بازار 78 میلیارد دلاری بازی‌های ویدئویی

بازار دیجیتال- بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری که زمانی تنها به عنوان یک سرگرمی جدید به آنها نگاه می‌کردیم، حالا به تدریج تبدیل به یک صنعت بزرگ و پردرآمد شده است. این صنعت با نیاز و سلیقه کاربران همراه شده و حالا بازیگران بزرگی مانند Microsoft و Sony هم به دنبال سهم خودشان از این بازار هستند. بازی‌های ویدئویی حالا آنقدر پرطرفدار شده‌اند که از کنسول‌ها هم پا فراتر گذاشته و به نمایشگرهای کوچک دستگاه‌هایی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند هم راه پیدا کرده‌اند تا جایی که در دسته پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های دنیا قرار گرفته‌اند. با این اوصاف است که کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند که درآمد این صنعت با سرعت قابل توجهی رشد خواهد کرد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی DFC Intelligence در این مورد نشان می‌دهد که درآمد بازار جهانی بازی‌های ویدئویی تا پایان سال ۲۰۱۱ برابر ۷۰ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که درآمد این صنعت در سال ۲۰۱۰ برابر ۶۵ میلیارد دلار بوده است. کارشناسان اعلام کرده‌اند مهم‌ترین عامل رشد صنعت بازی‌های ویدئویی در سال ۲۰۱۱ بازی‌های ویدئویی بوده است که به صورت اپلیکیشن‌ها روی تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند نصب می‌شوند. کارشناسان اما انتظار دارند این روند در سال ۲۰۱۲ هم ادامه پیدا کند و درآمد این صنعت را به ۷۸/۵ میلیارد دلار برساند.

نرم‌افزارها سهم بزرگی از بازار بازی‌های ویدئویی را در اختیار دارند. در واقع بسیاری از این بازی‌ها به صورت نرم‌افزارها وارد بازار می‌شوند. حالا کارشناسان اعلام کرده‌اند که بازار نرم‌افزارهای بازی در سال ۲۰۱۲ درآمدی برابر ۲۸ میلیارد دلار خواهد داشت که این رقم در مقایسه با درآمد ۵/۲۹ میلیارد دلاری این بازار در سال ۲۰۱۱ کاهش نسبی پیدا خواهد کرد. از طرفی بازی‌های ویدئویی آنلاین هم در سال‌های اخیر رونق خوبی پیدا کرده‌اند. با افزایش تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی، این بازی‌های آنلاین طرفداران بیشتری هم پیدا کرده‌اند و به این ترتیب بازار بازی‌های آنلاین رونق قابل توجهی پیدا کرده است. به این ترتیب تحقیقات نشان می‌دهد که درآمد حاصل از بازی‌های ویدئویی آنلاین در سال ۲۰۱۲ به ۲۴ میلیارد دلار خواهد رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ برابر ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

کنسول‌ها

بازار کنسول‌‌های بازی هم همچنان داغ است. شرکت Microsoft به عنوان تولیدکننده Xbox ۳۶۰ یکی از بازیگران اصلی این بازار است. این کنسول که در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ برای اولین بار معرفی و عرضه شد، تا حالا فروشی برابر ۶۷ میلیون دستگاه داشته است. Kinect اما به عنوان جدیدترین کنسول بازی این شرکت فروش ۱۹ میلیون دستگاهی داشته است.

شرکت Sony هم کنسول بازی پرطرفدار PlayStation۳ را در ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ رونمایی کرد. این دستگاه تا ماه مارس گذشته فروش ۶۳ میلیون دستگاهی داشته است. کنسول Move Motion این شرکت هم تا روز ششم نوامبر سال ۲۰۱۱ فروش ۸/۸ میلیون دستگاهی داشته است.

Nintendo هم کنسول Wii را در ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ و همزمان با کنسول PlayStation۳ شرکت Sony معرفی کرد. این کنسول فروشی بیش از ۹۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۱ داشته است. فروش کنسول DS و ۳DS این شرکت هم تا پایان سال ۲۰۱۱ به ترتیب برابر ۱۵۱ میلیون و ۱۷ میلیون دستگاه بوده است.

نرم‌افزارها

در بازار نرم‌افزارهای بازی چند شرکت بیشترین روند رشد را برای خودشان به ثبت رسانده‌اند. شرکت Activision Blizzard یکی از این تولیدکنندگان است که درآمد سالانه آن در سال ۲۰۱۱ برابر ۴/۸ میلیارد دلار است و تولیدکننده بازی‌هایی مانند Call of Duty و World of Wacraft است. شرکت Electronic Arts هم که تولیدکننده بازی‌هایی مانند The Sims و Madden NFL است، در سال ۲۰۱۱ درآمد ۴/۱ میلیارد دلاری داشته است.

شرکت Take Two Interactive Software هم که با بازی‌هایی مانند Grand Theft Auto و Red Dead Redemption در بازار شناخته می‌شود درآمد ۸۲۶ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۱ داشته است. در نهایت شرکت Ubisoft هم با بازی‌های Assassin's Creed و Prince of Persia و Tom Clancy درآمد ۱/۰۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۱ به‌دست آورده است.