Zen Mozaic محصولی متفاوت برای طرفداران تنوع

ندا لهردی- تعجب نکنید؛ اینجا فقط یک تغییر کوچک، اما مهم اتفاق افتاده است که احتمالا می‌تواند برای بسیاری از شما جالب توجه باشد.

در ستون «زیر ذره‌بین» قرار است از این به بعد یک محصول خاص را مورد بررسی قرار داده و نقد کنیم. این بررسی در واقع روی تمام قابلیت‌ها و امکانات یک محصول انجام شده و در نهایت نتیجه آن به صورت یک نمره معدل مشخص می‌شود. نمره‌های داده شده در بازه ۱ تا ۵ قرار دارند. ما تصمیم داریم در این ستون ضمن نقد کاربری‌های یک محصول به هر کدام از ویژگی‌های آن نمره داده تا بتوانیم به این صورت آن محصول را ارزیابی کنیم. با این اوصاف شیوه بررسی ما برای هر محصول به سه بخش اصلی: طراحی، اجرا و قابلیت‌ها تقسیم می‌شود. اولین محصول مورد بررسی ما یک محصول MP۴Player جدید از سری Zen شرکت Creative است. Zen Mozaic در واقع همان محصولی است که قرار شده امروز زیر ذره‌بین ما قرار بگیرد.

طراحی

Zen Mozaic در حقیقت یکی از جدیدترین محصولات سری Zen شرکت Craetive است که معمولا به دلیل طراحی خاص و متفاوتش نظر کاربران مختلف را به خودش جلب کرده است. طراحی بدنه این دستگاه کاملا با نام آن متناسب است. بدنه این دستگاه که از جنس پلاستیک سخت ساخته شده، به صورت موزائیک‌هایی کوچک طراحی شده است.

کلیدهای این دستگاه به صورت برجسته طراحی شده‌اند تا کار با آنها برای کاربران ساده‌تر شود.این کلیدها، اما کمی سفت هستند. از طرفی طراحی این دستگاه در سه رنگ مشکی، طوسی و صورتی با طیف‌های زیبا می‌تواند نقطه‌قوت مهمی برای آن به شمار آید.

ابعاد این دستگاه کوچک و برابر ۸/۱۲×۴۰×۵/۷۹ میلیمتر بوده است و وزن آن سبک و برابر ۴۳ گرم است.

اجرا Zen Mozaic از طرفی در سه نسخه ۲، ۴ و ۸ گیگابایتی طراحی شده است تا ظرفیت حافظه مناسب برای هر کاربر را در اختیار آن قرار دهد.

این MP۴ Player دارای یک نمایشگر OLED با اندازه نسبتا کوچک ۸/۱ اینچی است.

این نمایشگر که وضوح تصویری برابر ۱۲۸×۱۶۰ پیکسل دارد، در واقع یکی از نقاط ضعف این دستگاه به حساب می‌آید.

دلیل این موضوع هم به ابعاد کوچک و نوع آن مربوط است.

در نمایشگرهای OLED معمولا فاصله پیکسل‌های تصویر از یکدیگر زیاد است. از طرفی، اما استفاده از نمایشگرهای OLED ارزان‌تر بوده و قیمت تمام شده دستگاه را کاهش می‌دهد. با این اوصاف اگرچه این دستگاه امکان پخش فرمت‌های رایج عکس و ویدئو را دارد، اما نمی‌تواند آنها را با کیفیت مناسبی به نمایش بگذارد. در مقابل پخش موسیقی این دستگاه کاملا با کیفیت است.

رادیوی FM این دستگاه نقطه‌قوت دیگری برای آن است. این رادیو امکان دریافت امواج ۳۲ ایستگاه رادیویی داشته و امکان ذخیره آنها را به کاربرانش می‌دهد.

Zen Mazaic منوی ساده‌ای داشته و امکان تغییر تصویر پس‌زمینه و یافتن سریع فایل مورد نظر براساس حروف الفبا را دارد.

نرم‌افزار نصب این دستگاه، اما کاملا پیچیده بوده و کاربران برای نصب و کار با آن به زمان زیادی نیاز دارند.

قابلیت Zen Mazaic، اما قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

این دستگاه قابلیت پخش و اجرای فایل‌هایی با فرمت‌های رایج را دارد.

این MP۴ Player مجهز به هدفون‌های قوی و همچنین یک اسپیکر داخلی است.

امکان ضبط صدا و ارگانایر، تنظیم ساعت، نور پس‌زمینه و تقویم از ویژگی‌های دیگر این محصول است.

این دستگاه دارای یک پورت min USB برای اتصال به کامپیوتر‌های شخصی و شارژ همزمان است.

کابل USB این دستگاه، اما بسیار کوتاه است. شرکت Creative همچنین یک اسپیکر قابل حمل و کوچک با امکان شارژ همزمان را برای این دستگاه طراحی کرده است.

این اسپیکر هم از طریق اتصال با کابل USB به کامپیوتر شارژ می‌شود و نحوه اتصال آن به Zen Mazaic هم کاملا راحت و ساده است.

نتیجه Zen Mazaic قابلیت‌های متنوعی برای کاربرانش داشته و از طراحی خیره‌کننده‌ای برخوردار است. این محصول اگرچه نظر کاربران طرفدار طراحی متفاوت را به خودش جلب می‌کند، اما انتظارات کاربران حرفه‌ای‌تر را نمی‌تواند کاملا برآورده سازد.