بازار دیجیتال- سال 2011 هم به پایان رسید و حالا در سال جدید میلادی هستیم. در همین حال رقابت در بازار پررونق انواع تبلت‌های چند رسانه‌ای همچنان داغ است و ادامه دارد.

بازار تبلت‌ها در سال ۲۰۱۱ به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار محصولات دیجیتال شخصی به اوج رشد خودش رسید؛ روندی که همچنان هم ادامه دارد. در این میان اما رقبای قوی و جدی تبلت محبوب و پر فروش iPad شرکت Apple با وجود فروش بالا نتوانستند این رقیب قدرتمندشان را از میدان به در کنند. شاید تبلت Kindle Fire شرکت Amazon یکی از جدی‌ترین این رقبا بود که با قیمت ارزان و کارآیی‌های مختلفش توانست فروش قابل توجهی را در سال ۲۰۱۱ به دست بیاورد، اما همچنان نتوانست از سد iPad بگذرد.
جدیدترین گزارش‌ها و آمارهای منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد هم این موضوع را تایید می‌کنند. بر اساس این گزارش شرکت Apple در سه ماهه چهارم سال 2011 توانست 4/15 میلیون دستگاه iPad و iPad2 را به سرتاسر جهان صادر کند. این رقم نسبت به صادرات جهانی 1/11 میلیون دستگاهی این شرکت در فصل سوم سال گذشته میلادی رشدی بیش از 39 درصدی داشته است. به این ترتیب سهم Apple از بازار جهانی تبلت‌های چند رسانه‌ای در فصل چهارم سال 2011 به 57درصد رسیده است که این میزان در مقایسه سهم 64 درصدی این شرکت در فصل سوم، کاهش نسبی داشته است.
«رودا الکساندر» یکی از تحلیل‌گران و کارشناسان موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «صادرات جهانی انواع iPad در فصل چهارم کاهش کمی نسبت به آنچه ما پیش بینی کرده بودیم، داشته است. به عقیده من این اتفاق به دلیل تمایل بعضی از کاربران و طرفداران Apple به خرید و تجربه محصولات رقیب پر زرق و برق بوده است. برخلاف بسیاری که فکر می‌کنند تبلت Kindle Fire
ارزان قیمت فروش iPad را کاهش داده است، به عقیده من و بسیاری از کارشناسان دیگر شاید مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رقیب iPad گوشی موبایل iPhone 4S خود این شرکت بوده است. این گوشی درست یک روز قبل از مرگ بنیانگذار محبوب این شرکت؛ یعنی استیو جابز به بازار معرفی شد و همین موضوع تاثیر زیادی بر افزایش میزان تقاضا برای خرید آن گذاشت. در نهایت بسیاری از کاربران و خریداران ترجیح می‌دادند به جای iPad یک iPhone 4S بخرند.»
به طور کلی اما در سال ۲۰۱۱ شرکت Apple توانست ۵/۴۰ میلیون دستگاه iPad و iPad۲ را به سرتاسر جهان صادر کند که این رقم در مقایسه با صادرات جهانی ۱/۱۵ میلیون دستگاهی این محصول در سال ۲۰۱۰، رشد ۱۶۸ درصدی داشته است. این موضوع باعث شد تا سهم این شرکت از بازار جهانی انواع تبلت‌های چند رسانه‌ای در سال ۲۰۱۱ به ۶۲ درصد برسد. این سهم اما در سال ۲۰۱۰ برابر ۸۷ درصد بوده است، اما همچنان حاکمیت Apple بر بازار تبلت‌های چند رسانه‌ای در سال ۲۰۱۱ هم ادامه داشت و انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۱۲ هم ادامه داشته باشد.
هرچند Amazon با معرفی Kindle Fire فروش خوبی در روزهای پایانی سال داشت، اما Samsung توانست جایگاه خودش را به عنوان دومین تولید کننده پر فروش انواع تبلت‌ها در بازار جهانی حفظ کند. صادرات جهانی این شرکت در سال 2011 به 1/6 میلیون دستگاه برای تبلت‌های Galaxy رسید که این رقم برابر با سهم 4/9 درصدی از بازار جهانی این محصولات در سال 2011 است. در مقابل اما سهم Amazon از این بازار جهانی در سال 2011 تنها به 6 درصد رسیده است.
در نهایت اما صادرات جهانی انواع تبلت‌های چندرسانه‌ای در سال ۲۰۱۱ به ۲/۶۵ میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که پیش بینی‌های قبلی برای این رقم برابر ۷/۶۴ میلیون دستگاه بوده است که این نشان از افزایش تقاضای کاربران برای خرید این محصولات و رونق بازار آن‌ها دارد.