شرایط رقابت عادلانه نیست

بازار دیجیتال- گزارش دنیای‌اقتصاد در مورد تولید و واردات خودپردازها (که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد) با استقبال قابل توجهی از سوی فعالان این عرصه روبه‌رو شد. در هنگام تهیه این گزارش پرسش‌هایی نیز در اختیار شرکت خدمات انفورماتیک از جمله فعالان کلیدی این عرصه قرار گرفت که به دلیل فرصت کم و دیر رسیدن پاسخ‌ها استفاده از آن در داخل گزارش میسر نشد. متن پرسش‌های دنیای‌اقتصاد و پاسخ روابط عمومی این شرکت را در ادامه می‌خوانید:‌

***

شرکت خدمات انفورماتیک چند سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند و به چه تعداد بانک و کدام بانک‌ها خدمات خود را ارائه می‌دهد؟

با توجه به نیاز نظام بانکی کشور، شرکت خدمات انفورماتیک از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرد. اکنون پس از گذشت ۱۳ سال فعالیت در این عرصه، با ارائه حدود ۱۵۰۰۰ دستگاه خودپرداز در بانک‌های ملی، صادرات، ملت، تجارت، رفاه، صنعت و معدن، کشاورزی، توسعه صادرات، سپه، مسکن، تات، دی، سامان، پاسارگاد، پارسیان، سینا، اقتصاد نوین وکارآفرین توانسته پاسخگوی حجم گسترده‌ای از تقاضای بازار باشد.

دستگاه‌های خود پرداز این شرکت کاملا تولید داخل است یا در رده دستگاه‌های مونتاژ قرار دارد؟

محصولات تولید داخل این شرکت به هر دو روش ارائه شده است. محصولات تحت برند شرکت وینکور نیکسدورف (W/N) که توسط این شرکت ارائه می‌شود، در رده دستگاه‌های مونتاژ قرار دارد و محصول طراحی و ساخت داخل شرکت خدمات انفورماتیک که با برند و نام ایرانی «فرادیس» به عنوان محصول تولید داخل عرضه می‌شود. در این روش تولید، بخش محدودی از قطعات الکترومکانیکی که به صورت معمول توسط سازندگان OEM ارائه می‌شود و غالب شرکت‌های سازنده دستگاه خودپرداز در دنیا نیز از همین منابع استفاده می‌نمایند، ازخارج از کشور تامین می‌شود. همان‌گونه که پیش‌تر نیز عنوان شد، این قسمت بخش محدودی از قطعات سخت‌افزاری را به خود اختصاص داده است.

چند درصد این بازار در اختیار دستگاه‌های خودپرداز داخلی قرار دارد؟همچنین چند درصد بازار را محصولات شرکت خدمات انفورماتیک تشکیل می‌دهند؟

در حال حاضر شرکت خدمات انفورماتیک ۴۷ درصد سهم بازار را در اختیار دارد که بالغ بر ۳۰۰۰ دستگاه آن تولید داخل و مونتاژ است.

بسیاری از شرکت‌ها نسبت به رفتار وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بازار انتقاد داشته و معتقدند که تاکنون به دلیل انحصار موجود در بازار توسط شرکت‌هایی نظیر شرکت خدمات انفورماتیک نتوانسته‌اند محصولات خود را در این بازار به فروش برسانند؟ آیا شما این ادعا را قبول دارید؟

۴. در پاسخ به این سوال مبنی بر ادعای انحصاری بودن بازار خودپرداز،پاسخ شما صراحتا خیر! می‌باشد. در همین راستا باید متذکر شویم، شرکت خدمات انفورماتیک با سرمایه گذاری قابل توجه در این حوزه به عنوان شاخص ترین فعال این صنعت در توسعه خدمات بانکی مبتنی بر شبکه‌های خودپرداز پیشرو بوده است. تربیت نیروهای متخصص، ایجاد مراکز تعمیراتی گسترده در کشور و مراکز تحقیقاتی مجهز از جمله سرمایه‌گذاری‌های شرکت خدمات در این زمینه می‌باشد که متاسفانه به‌رغم مشکلات اجرایی فراوان نه‌تنها هیچگونه حمایتی از این شرکت صورت نگرفته است حتی شرایط عادلانه رقابت در مقایسه با سایر رقبا برای این شرکت لحاظ نشده است. آیین‌نامه اجرایی قانون مناقصات که جهت تعیین امتیازات فنی و بازرگانی دارای ایراداتی می‌باشد شرایط بسیار مناسبی را برای محصولات متوسط و ضعیف ایجاد نموده است. نگاهی گذرا به سابقه شرکت خدمات انفورماتیک و سهم بازار آن در مقایسه با سابقه رقبا و سهم بازار آنها و همچنین کم و کیف خدماتی که توسط آنان ارائه می‌شود برای هر خواننده منصفی نقش و جایگاه شرکت خدمات انفورماتیک را در این بازار آشکار می‌نماید.امید است با ایجاد شرایط رقابتی سالم و عادلانه هر یک از شرکت‌ها با تکیه بر توانمندی فنی و ظرفیت‌های موجود خود در ارائه خدمات به نظام بانکی و ایجاد پیشرفت در این عرصه تمامی مساعی خود را به کار گیرند.

عمده مشکلات برای تولیدکنندگان بازار خودپرداز از نظر شما چیست؟

- رفع ایراد آیین‌نامه اجرایی قانون مناقصات و رفع اشکالات مفاد آگهی‌های مناقصات بانک‌ها به شرح مندرج در مقاله «پیشنهادی برای اصلاح آیین‌نامه مناقصات» مندرج در صفحه ۲۹ روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۴/۸/۹۰، برای ارزیابی عادلانه از محصولات با کیفیت و شرکت‌های فنی با توانمندی بالا .

- ارائه بسته حمایتی از تولیدکنندگان داخلی با توجه به هزینه‌های ناشی از حذف یارانه‌ها.

- ارائه بسته‌های حمایتی ارزی به تولیدکنندگان داخلی که بخشی از نیاز خود را از منابع خارجی تامین می‌نمایند.

- ایجاد تمایل و فرهنگ‌سازی در مشتریان برای استفاده از محصولات تولید داخل.