوماه گذشته نمی‌توان انتظار داشت به محض ارائه ارز مبادلاتی برای واردات این کالا در بازار با کاهش قیمت مواجه شویم.

وی افزود: طی مدت اخیر علاوه بر اینکه عرضه کالا به بازار کم شده است قدرت خرید مردم هم کاهش یافته و این موضوع باعث شده رونق بازار از بین رود. در چنین شرایطی نمی‌توان برای کاهش قیمت‌ها اقدام کرد و ضرر بیشتری را به تولیدکننده تحمیل کرد.

کارشناسان می‌گویند: این طور که پیدا است این ارز مبادلاتی که به منظور کمک و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین با هدف کاهش قیمت‌ها در بازار به برخی از گروه‌های کالایی تعلق گرفته است تنها صرف رفع مشکلات تجاری فعالان صنف شده است و مصرف‌کننده همچنان باید بهای سنگین را برای خرید این کالا بپردازد!