در حالی که چند هفته‌ای از عرضه سیم‌کارت اعتباری همراه اول با بهای جدید (۱۲ هزار تومان)‌ به بازار نمی‌گذرد، اما بازار سیاه این سیم کارت حذف نشده و برخی از دفاتر امور مشترکان در غیاب عدم توزیع گسترده سیم کارت و نبود نظارت کافی، اقدام به احتکار و گران‌فروشی می‌کنند. به گزارش فارس،‌ بسیاری از متقاضیان سیم کارت اعتباری همراه اول برای تهیه این سیم کارت با مشکل مواجه هستند. این سیم کارت‌ها قرار بود تنها از طریق دفاتر امور مشترکان توزیع و در همان دفاتر ثبت‌نام و فعال شود. اما این موضوع تاکنون به‌طور کامل رخ نداده است. به دلیل عدم توزیع عمده سیم کارت در بازار از سوی شرکت ارتباطات و نبود نظارت کافی بر فعالیت دفاتر امور مشترکان از سوی شرکت ارتباطات سیار به‌عنوان کارفرما و سایر دستگاه‌های نظارتی، مصرف‌کننده و خریدار سیم‌کارت تنها در این بین ضرر و زیان نصیبش می‌شود. این چندین بار است که شرکت مخابرات ایران پیش‌بینی درستی از بازار و تقاضای سیم کارت ندارد و تقاضا از عرضه پیش گرفته است. نکته اصلی در این بین بی‌توجهی مسوولان به تخلفات دفاتر و نیز عدم تامین گسترده سیم‌کارت در بازار از سوی شرکت ارتباطات سیار ایران است.

سیم‌کارت‌های اعتباری گرانتر فروخته نمی‌شود

با وجود اینکه بازار سیاه سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول با نرخ جدید محرز شده، دبیر کانون سراسری دفاتر خدمات ارتباطی، فروش این نوع سیم‌کارت با نرخ بالاتر از قیمت مصوب را در دفاتر خدمات ارتباطی رد کرد.

زهیر طیب در گفت‌وگو با موبنا اظهار داشت: شرکت ارتباطات سیار به منظور توزیع سیم‌کارت‌های ۰۹۱۹ با دفاتر خدمات ارتباطی قراردادی منعقد کرده و نظارت‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.وی گفت: سامانه‌های وزارت بازرگانی، نهادهای صنفی استان‌ها و شرکت ارتباطات سیار بر توزیع و قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری نظارت دارند.طیب با بیان این که «طی چند روز اخیر با کمبود سیم‌کارت اعتباری ۱۲هزار تومانی مواجه بوده‌ایم»، اضافه کرد: ولی این سیم‌کارت‌ها بر اساس جدول قیمت در دفاتر خدمات ارتباطی به فروش رسیده است.وی در عین حال تایید کرد که «البته طی چند روز گذشته کمبود سیم‌کارت اعتباری همراه؛ به بازار آزاد این سیم‌کارت تا قیمت ۱۸ هزار تومان دامن زده است.»دبیر کانون دفاتر خدمات ارتباطی یادآورشد: در هفته جاری سیم‌کارت‌های اعتباری نرخ جدید همراه اول در حجم بالاتری به بازار عرضه می‌شود تا این کمبود برطرف شود.این اظهارات در حالی بیان می‌شود که عبدالمجید امین، رییس کانون دفاتر خدمات ارتباطی گران فروشی این دفاتر را در برخی از شهرهای کشور تایید کرد.

مشترکان همراه‌اول ، از مرز ۳۰میلیون می‌گذرد

هرگونه اقدامی در افزایش سریع تلفن‌های همراه ‌و ثابت، ضرورتی است که به نفع جامعه است. در حال حاضر، تنها راه کم کردن هزینه‌های جامعه، توسعه‌ ارتباطات مخابراتی است. یکی از پارامترهای عمده برای اپراتورهای مخابراتی در جهان، تعداد مشترکین است. طبیعتا افزایش تعداد مشترکین، شرکت مخابرات ایران را در موقعیت خوبی در بورس نگه می‌دارد.داود زارعیان، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با ایسل بیان داشت: با توجه به افزایش توانمندی‌های شرکت ارتباطات سیار ایران و نیز نیاز گروه‌های عمومی‌تر جامعه به سیم‌کارت، پایین آوردن دوره‌ای قیمت سیم‌کارت اعتباری به ۱۲هزار تومان، یک ضرورت بود.وی ادامه داد: از طرفی چون ما بنا داریم تا پایان برنامه‌ توسعه‌ چهارم، به سقف واگذاری که در پروانه پیش‌بینی شده، برسیم؛ این کاهش قیمت، روند این‌کار را تسریع می‌کند.زارعیان پیش‌بینی کرد: همراه‌اول با برنامه‌ موفق بازاریابی‌ای که در پیش گرفته است، در دهه‌ فجر امسال یعنی سی‌امین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی، از مرز ۳۰میلیون مشترک عبور می‌کند.

قیمت گوشی‌های قاچاق کاهش یافت

به دلیل رقابت به وجود آمده میان قاچاقچیان و افزایش و تعدد این نوع فعالان عرصه گوشی، نرخ گوشی تلفن همراه کاهش یافته است.

افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی تلفن‌همراه و لوازم جانبی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، اظهار داشت: افزایش و تعداد فعالان غیرقانونی عرصه گوشی تلفن‌همراه باعث ایجاد رقابت در بین این فعالان و در نتیجه کاهش قیمت گوشی‌های غیرقانونی شده است. وی افزود: به دلیل اینکه حجم قابل توجهی از گوشی‌های وارداتی را گوشی‌های قانونی در بر نمی‌گیرد، نمی‌توان بحث قیمت را نیز به گوشی‌های قانونی معطوف کرد.