آغاز دوران بحران برای بازار جهانی کامپیوترهای شخصی
بازار دیجیتال- کامپیوترهای شخصی این روزها دیگر مانند قبل مورد توجه کاربران قرار ندارند. در واقع حضور پر رنگ محصولات و لوازم دیجیتال شخصی با امکانات متنوع و کارآیی‌های مناسب فضا را برای کامپیوترهای شخصی تنگ کرده است. به این ترتیب است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در سال 2011 تنها رشد 2/4 درصدی داشته باشد.

این در حالی است که پیش بینی این کارشناسان در ماه فوریه گذشته نشان از رشد ۱/۷ درصدی داشت. بسیاری معتقدند که کاهش حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال ۲۰۱۱، چشم‌انداز نه چندان امیدوارکننده شرایط اقتصادی، بازار اشباع شده کشورهای توسعه یافته و البته حضور محصولات جدید و رقیب مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند همه عواملی هستند که روند رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را کند کرده‌اند. این در حالی است که تحلیل‌گران اعلام کرده‌اند که این بازار در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ شاهد رشد ۱۰ تا ۱۱ درصدی خواهد بود.
خرید و تقاضای کاربران در طول پنج سال گذشته مهم‌ترین عامل برای رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بوده است. در این زمان تمایل کاربران به خرید نوت بوک‌های ارزان قیمت در بازارهای نوظهور و در بخش‌هایی از بازارهای پیشرفته رشد نسبی را به بازار جهانی کامپیوترهای شخصی آورد. به این ترتیب بود که صادرات کامپیوترهای مصرفی در فاصله سال‌های 2005 تا 2007 با متوسط رشد سالانه 9/18 درصدی افزایش یافت که این روند رشد تا 7 درصد سریع‌تر از صادرات کامپیوترهای تجاری بود.
در طول سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ هم حجم صادرات کامپیوترهای مصرفی همچنان تا ۲۱ درصد سریع‌تر از صادرات کامپیوترهای تجاری رشد می‌کرد؛ در حالی که صادرات کامپیوترهای تجاری رشد ۳ درصدی داشتند. این روند رشد اما به تدریج شاهد کاهش نسبی بود.
در سال 2009 اما بحران اقتصاد جهانی بیش از همه بازار نوت‌بوک‌ها را تحت تاثیر خودش قرار داد تا به این ترتیب نت‌بوک‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کنند، تا آنجا که صادرات جهانی نوت‌بوک‌ها در این سال به 19 میلیون دستگاه رسید؛ در حالی که این رقم برای سال 2008 برابر 6/6 میلیون بوده است.
«باب او دانیل» یکی از کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «مصرف‌کنندگان حالا به تدریج ارزش استفاده از دستگاه‌های هوشمند را تشخیص می‌دهند و به همین دلیل هم هست که آنها این روزها ترجیح می‌دهند به جای کامپیوترهای شخصی از موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و کتابخوان‌های الکترونیکی استفاده کنند.
حالا طراحی‌های باریک‌تر، باتری‌هایی با طول عمر بیشتر، نمایشگرهای لمسی و امکانات پیشرفته نظر اغلب کاربران را به خودشان جلب می‌کنند.» جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال 2011 نسبت به سال گذشته میلادی تا 1/1 درصد کاهش پیدا کرده است. در این میان اما صادرات کامپیوترهای مصرفی کاهش 4/4 درصدی و صادرات کامپیوترهای تجاری رشد 3 درصدی را در این فصل تجربه کرده‌اند. با این اوصاف است که کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC امیدی به رشد چندان چشمگیری در بازار کامپیوترهای مصرفی و تجاری ندارند.