نمایشگرهای سازگار با سیستم بینایی انسان

دنیای‌اقتصاد- کار با کامپیوتر در سال‌های اخیر به یکی از روزمرگی‌های افراد تبدیل شده و این موضوع تبعات خاص خودش را هم داشته است. شاید مهم‌ترین آسیبی که از طریق کار با کامپیوترهای شخصی به کاربران و افراد مختلف وارد می‌شود، آسیب‌های چشمی در اثر نگاه کردن به نمایشگرهاست. این موضوع در بلندمدت به ضعف بینایی منجر می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که روشنایی بیش از اندازه نمایشگرها بیشترین آسیب را به چشم کاربران وارد می‌کند و به همین دلیل هم هست که خواندن متن روی دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی برای کاربران راحت‌تر است، چون این دستگاه‌ها نور اضافه‌ای ندارند. در نهایت این مشکل باعث شده است که شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های نمایشگری به فکر طراحی و تولید نمایشگرهایی سازگار با ساختار بینایی انسان بیفتند.

کارشناسان و سازندگان نمایشگرها بعداز بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که عواملی مانند سطح روشنایی تصویر، یعنی میزان نوری که نمایشگر به سمت چشمان کاربران می‌فرستد و اختلاف آن با روشنایی محیطی که کاربر در آن هست، فاصله چشمان کاربر با نمایشگر، میزان رفرش تصویر و البته کیفیت دید فردی کاربر می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر سیستم بینایی داشته باشند. شرکت SEL (Semiconductor Energy Laboratory)y با همین ایده از مدتی قبل کار روی تولید یک پنل LCD ویژه را شروع کرده است که باعث خستگی چشمان کاربر نشده و ضعفی هم در بینایی‌ آنها ایجاد نمی‌کند.این شرکت در نمایشگاه FPD ۲۰۱۲ ژاپن، نمونه ۶ اینچی این پنل LCD را برای اولین بار به نمایش گذاشت.

این پنل با کاهش میزان رفرش تصویر دیگر باعث ضعف بینایی نخواهد شد. میزان رفرش در یک LCD عادی معمولا در حدود ۶۰ بار در ثانیه است، اما در پنل جدید SEL برای یک تصویر ثابت، فقط به ۵ بار رفرش تصویر در ثانیه نیاز هست. علاوه بر این، یک تغییر مهم دیگر هم از راه رسیده است و آن Backlight پنل بهینه شده است تا نوری با طول موج کمتر از ۴۲۰ نانومتر را تولید کند. این نور برای چشم انسان بی‌ضرر خواهد بود.

نتیجه نهایی پنلی است که نه‌تنها تصاویری با کیفیت مشابه LCDهای عادی را نمایش می‌دهد، بلکه به چشمان کاربر هم صدمه‌ای نمی‌زند. وضوح تصویر این پنل برابر ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسلی با تراکم ۲۱۲ پیکسل در هر اینچ است. به گفته کارشناسان این کیفیت تصویر شاید برای یک نمایشگر کوچک ۶ اینچی کتابخوان قابل قبول باشد، اما انتظار می‌رود در نسل‌های بعدی این نمایشگر کیفیت تصویر آن ارتقا پیدا کند.

این در حالی است که در هفته گذشته شرکت Japan Display هم نمایشگری سازگار با سیستم بینایی انسان را رونمایی و معرفی کرده بود. به این ترتیب انتظار می‌رود تکنولوژی به‌تدریج سازگاری بیشتری با سلامت انسان داشته باشد. درباره نمایشگرهای سازگار با بینایی انسان کارشناسان معتقدند که کاربران و طرفداران تبلت‌ها و دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی بیشترین بهره را از این تکنولوژی خواهند برد. دلیل این موضوع هم آن است که این دسته از کاربران زمان بیشتری را برای کار با این دستگاه‌های دیجیتال محبوب سپری می‌کنند.