لپ‌تاپ بهتر است یا دسک‌تاپ؟
مریم عسگری
چه جزو آن دسته از افرادی باشید که از کامپیوتر یا همان رایانه معروف خودمان برای تفریح، سرگرمی یا انجام برخی از امور مانند چک کردن صندوق پست الکترونیک و ...

استفاده می‌کنید و چه از آن گروه که کامپیوترشان به جانشان بسته و اکثر امور شخصی، تجاری و ... را توسط این وسیله انجام می‌دهند فرق نمی‌کند! به هر حال شما یک کاربر رایانه هستید و فراخور نیازتان به این وسیله و همچنین شرایط اقتصادی و ... از یک نمونه خانگی (PC) یا همراه (LAP TOP) این کالا استفاده می‌کنید.
بگذریم از این که شرایط اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌تری برای انتخاب بین دو نمونه PC و لپ‌تاپ نزد بسیاری از کاربران داشته باشد، اما به هر حال هر کدام از این کالاها در شرایطی خاص مانند انجام بازی‌های رایانه‌ای سنگین و حرفه‌ای یا امور گرافیکی و ... بهتر عمل می‌کنند.
البته طی شش ماه تا یکسال گذشته با ورود پردازنده‌های جدید و افزایش قابلیت‌های لپ‌تاپ‌ها، برخی از محدودیت‌هایی که سابقا لپ‌تاپ‌ها نسبت به انواع PC داشتند، رفع شده است و به قول فعالان بازار لپ‌تاپ، لپ‌تاپ‌ها می‌آیند تا بازار کامپیوتر را فتح کنند!
لپ‌تاپ بخریم یا PC؟
تا چند سال پیش که لپ‌تاپ‌ها جزو کالاهای لوکس به حساب می‌آمدند و از قیمت بالاتری نسبت به امروز برخوردار بودند کمتر کسی وقت خود را صرف این موضوع می‌کرد که لپ‌تاپ بهتر است یا PC؟
علت این موضوع را هم می‌توان قیمت بالای این کالا و عدم اعتماد برخی از کاربران به توانایی‌های این کامپیوتر کم حجم در مقایسه با PC دانست که البته قیمت بالای این کالا دلیل محکم‌تری برای این مساله بود.
در چنین شرایطی کاربران PC، کامپیوترهای حجیم و سنگین وزن خود را روی چشم‌هایشان می‌گذاشتند و فکر تعویض آن را با یک لپ‌تاپ تا مدت‌ها، حداقل تا زمانی که شرایط مالی آنها در حد مطلوب شود از سر بیرون می‌کردند.
اما ...
امروز شرایط تا حدود زیادی تغییر کرده است.
کاهش قیمت لپ‌تاپ که در پی افت جهانی قیمت این کالا روی داده است، افزایش قابلیت‌های این کالا، افزایش اعتماد کاربران رایانه به قابلیت توانایی‌های لپ‌تاپ‌،‌ ورود لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت که با قیمتی حدود ۵۰ تا ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند و از همه مهم‌تر پرستیژ یا به قول برخی فروشندگان کلاس کاری لپ‌تاپ در مقایسه با PC باعث شده است توجه بسیاری از کاربران رایانه به سوی این کالا جلب شود.
با این وجود هنوز این سوال قدیمی که لپ‌تاپ بهتر عمل می‌کند یا PC؟ در ذهن بسیاری از کاربران رایانه و حتی کاربران لپ‌تاپ وجود دارد.
شاید برای یافتن پاسخ مناسب در این زمینه بهترین و ساده‌ترین راه این باشد که قابلیت‌های هر کدام از این کالاها را از نظر گذرانده و با هم مقایسه کنیم.
به طور کلی لپ‌تاپ‌ها از این لحاظ معروف شده‌اند که قابلیت‌ جابه‌جایی آسان‌تری نسبت به PC دارند.
کاربران لپ‌تاپ می‌توانند به راحتی کامپیوتر شخصی خود را در یک کیف محل (دستی یا کوله‌پشتی) به هر کجا که می‌خواهند، حمل کنند. از طرفی لپ‌تاپ‌ها حجم کمی اشغال می‌کنند و می‌توان از آنها به راحتی در هواپیما، اتومبیل یا هر مکان دیگری استفاده کرد.
این درحالی است که PCها علاوه بر اینکه حجم بزرگی دارند و فضای زیادی اشغال می‌کنند، فاقد قابلیت حمل نیز هستند.
به عبارتی یک کاربر PC در زمینه استفاده از این کالا در هر زمان و هر کجا، نسبت به یک کاربر لپ‌تاپ با محدودیت‌‌های بسیار زیادی مواجه است.
از طرفی یک کاربر نوت‌بوک می‌تواند لپ‌تاپ خود را در دست گرفته و حین کار با آن، تلویزیون تماشا کند، از دوستانش پذیرایی کند یا حتی غذا بخورد (البته شما مورد آخر را نادیده بگیرید؛ چرا که طبق تحقیقات انجام شده یک لپ‌تاپ یا PC محل رشد و تکثیر باکتری‌های فراوانی است که باعث بروز بیماری‌های زیادی می‌شوند. توجه به این نکته در شرایطی که وبا در کشور شیوع یافته، بسیار جدی است).
استفاده از لپ‌تاپ بدون نیاز به جریان مستقیم برق نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این کالا است که این قابلیت نیز با توجه به قطعی‌های اخیر جریان برق مدنظر بسیاری از کاربران رایانه قرار می‌گیرند.
طبق اعلام بهنامی یک کارشناس بازار، یک لپ‌تاپ می‌تواند معمولا بین یک ساعت و نیم تا سه ساعت توسط باتری کار کند.
در نتیجه کاربران لپ‌تاپ می‌توانند هنگام قطع شدن جریان برق یا در اتوبوس، اتومبیل، قطار یا اماکنی که محدودیت دسترسی به برق شهری وجود دارد به راحتی از لپ‌تاپ خود استفاده کنند. این در حالی است که یک Desktop ا(PC) بدون جریان مستقیم برق قابلیت کاربردی ندارد. شکیل و زیبا بودن لپ‌تاپ‌ها نیز یکی دیگر از دلایل جلب توجه کاربران کامپیوتر به ویژه قشر جوان به سوی این کالا است. شرکت‌های تولیدکننده نیز با درک این نیاز مخاطب با تولید و عرضه لپ‌تاپ‌های فانتزی و رنگارنگ در صدد جلب نظر مصرف‌کنندگان برآمده‌اند. یکپارچگی امکانات در لپ‌تاپ یکی دیگر از ویژگی‌های این کالا است.
طبق اعلام محسنی یکی از فروشندگان کهنه‌کار لپ‌تاپ در مرکز خرید پایتخت، تجهیز به بلوتوث، وب‌کم، مودم اینترنت، کارت شبکه، دی‌وی‌دی رایتر، اسپیکر، TV card و همچنین قابلیت اتصال وسایل جانبی مانند ماوس، کیبورد خارجی دستگاه‌های سازگار با USB از ویژگی‌هایی است که اکثر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار به آنها مجهزند.
این در حالی است که این امکانات به صورت یکجا در کمتر PC دیده می‌شود.
ارتقای لپ‌تاپ آری یا خیر؟
بسیاری از کاربران رایانه، حتی کاربران لپ‌تاپ تصور می‌کنند ارتقای قابلیت‌های یک لپ‌تاپ ممکن نیست. این در حالی است که فعالان بازار در این باره می‌گویند، امروزه ارتقای رم، هارد و درایو نسبت به گذشته مقدور شده است و تنها CPU (پردازنده) و کارت گرافیکی و کارت صدا در لپ‌تاپ قابلیت ارتقا ندارند. این در حالی است که PCها قابلیت ارتقای راحت‌تری نسبت به نوت‌بوک‌ها دارند.
بهنامی، یک کارشناس بازار در این زمینه می‌گوید: مهم‌ترین مشکل لپ‌تاپ‌ها عدم ارتقای VGA (کارت گرافیکی)، CPU (پردازنده)، صفحه نمایش و کارت صدا در آنها است که البته در این زمینه شرکت‌های تولیدکننده اقداماتی کرده‌اند و شاید تا چند ماه یا سال آینده این مشکل نیز رفع شود.
سعادتخواه، کارشناس بخش توسعه شرکت سازگار ارقام نیز در این رابطه می‌گوید: به طور کلی یک Desktop از لحاظ قابلیت ارتقا و تجهیز شدن به لوازم جانبی بهتر عمل می‌کند تا یک لپ‌تاپ.
به همین دلیل PCها هنوز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. به گفته وی با وجود رشد قابلیت‌های لپ‌تاپ هنوز مادربوردی که با فرکانس 2000 مگاهرتز کار کند نمی‌تواند روی لپ‌تاپ‌ نصب شود. در حالی که مادربوردی با فرکانس مذکور به راحتی روی PC نصب می‌شود.
اندر معایب لپ‌تاپ
قیمت بالای لپ‌تاپ نسبت به Desktop یکی از عوامل مهمی است که به قول فعالان بازار کاربران را بین انتخاب PC و لپ‌تاپ مردد کرده و در بسیاری موارد به خرید PC ختم می‌شود.
بگذریم از اینکه طی دو تا سه ماه اخیر لپ‌تاپ‌هایی با قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان وارد بازار شده‌اند که قابلیت نصب و اجرای ویندوز XP را دارند، اما به هر حال فعالان بازار بر این باورند که یک لپ‌تاپ یک‌میلیون و ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان در واقع کارآیی یک PC با قیمت پانصد تا ششصدهزار تومان را دارد.
طبق اعلام سامان شایسته، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در مرکز خرید پایتخت، لپ‌تاپ برای استفاده عموم افراد مناسب نیست و تنها قابلیت جابه‌جایی و حمل آسان آن است که باعث استقبال گروهی از کاربران رایانه از لپ‌تاپ می‌شود.
به گفته وی، لپ‌تاپ برای افرادی که مدام بازی‌های جدید را خریداری و استفاده می‌کنند چندان مناسب نیست؛چراکه بازی‌ها، رو‌ز‌به‌روز به قدرت پردازش و سخت‌افزارهای قوی‌تری نیاز دارند و ممکن است لپ‌تاپ کاربر قابلیت اجرای همه نوع بازی را نداشته باشد.
ضمن اینکه لپ‌تاپ‌ها نمی‌توانند هاردهایی با سرعت بسیار زیاد را پشتیبانی کرده و اغلب سرعت هارد آنها 5400 دور در دقیقه است.
این در حالی است که بهنامی، کارشناس بازار در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر با توجه به رشد تکنولوژی لپ‌تاپ‌هایی وارد بازار شده‌اند که برای انجام بازی‌های رایانه‌ای مناسب هستند.
البته این لپ‌تاپ‌ها قیمتی بالای دو‌میلیون دارند.
کیبورد لپ‌تاپ‌ها نیز در حالت عادی کوچک‌تر از کیبورد PC است و کار کردن با آنها برای برخی از کاربران دشوار است.
همچنین استفاده از Touch Pad یا همان صفحه لمسی لپ‌تاپ به راحتی استفاده از ماوس نیست. به همین دلیل بسیاری از کاربران لپ‌تاپ از ماوس استفاده می‌کنند.یکی دیگر از مشکلات لپ‌تاپ‌ها عمر کوتاه باتری آنها است. باتری لپ‌تاپ‌ها از بخش‌هایی است که پس از دو یا سه سال نیاز به تعویض دارد و این تعویض یک هزینه 50 تا 150هزار تومان روی دست کاربر لپ‌تاپ می‌گذارد.همچنین لپ‌تاپ‌ها اغلب بسیار ظریف هستند و نسبت به ضربه و گردوغبار حساس هستند.
محدودیت دیگری که لپ‌تاپ‌ها دارند این است که در صورت خرابی یک بخش از لپ‌تاپ مانند کیبورد یا... ناچارید لپ‌تاپ را به نمایندگی فروش یا تعمیرکار بسپارید و در این صورت تا چند روز از استفاده آن محروم خواهید شد.
در حالی که در صورت خرابی کیبورد، صفحه نمایش و برخی از قسمت‌های PC می‌توانید به جایگزین کردن یک قطعه یدکی از PC استفاده کنید.
جایگاه لپ‌تاپ و PC در ایران
با وجودی که استفاده از لپ‌تاپ در کشورهای آمریکایی و اروپایی روندی صعودی دارد و در برخی کشورها لپ‌تاپ‌ها تا حدودی جایگزین Desktop شده‌اند این روند در ایران و به طور کلی در خاورمیانه آهنگی آرام دارد.
طبق اعلام سعادتخواه، کارشناس بخش توسعه شرکت سازگار ارقام رشد کند استفاده از لپ‌تاپ در کشور ما به دلایل مختلفی از جمله عدم آشنایی اکثر مردم با اموری مانند وایمکس و ایرلس در ایران است.
به گفته وی، در سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی کاربر لپ‌تاپ می‌تواند در هتل‌ها، رستوران‌ها، ایستگاه مترو، فرودگاه و... از اینترنت رایگان استفاده کند در حالی که این امکان در کشور ما تنها در پاساژ پایتخت و چند هتل تازه احداث وجود دارد.
از طرفی لپ‌تاپ در کشور ما هنوز به عنوان کالایی لوکس به حساب می‌آید. سعادتخواه عقیده دارد طبق بررسی‌های انجام شده رشد استفاده از لپ‌تاپ و جایگزینی حدودی لپ‌تاپ با PC را می‌توان طی سه سال آینده در خاورمیانه شاهد بود؛چرا که نحوه خرید مردم خاورمیانه با سایر کشورها متفاوت است.
به گفته وی، به طور کلی مردم کشور ما به خرید تک‌تک قطعات کامپیوتری و اسمبل کردن PC عادت دارند و معتقدند این نحوه خرید کامپیوتر باعث می‌شود، بهای کمتری بابت PC بپزدازند. در حالی که در سایر کشورها این طور نیست و خریداران ترجیح می‌دهند بابت یک کالای بسته‌بندی شده و کامل بدون دردسر اسمبل کردن هزینه کنند.
به گفته این کارشناس حتی اگر این اتفاق طی سه سال آینده رخ دهد و میزان استقبال و خرید لپ‌تاپ افزایش یابد باز هم DESKTOP جایگاه خود را دارد و از صحنه محو نمی‌شود.
زیرا تکنولوژی‌های جدید ابتدا برای DESKTOP طراحی و اجرا می‌شوند و پس از آن نوبت به لپ‌تاپ می‌رسد.
وی معتقد است پایین‌ترین قیمتی که برای یک لپ‌تاپ و PC می‌توان در نظر گرفت به ترتیب ۵۰۰هزار و ۲۰۰هزار تومان و بالاترین قیمت نیز متغیر است و این تغییر قیمت در PC مشهودتر است.
چرا که قطعات PC قابلیت ارتقا و جداشدن دارند و همچنین هر قطعه قیمت خاصی دارد. به عنوان مثال یک کارت گرافیک با قیمتی حدود 500هزار تومان می‌تواند قیمتPC را افزایش دهد. ضمن این که چنین کارت گرافیکی نیاز به یک پردازنده قوی با قیمت بالا دارد.
ختم کلام
حالا خودتان می‌توانید با یک،دو دو تا چهارتا ساده انتخاب کنید.
لپ‌تاپ یا DESKTOP!
اگر علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای و تماشای فیلم در صحنه نمایش‌های 19 یا 20 اینچ یا صحنه نمایش‌های عریض (WIDE)‌ هستید، به شما PC را پیشنهاد می‌کنیم.
اما اگر از رایانه به قصد انجام امور شخصی و تجاری مهم استفاده می‌کنید و قصد دارید اطلاعات را در هر زمان و مکان در اختیار داشته باشید، لپ‌تاپ انتخاب مناسب‌تری است.