دنیای اقتصاد- ارتباطات هر روز گسترش پیدا می‌کند و راه‌های مختلف و پیشرفته‌تری ارائه می‌شود. تکنولوژی ارتباطی LTE هم تنها سه سال است که به صورت رسمی عرضه شده و در دسترس افراد مختلف در سرتاسر جهان قرار دارد. این شبکه که به عنوان نسل چهارم یا 4G هم شناخته می‌شود حالا به سرعت در حال توسعه و گسترش است و انتظار می‌رود این روند آنقدر سریع طی شود که تعداد کاربران آن در سطح دنیا افزایش چشمگیری داشته باشد.

کارشناسان حالا انتظار دارند تعداد کاربران و مشترکان شبکه LTE در دنیا تا آخر سال میلادی جاری از مرز ۱۰۰ میلیون نفر بگذرد. آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که تعداد کاربران جهانی شبکه نسل چهارم تلفن همراه یا ۴G تا پایان سال ۲۰۱۳ به ۱/۱۹۸ میلیون نفر می‌رسد که این رقم در مقایسه با تعداد کاربران ۳/۹۲ میلیون نفری این شبکه در سال گذشته میلادی، رشد قابل توجه ۱۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.
وقتی که تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم نسل چهارم در سال 2010 برای اولین‌بار به کار گرفته شد، تنها 612 هزار نفر کاربر در سرتاسر جهان داشت. این شبکه به سرعت رشد کرد و تعداد کاربران آن افزایش پیدا کرد تا با میزان رشد سالانه 22 درصدی به 2/13 میلیون نفر کاربران در سال 2011 رسید.
در سال ۲۰۱۲ اما این روند سرعت رشد بیشتری را تجربه کرد و به افزایش ۵۹۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱، شاهد حضور نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر کاربر و مشترک در سرتاسر دنیا شد.
حالا کارشناسان و تحلیلگران صنعت مخابرات و ارتباطات انتظار دارند که این جریان رشد برای تکنولوژی ارتباطی 4G LTE همچنان ادامه داشته باشد. آنها معتقدند که این شبکه ارتباطی تا پایان سال 2016 بیش از یک میلیارد نفر کاربر در سرتاسر جهان خواهد داشت.
به این ترتیب پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کاربران شبکه ۴G تا پنج سال آینده و تا سال ۲۰۱۶ با متوسط نرخ رشد ۱۳۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
«وین لام» یکی از کارشناسان موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «در حالی که ارتباطات تحت شبکه LTE به یک تکنولوژی استاندارد در سطح جهان تبدیل شده است، اکوسیستم اطراف آن با چالش‌ها و فرصت‌های مختلفی رو به رو خواهد بود. سرعت زیاد به‌کارگیری آن در مناطق مختلف دنیا باعث ایجاد پدیده‌های خلاقانه‌ای مانند موبایل‌های هوشمند شده است، اما با تهدیدات مختلفی هم رو‌به‌رو است.
به طور کلی اگر چه فضای بازار LTE از نظر تکنولوژی و پذیرش از طرف کاربران مختلف مشکلی ندارد، اما بیشترین نگرانی درباره آن فقدان یک بنیاد یا سازمان مستقل برای تضمین ادامه روند رشد در سطح جهانی است.»
در حالی که اشتیاق کاربران در سرتاسر جهان برای دسترسی سریع‌تر به محتوا، اپلیکیشن‌های پیشرفته، ارتباطات راحت‌تر و حتی سرویس‌های موبایل نسبتا گران مانند دسترسی به شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، اپراتورهای بی‌سیم در سطح دنیا هم در حال ساخت و گسترش زیر ساخت‌های لازم برای به‌کارگیری تکنولوژی LTE هستند.
در حالی که اولین اپراتورهایی که روی شبکه ۴G متمرکز شدند در اروپا و آسیا بودند، اما اپراتورهای منطقه آمریکای شمالی کاربران جدیدی را در طول سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به تعداد کل کاربران این شبکه اضافه کردند.
به طور کلی بیشترین میزان رشد در تعداد کاربران شبکه 4G در سرتاسر دنیا در طول دو سال گذشته از جانب کاربران موبایل‌های هوشمند اتفاق افتاده است، چون این کاربران بیشترین علاقه و اهمیت را به انتقال اطلاعات در شبکه‌های ارتباطی دارند. در واقع گوشی‌های موبایل هوشمند بیشتر از هر گوشی دیگری قابلیت‌های لازم برای استفاده و بهره جویی از امکان انتقال سریع اطلاعات را در اختیار دارند.