رقابت کره‌ای‌ها در بازار مانیتور
صفحات نمایشگر یا همان مانیتورها همواره بخش بزرگ یا حتی بزرگ‌ترین بخش از هزینه‌های مربوط به تهیه یک کامپیوتر رومیزی را به خود اختصاص داده‌اند.

ضمن اینکه این محصول به دلیل در معرض نمایش بودن همواره توجه کاربران عادی را نیز به خود جلب می‌‌کند؛ کاربرانی که شاید در زمینه تجهیزات فنی تر و حتی مهم‌تر نظر فنی خاصی نداشته باشند، اما می‌دانند که برند محبوبشان برای انتخاب یک مانیتور کدام است. به همین دلیل شاخص محبوبیت مانیتور را می‌توان یکی از عمومی‌ترین شاخص‌های بازار رایانه
دانست.
سال‌ها است که در بازار صفحه‌های نمایشگر، برندهای کره‌ای گوی رقابت را ربوده‌اند. برندهایی که بازار بزرگ ایران را با انتخاب شرکای تجاری بزرگ که امکانات تولید داخلی را نیز برای آنان فراهم کرده اند هدف گرفته‌اند. Samsung، LG و AOC سه برند پیشتاز بازار مانیتور ایران هستند که در ادامه به بررسی وضعیت آنها می‌پردازیم.
Samsung در ایران مانند وضعیت و موقعیت جهانی خود در صدر بازار مانیتور قرار دارد. در آخرین دوره اندازه‌گیری شاخص محبوبیت بازار، این برند کره‌ای سی درصد بازار را به خود اختصاص داده است. جهش جهانی سامسونگ برای کسب بیشترین سهم از بازار در سال 2009 به ثمر رسید و سهم 30 درصدی این برند از بازار ایران (به عنوان بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه) مسلما یکی از اهداف استراتژیک این شرکت را برای تثبیت موقعیت جهانی اش محقق کرده است. از نمایی نزدیک‌تر اگر عملکرد سامسونگ را در دوره‌های گذشته اندازه‌گیری شاخص محبوبیت بازار مقایسه کنیم، شاهد از دست رفتن بیش از 5 درصد از سهم آن در دو سال اخیر بودیم. چرا که پیش از این و در فروردین سال 88 سامسونگ بیش از 35 درصد سهم از بازار مانیتور را در اختیار داشت.
در همین حال، رقیب قدیمی و هموطن سامسونگ یعنی LG، که در بهار ۸۸ سکوی نخست را از دست داده بود، کماکان شانه به شانه به رقابت ادامه می‌دهد به حدی که اختلاف سهم این دو برند به کمتر از دو درصد می‌رسد و LG با سهم ۳/۲۸ درصد از بازار مانیتور در جایگاه دوم محبوبیت در بازار قرار گرفته است. نکته جالب توجه اینجا است که پس از عبور سامسونگ از LG در ابتدای سال ۸۸ روندهای مربوط به کاهش و افزایش جزئی سهم این دو برند با سرعتی یکسان انجام شده است و هر زمان که عامل موثری در این بازار موجب تغییر شده است هر دوی این برندها تاثیری مشابه پذیرفته‌اند.
جایگاه سوم در بازار مانیتور به برندی تعلق دارد که حدود سه سال پیش و با حاشیه‌های فراوان وارد این بازار شد. AOC به عنوان برند دوم شرکت مادیران که برای هدف گیری مشتریان در بخشی مجزا از LG فعالیت می‌کند، کمی بیش از 12 درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده است. AOC توانسته است با تمرکز روی محدوده قیمتی پایین‌تر از میانگین و همچنین توجه به مشتریانی که به دنبال آخرین فناوری‌های عرضه شده یا ویژگی‌های پیچیده روی مانیتور خود نیستند، جایگاه خود را در بازار تا حدی تثبیت کند. این شرکت در مجموع و با دو برند LG و AOC بیش از 40 درصد بازار را در اختیار دارد و نشان داده است که گمانه زمانی‌های اولیه و در زمان ورود AOC به بازار مبنی بر کاهش سهم LG چندان واقعی نشده است و AOC سهم خود را از بخش دیگری از بازار به دست آورده است.
هر چند که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت رایانه‌های قابل حمل، تقاضا برای مانیتور دیگر در دوران اوج خود نیست، اما این بازار هنوز به اندازه کافی جذاب و دارای حجم گردش مالی بالا است که شاهد برنامه‌های جدید از برندهای فعال در آن برای کسب سهم بیشتر از آن باشیم. فراسو که پیش از این و در رقابت تنگاتنگ LG و سامسونگ برای کسب سهم از بازار حتی با کاهش چشمگیر قیمت، خود را از این بازار کنار کشیده بود به تازگی مانیتورهای LCD خود را عرضه کرده است.
شاخص اسپیرو نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان اسپیرو کشور است. آرای اعضای این باشگاه متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات است که به صورت آنلاین در پورتال www.sandp.ir ثبت، جمع‌آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه می‌شود.