ندا لهردی
چهل و یک شرکت تکنولوژی در طول سال ۲۰۱۱ وارد بازار سهام شده‌اند که بیشترین میزان در میان صنایع دیگر بوده است

شرکت‌های تکنولوژی در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند و همین موضوع این صنعت را به یکی از پر رونق‌ترین و سودآورترین صنایع جهانی تبدیل کرده است. در واقع روند سریع رشد در این شرکت‌ها باعث شده است تا سود و درآمد حاصل از فعالیت‌شان به صورت صعودی افزایش داشته باشد. حتی در میان بحران‌های اقتصادی که کشورهای بزرگ جهان را درگیر کرده است، صنعت تکنولوژی اولین بخشی بود که روند بهبود را آغاز کرد و با سرعت خوبی دوباره به روند سودآوری بازگشت.
اگر افزایش نفوذ تکنولوژی و کاربردهایش در زندگی روزمره افراد را به این موضوع اضافه کنیم، می‌توانیم به راحتی معادله ورود جنجالی شرکت‌های تکنولوژی جدید به بورس را حل کنیم.
هرچند حضور شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در بازار سهام اتفاق جدیدی نیست، اما هجوم یکباره شرکت‌های نوظهور و تازه تاسیس این حوزه به بورس تاثیر چشمگیری بر رشد این صنعت در چند سال اخیر داشته است.
با این اوصاف بوده است که صنعت تکنولوژی در سال ۲۰۱۱ شاهد عرضه اولیه سهام بعضی از شرکت‌های تکنولوژی نوظهور بوده است؛ اتفاقی که از نظر تعدادی از کارشناسان در اولین روز عرضه سهام بیشتر شبیه به یک انفجار بزرگ بود.
بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتیRenaissance Capital چهل و یک شرکت تکنولوژی در طول سال 2011 وارد بازار سهام شده‌اند که بیشترین میزان در میان صنایع دیگر بوده است. با این حال، اما سهام شرکت‌های تکنولوژی به طور متوسط کاهش 18 درصدی را در این سال تجربه کرده است تا تکنولوژی را در میان بدترین بخش‌های حاضر در بورس قرار بدهد.
درست به همین دلیل هم است که وب سایت خبری TheStreet به تازگی و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۱، به بررسی برترین عرضه اولیه شرکت‌های نوظهور تکنولوژی در این سال و پیش‌بینی وضعیت آنها در سال ۲۰۱۲ پرداخته است. این شرکت‌های برتر به ترتیب در پایین آمده‌اند:


Groupon: این شرکت ارائه دهنده کوپن‌های تخفیف آنلاین که در اولین روز معامله سهامش شاهد رشد ۴۰ درصدی آن بود، از آن زمان با کاهش گسترده میزان دارایی‌اش مواجه شد. سهام روزانه این شرکت اخیرا با قیمتی در حدود ۵/۱۶ دلار با کاهش ۳۶ درصدی نسبت به زمان اولین عرضه آن معامله شده است.
این در حالی است که قیمت عرضه اولیه سهام این شرکت 20 دلار برای هر سهم بوده است. البته گویا این کاهش قیمت دامن شرکت‌های دیگر تازه وارد به بازار سهام مانند LinkedIn و Pandora را هم گرفته است.
این روند به دیگر شرکت‌های تکنولوژی مانند Yelp و Zynga که به دنبال دسترسی به بازار سهام عام هستند، هم سرایت کرده و حتی باعث از دست دادن ۱۰۰ میلیون دلار از سرمایه بازار بعضی از آنها هم شده است.


Pandora: این شرکت رادیوی اینترنتی در روز پانزدهم ماه ژوئن با افزایش قیمت سهام ۶۳ درصدی وارد بازار سهام نیویورک شد. این شرکت در اولین عرضه سهامش با فروش هر سهم با قیمت ۱۶ دلار، ۲۳۵ میلیون دلار به دست آورد. در فصل سوم سال ۲۰۱۱، این شرکت اعلام کرد که درآمدش با افزایش دو برابری به ۷۵ میلیون دلار رسیده است. طبق اعلام مسوولان Pandora، سود این شرکت از فروش هر سهمش به دو سنت می‌رسد و تحلیلگران بورس پیش‌بینی می‌کردند که درآمد حاصل از فروش سهامش در فصل سوم تنها به ۷۱ میلیون دلار برسد.
با این حال، اما کارشناسان درباره توانایی این شرکت برای رقابت با شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند Amazon و Google و حتی شرکت سوئدی ارائه دهنده سرویس موسیقی Spotify، تردید دارند.
همین تردیدها باعث شد تا قیمت سهام Pandora با کاهش ۴۰ درصدی به حدود ۱۱ دلار برسد. کارشناسان انتظار دارند که رشد این شرکت به دنبال گسترش تجارت موبایل آن اتفاق بیفتد. Pandora اعلام کرده است که نیمی از درآمد این شرکت از محل تبلیغاتش برای دستگاه‌های قابل حمل و موبایل به دست می‌آید.


LinkedIn: این سایت شبکه اجتماعی در ماه مه سال ۲۰۱۱ سهامش را با قیمت اولیه ۸۳ دلار عرضه کرد. این شرکت سهامش را بعد از گذشت چند ماه از زمان عرضه اولیه‌اش، معامله کرد و حالا قیمت سهام آن به حدود ۶۳ دلار برای هر سهم رسیده است.
در اوایل ماه نوامبر گذشته این شرکت دومین عرضه سهامش را با عرضه دو برابری تعداد سهامش کامل کرد و درآمدش از فروش این سهام را به 88 میلیون دلار رساند.
این شرکت در اولین کاهش فصلی بعد از زمان اولین عرضه سهامش درآمدی برابر ۵/۱۳۹ میلیون دلار داشت که این اتفاق به دنبال نگرانی‌های برای نفوذ بحران‌های اقتصادی به این شرکت رخ داد. به عقیده کارشناسان بیشترین میزان رشد شرکت LinkedIn از محصولات جدیدش به دست می‌آید.
Fusion-io: این شرکت که تولیدکننده محصولاتی برای ارتقای بازدهی دیتا سنترها است، در ماه ژوئن امسال اولین عرضه سهامش در بورس را تجربه کرد. این شرکت که بزرگ‌ترین مشتری آن Facebook است، سهامش را اولین بار با قیمت 19 دلار عرضه کرد که این میزان در حال حاضر به حدود 29 دلار رسیده است. این شرکت در فصل دوم درآمدی برابر 75 میلیون دلار از محل فروش سهامش به دست آورد که این رقم دو برابر فروشش در فصل دوم سال 2010 بوده است. این شرکت در ماه نوامبر گذشته هم سه میلیون سهم دیگر از سهامش را عرضه عمومی کرد.


Bankrate: این شرکت که ارائه‌دهنده اطلاعات مالی مانند نرخ وام و حسابگرهای آنلاین است، بعد از عرضه اولیه سهامش در ماه ژوئن شاهد بازگشت سرمایه قابل توجهی بوده است.
این شرکت افزایش بیش از ۲۰ درصدی سهامش را در بورس نیویورک تجربه کرده است و قیمت سهامش به ۱۵ دلار برای هر سهم می‌رسد. درآمد حاصل از فروش سهام این شرکت با افزایش ۶۰ درصدی در فصل سوم به ۱۱۳ میلیون دلار رسیده و سود آن با افزایش ۵۵ درصدی به ۳۶ میلیون دلار رسیده است.
کارشناسان حالا انتظار دارند که قیمت عرضه هر سهم این شرکت در سال 2012 حتی به 24 دلار هم برسد که این اتفاق به دنبال افزایش تقاضا برای محصولات اقساطی و تجارت کارت‌های اعتباری رخ خواهد داد. این شرکت با خرید شرکت بیمه InsWeb با قیمت 65 میلیون دلار در ماه گذشته انتظار دارد رشد بیشتری را تجربه کند.


HomeAway: این شرکت اجاره آنلاین اقامتگاه‌های تفریحی در عرضه اولیه سهامش در ماه ژوئن که در شاخص Nasdaq اتفاق افتاد، افزایش 50 درصدی را تجربه کرد. این شرکت سهامش را اولین بار با قیمت 27 دلار برای هر سهم عرضه کرد و از این محل درآمدی برابر 216 میلیون دلار به دست آورد. با این حال، اما در طول 52 هفته بعد از آن قیمت سهام این شرکت به 26 دلار برای هر سهم رسید. در فصل سوم امسال این شرکت با رشد 37 درصدی درآمدی برابر 1/61 میلیون دلار داشته است. کارشناسان بورس اما انتظار دارند که این شرکت با افزایش 40 درصدی قیمت سهامش را به 36 دلار برای هر سهم برساند.
این شرکت برای گسترش تجارتش در ماه‌های اخیر امکان پرداخت بر اساس کیفیت را فراهم آورده که بر اساس آن مالکان اقامتگاه‌های تفریحی می‌توانند بسته به میزان جست‌وجوی نام اقامتگاهشان پول بیشتری را دریافت کنند. این شرکت که در تگزاس فعالیت می‌کند، بیش از ۶۲۵ هزار مکان و اقامتگاه تفریحی در بیش از ۱۴۵ کشور جهان را پوشش می‌دهد.