لپ‌تاپ‌ها ویترین را می‌بلعند

بازار دیجیتال- اگر چه این روزها بازار خرید و فروش کامپیوترهای همراه رونق گرفته است، اما نمی‌توان گفت این موضوع به معنی پایان یافتن عمر کامپیوتر‌های رومیزی یا پی‌سی‌هاست. چرا که همچنان گروهی ترجیح می‌دهد بنا بر انتظاری که از کامپیوتر دارند یا بنا بر دلایل دیگری همچنان از پی سی‌ها استفاده کنند. اما نسبت خریداران قطعه در مقایسه با رایانه‌های همراه بسیار متفاوت است و کفه ترازو کاربران رایانه‌های همراه سنگین‌تر است.

بر اساس اعلام فعالان بازار نیز، رونق بازار لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ‌ها طی سال‌های اخیر موجبات کاهش تقاضا برای قطعات کامپیوتری و.... را فراهم آورده است.

تا جایی که گروهی پیش‌بینی کرده‌اند که پایان عمر پی‌سی‌ها نزدیک است. معراج صدوقی یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: این درست است که طی سال‌های گذشته میزان تقاضا برای پی‌سی و قطعات کامپیوتری کاهش یافته است، اما بازار این کالا همچنان سرپا است و این می‌تواند نشانه این باشد که نباید به این زودی‌ها منتظر پایان حیات پی سی‌ها بود.

به گفته وی، از طرفی قدرت یک پی سی به مراتب بالاتر از یک لپ‌تاپ است و لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای همراه با موانعی مواجه هستند که پی‌سی‌ها با آنها مواجه نیستند.

به عنوان مثال لپ‌تاپ‌ها از لحاظ امکانات و قابلیت‌های فنی به پای پی سی‌ها نمی‌رسند و تنها حسن لپ‌تاپ‌ها نسبت به پی سی‌ها قابل حمل بودن آنها است.

یکی از عرضه‌کنندگان قطعات کامپیوتری هم در این باره می‌گوید: این اواخر بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه قطعات کامپیوتری فعالیت خود را به سمت عرضه کالاهایی نظیر لپ‌تاپ و تبلت تغییر داده اند که این موضوع می‌تواند نشانگر این باشد که سود در این بازار در حدی است که بتواند توجه‌ها را جلب کند. از طرفی میزان تقاضا برای قطعه در حدی نیست که شرکت بزرگ توان و سرمایه خود را در این بخش متمرکز کند.

به همین دلیل طی سال‌های اخیر اکثر شرکت‌های فعال در حوزه قطعات کامپیوتری به جرگه عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ و تبلت و... پیوسته‌اند و در حال حاضر کمتر شرکتی را می‌توان مشاهده کرد که منحصرا در بخش قطعه کار کند.

وی افزود: البته نمی‌توان گفت این موضوع به معنی پایان یافتن عمر قطعه و پی سی است، اما می‌تواند معنی این را بدهد که رقابت بین کامپیوترهای همراه و پی‌سی‌ها روز به روز تنگاتنگ‌تر می‌شود.

غروی رام مدیرعامل شرکت انفورماتیک گستر، عرضه‌کننده قطعات کامپیوتری هم با بیان این مطلب که رقابت بین پی سی و کامپیوترهای همراه سخت است، می‌گوید: روزبه‌روز سهم محبوبیت پی سی‌ها کاهش می‌یابد و در مقابل لپ‌تاپ‌ها محبوبیت بیشتری می‌یابند و ما تصور می‌کنیم که قطعات کامپیوتری هر روز سهم کمتری از آمار فروش بازار را در اختیار دارند. اما به هر حال ما مشتریان خود را داریم و باید به آنها خدمات بدهیم و ادامه فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه قطعه هم نشانگر این است که بازار این کالا همچنان سر پا است.

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان در زمینه واردات قطعه مانند سایر کالاها با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما به غیر از ثبت سفارش و... این است که اداره استاندارد تعصب خاصی روی تست کردن این کالاها دارد و برای تست این کالاها قوانین و مقررات عجیب و غریبی دارد.

به عنوان مثال برای تست یک مادربورد برق با ولتاژ بالا را به مادربورد وارد می‌کنند تا ببینند که پردازنده از کار می‌افتد یا خیر، که این نوع تست کالا، نه‌تنها دستگاه را از کار می‌اندازد بلکه مشکلات زیادی برای واردکنندگان ایجاد می‌کند.

وی افزود: حال که ما در چنین شرایط سختی فعالیت می‌کنیم تا بازار را پویا نگه داریم نباید با موانع و مشکلات داخلی هم مواجه باشیم.