رعایت نکردن شئونات شغلی - حرفه‌، سهل‌انگاری و رعایت نشدن اصول فنی که باعث تضییع حقوق غیر گردد و خسارت بزند، صدور تاییدیه‌های خلاف واقع، ارائه صورت وضعیت و سایر ادوات که موجب تضییع حقوق دیگران شود از تخلفات رایانه‌ ذکر شده در آیین‌نامه تشکیل نظام صنفی رایانه‌ کشور است.

مهرداد ذوالفقاریان - رییس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ماده‌ ۵۲ آیین‌نامه تشکیل نظام صنفی رایانه‌ مصوب دولت و مجلس که به تخلفات انتظامی و انضباطی می‌پردازد اشاره و اظهار کرد: امتناع از تمام یا بخشی از تعهدات ذکرشده در قرارداد و جعل و تزویر در اوراق، اسناد و مدارک حرفه‌ از دیگر موارد تخلفات پیش‌بینی شده در این ماده است.

او در ادامه اشتغال در خارج از صلاحیت حرفه‌، سوءاستفاده از موقعیت‌های شغلی و اداری در نظام صنفی به نفع خود، دریافت و پرداخت هرگونه وجه و قبول خدمت خارج از ضوابط، رعایت نکردن قوانین و مقررات مصوب سازمان نظام صنفی رایانه‌، تعیین هرگونه موسسه یا دفتر برای خدمات فنی بدون مجوز لازم و انجام فعالیت در دوره‌ محرومیت موقت از دیگر موارد تخلفات ۱۲ گانه‌ای است که در قانون سازمان نظام صنفی رایانه‌ کشور در نظر گرفته شده است.

وی درباره‌ مجازات‌های در نظر گرفته شده برای تخلفات فوق گفت: این مجازات‌ها به ترتیب شامل اخطار شفاهی، توبیخ کتبی، محرومیت موقت از فعالیت صنفی از یک روز تا سه ماه، محرومیت موقت از فعالیت صنفی از سه ماه تا یک سال، محرومیت موقت از فعالیت صنفی از یک سال تا پنج سال که اگر تخلفات تشدید شود تا ۱۰ سال نیز می‌توان آن را افزایش داد، می‌شود.

به گفته‌ او تخلفات در سه شاخه نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه اینترنت واقع می‌شود که بیشتر تخلفات در نرم‌افزار اتفاق می‌افتد زیرا در این حوزه بحث کپی‌رایت و رعایت نکردن آن و فروش نرم‌افزار بدون مجوز تولیدکننده بسیار دیده می‌شود. ذوالفقاریان گفت: این شورا بعد از صدور حکم در حد مجازات‌های ذکر شده آن را به مراجع قضایی اعلام می‌کند تا قاضی با اعتبار این که حکم صنفی است در مجازت‌های مالی و حتی تعطیلی واحد تصمیم‌گیری کند.