کاهش قیمت دربازار کامپیوتر

مریم عسگری

دست که در هر کاری زیاد شود، تبعات خواسته و ناخواسته فراوانی را برای فعالان و دست‌اندرکاران و حتی استفاده کنندگان کالا یا خدمات آن حرفه در بردارد. فرقی هم نمی‌کند آن حرفه چه باشد و چه کالا و خدماتی به مشتری ارائه کند! از ارائه دهندگان خدمات مختلفی چون بهداشتی، زیبایی، مشاوره و ... گرفته تا فعالان بازار خرید و فروش تجهیزات و ماشین‌آلات سبک و سنگین همه و همه شامل این اصل می‌شوند.

چون و چرا هم ندارد!

اصلا چرا راه دور برویم.

همین بازار کامپیوتر خودمان را که تا چند سال پیش (البته منظورمان حدود ۱۰، ۱۵ سال پیش است) کسی ریسک نمی‌کرد تا روی آن سرمایه‌گذاری کند، با بازار امروز مقایسه کنید!

بازاری که تا یک دهه پیش به چند برند شناخته شده و ناشناخته، تعداد محدودی وارد کننده و تعدادی فروشنده محدود می‌شد، امروز آنچنان گسترش یافته که اصلا با بازار ۱۰، ۱۵ سال پیش قابل مقایسه نیست. البته نباید نقش رشد تکنولوژی، کامپیوتری شدن زندگی انسان و افزایش مهارت‌های کاربران این کالاها را در رشد این بازار نادیده گرفت. اما همگام با رشد این بازار نه تنها به تعداد تولید کنندگان این کالاها افزوده شده است و بازار کامپیوتر مملو از برند شده است، بلکه بر میزان وارد کنندگان (چه به صورت قانونی و چه قاچاق) و حتی واسطه‌ها نیز افزوده شده است.

ورود کالاهای ری‌مارک (تقلبی)، قاچاق و ... نیز یکی دیگر از پیامدهای افزایش دست در این حرفه است که مسوولان در صدد مقابله با آن هستند!

از همه اینها که بگذریم که به بحث نوسانات قیمت تجهیزات کامپیوتری می‌رسیم که این روزها درباره آن زیاد شنیده و خوانده‌ایم.

این هم یکی دیگر از تبعات افزایش دست در این حرفه است.

افزایش عرضه در مقابل تقاضا، ایجاد بازار رقابتی برای تجهیزات کامپیوتری، ورود مدل‌های جدید و پیشرفته به بازار و... همه و همه از دلایلی هستند که افت جهانی قیمت تجهیزات کامپیوتری را طی یکی دو سال اخیر در پی داشته‌اند.

در بازار داخلی هم وضع به همین منوال است. البته طی یک ماه گذشته افت قیمت در بازار داخلی تجهیزات کامپیوتری محسوس‌تر از گذشته است.

شکست قیمت‌ها در بازار کامپیوتر

اگر سری به مراکز خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن بزنید، حتما متوجه افت قیمت‌ها نسبت به یک تا دو ماه گذشته خواهید شد.

این افت قیمت در بازار کالاهایی مانند لپ‌تاپ، هارد، کارت گرافیک، مادربورد و رم محسوس‌تر است تا کالاهایی مانند کیس، ماوس و کیبورد و...

طبق اعلام فعالان بازار، افت قیمت انواع کارت گرافیک، مادربورد و رم به دلیل افت جهانی قیمت این کالا، ورود تکنولوژی‌های جدید و مدل‌های تازه‌وارد به بازار صورت گرفته است.

روزبه روشن، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: طی اسفند ماه سال گذشته قیمت برخی از تجهیزات کامپیوتری مانند رم و مادربورد تا حدودی کاهش یافت که این افت قیمت طی فروردین ماه سال ۸۷ تشدید شد.

به گفته وی، افت قیمت تجهیزات کامپیوتری تا اوایل اردیبهشت ماه سال جدید ادامه داشت و بازار نیز در رکود به سر می‌برد، اما از اوایل اردیبهشت ماه، با ورود مدل‌های جدید به بازار و خروج بازار از حالت رکود، تعادل در میزان عرضه و تقاضا برقرار شد، ولی قیمت‌ها افزایش چندانی نیافت.

این فروشنده به افت مجدد قیمت انواع رم، مادربورد، هارد و کارت گرافیک در برندهای مختلف طی دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: ورود مدل‌های جدید به بازار و افت جهانی قیمت تجهیزات کامپیوتری باعث این افت قیمت شده است. سامان دولت‌خواه یک فروشنده دیگر نیز به آغاز فصل امتحانات دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: با شروع فصل امتحانات بازار خرید و فروش تجهیزات کامپیوتری نیز دستخوش رکود می‌شود. این فروشنده همچنین به تعطیلات چند روزه‌ای که از ۱۴ خرداد ماه آغاز می‌شود، اشاره کرد و گفت: تعطیلات چند روزه میان هفته‌ای خرداد ماه نیز باعث کاهش میزان خرید و فروش در بازار خواهد شد. به همین دلیل برخی فروشندگان با توجه به این نکته که قیمت برخی از تجهیزات کامپیوتری مانند رم، مادربورد و کارت گرافیک روزانه تغییر می‌کند، سعی در فروش سریع این تجهیزات قبل از تعطیلات چند روزه خرداد ماه دارند. چرا که پس از این تعطیلات قیمت‌ها در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت و فروشندگان ناچارند اجناس خود را با ضرر به فروش رسانند.

علی پارسا، یک فروشنده دیگر نیز از افت شدید آمار فروش انواع هارد در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: در بین تجهیزات کامپیوتری هارد از جمله کالاهایی است که طی یک ماه اخیر با بیشترین درصد افت قیمت مواجه شده است. وی علت این امر را کاهش تقاضا برای این کالا در بازار عنوان کرد.

از زبان نمایندگی‌های فروش

نمایندگی‌های فروش نیز از افت قیمت تجهیزات کامپیوتری در بازار خبر می‌دهند.

آواژنگ، سازگار ارقام، شاب، فاره، فونیران و ... از نمایندگی‌هایی هستند که از سیر نزولی قیمت تجهیزات کامپیوتری در بازار خبر می‌دهند. طبق اعلام کوهستانی، کارشناس ارشد فروش شرکت سازگار ارقام، طی یک ماه اخیر قیمت انواع هارد، پردازنده، مادربورد و رم در حد قابل توجهی کاهش یافته است که در این بین کاهش قیمت‌ هارد محسوس تراز سایر قطعات بوده است. وی افت جهانی قیمت این کالاها را از دلایل عمده افت قیمت این کالا در بازار داخلی عنوان کرد و گفت: علاوه بر افت جهانی قیمت این کالاها، افزایش عرضه انواع هارد نسبت به تقاضا باعث اشباع بازار این کالا و افت قیمت‌ها در بازار داخلی شده است. وی افزود: در حال حاضر قیمت‌ هاردهای اکسترنال maxtor، western Digital و Seajate در بازارهای داخلی بین ۷ تا ۲۰دلار و نرخ انواع رم حدود یک دلار کاهش یافته است.

کوهستانی نیز به تعطیلات چندروزه خردادماه اشاره کرد و گفت: با توجه به افت آمار خرید و فروش تجهیزات کامپیوتری طی نیمه اول خردادماه، پیش‌بینی می‌شود از بیستم خردادماه وضعیت خرید و فروش تجهیزات کامپیوتری بهتر شود.

وی افزود: با توجه به واریز بودجه ارگان‌های دولتی به حساب‌های آنها، طی تیرماه سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود ارگان‌های دولتی طی تیر و خردادماه بخشی از بودجه را به خرید تجهیزات کامپیوتری اختصاص دهد. وی در زمینه لپ‌تاپ نیز گفت: با توجه به ورود مدل‌های جدید به بازار و سیر نزولی قیمت جهانی این کالا، سازگار ارقام نیز نرخ لپ‌تاپ‌های خود را در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تومان کاهش داده است. امدادیان، مدیر توسعه بازار و مهندس فروش لپ‌تاپ‌های شرکت سازگارارقام نیز در این رابطه گفت: طی روزهای آینده لپ‌تاپ‌های جدید IBM Lenovo با طرح‌های جدید به بازار عرضه خواهند شد که ورود لپ‌تاپ‌های جدید این برند با افت قیمت انواع لپ‌تاپ‌های شرکت سازگارارقام همراه خواهد بود.

عابدینی، مدیر فروش شرکت آواژنگ، یکی دیگر از عرضه‌کنندگان تجهیزات کامپیوتری نیز از کاهش قیمت برخی از مدل‌های محصولات عرضه شده توسط این شرکت خبر داد و گفت: ورود مدل‌های جدید به بازار باعث افت قیمت این تجهیزات طی ماه‌های گذشته شده بود، اما طی چند روز اخیر قیمت‌ها تقریبا ثابت شده‌اند.

توحیدی، سرپرست واحد بازرگانی آواژنگ نیز گفت: به‌رغم کاهش قیمت تجهیزات کامپیوتری در بازارهای خارجی و داخلی گمرک هزینه ترخیص برخی از تجهیزات کامپیوتری مانند مادربورد و کارت گرافیک را حدود دو برابر افزایش داده است، اما این شرکت افزایشی روی قیمت این کالاها اعمال نکرده است. وی مدل‌های X۴۸DQ۶ و AM ۷۷۰DS۳ را از مادربوردهای تازه وارد گیگابایت معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۴۲۰هزار و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند. به گفته توحیدی بیشترین افت قیمت طی هفته‌های گذشته مربوط به کارت‌های گرافیک این برند بوده است.

بیات، مدیر فروش شرکت فونیران یکی دیگر از عرضه‌کنندگان تجهیزات کامپیوتری گفت: سیر نزولی قیمت‌ها، جریان طبیعی بازار تجهیزات کامپیوتری است و این شرکت نیز طی ماه‌های گذشته نرخ برخی از کالاهای خود را کاهش داده و به احتمال زیاد طی روزهای آینده نیز شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود. وی مدل‌های SY-I۵P۴-G و SY-I۵N ۷۳-GR را از مادربوردهای تازه وارد Soyo در بازار معرفی کرد SX-I۵P۴-G با قیمت ۷۴هزار تومان به فروش می‌رسد. بیات همچنین مدل ۸۰۰GX۲ و از کارت گرافیک‌های تازه وارد برند Soyo معرفی کرد که با قیمت ۶۵۰هزار تومان و ضمانت فونیران به فروش می‌رسد.

فاره، شاب و ... نیز از سایر نمایندگی‌های فروش تجهیزات کامپیوتری هستند که از سیر نزولی قیمت‌ها در بازار تجهیزات کامپیوتری طی چند هفته اخیر خبر دادند.

ساز مخالف

در بین نمایندگی‌های فروش تنها دریا کامپیوتر، عرضه‌کننده برندهای Foxconn، Twin Mos، Dell و ... از ثبات قیمت محصولاتش در بازار خبر داد. آزموده در این رابطه گفت: نه تنها طی هفته‌های اخیر محصول جدیدی در بازار نداشتیم، بلکه در نرخ کالاهای عرضه شده توسط این شرکت تغییری نیز اعمال نشده است. در زمینه لپ‌تاپ نیز واردکنندگان این کالا، جملگی افت جهانی قیمت لپ‌تاپ، ورود لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به پردازنده‌های Core ۲ Duoا ۵/۲ و افزایش عرضه نسبت به تقاضا را از دلایل کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی قیمت این کالا طی دو هفته اخیر اعلام کردند. زیگورات، ایران رهجو، ارتاک، نگاران و ... از نمایندگی‌هایی هستند که از احتمال افت بیشتر این قیمت‌ها در بازار طی روزهای آینده خبر دادند.

پاسخ گمرک

گمرک جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با گفته مسوولان شرکت‌ آواژنگ مبنی بر افزایش هزینه ترخیص برخی از اقلام کامپیوتری مانند کارت گرافیک و مادربورد گفت: کالاهایی مانند مادربورد، انواع کارت، از کارت گرافیک و ویدئو گرفته تا کارت شبکه در ردیف تعرفه ۸۴۷۱۸۰۱۰ قرار دارند و تعرفه واردات آنها، چهار درصد است که پایین‌ترین نرخ واردات است و ارزش‌گذاری روی قیمت‌ها بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود.طبق اعلام گمرک، این ارگان هیچ افزایش قیمتی برای واردات این کالاها اعمال نکرده است و واردکنندگانی که مبلغ اضافی از آنها دریافت شده است، می‌توانند طبق ماده ۱۶ شکایت کرده و مبلغ پرداختی اضافی را دریافت کنند.