آیا مایکروسافت در حال کشتن ویندوز 10 موبایل است؟

فارنت: در چند روز اخیر اخباری مبنی بر احتمال عدم پشتیبانی بسیاری از گوشی‌های قدیمی سری لومیا در آپدیت رداستون ۲ یا همان Creators منتشر شده است. هرچند علاقه‌مندان به گوشی‌های ویندوزی نوکیا در ساعات اولین انتشار این اخبار سعی در کتمان آن داشتند، با این حال مایکروسافت در زمان انتشار بیلدهای رد استون ۳ از هفته گذشته به نوعی این موضوع را تایید کرده، چرا که دیگر به جز ۱۳ گوشی مذکور امکان دسترسی به این بیلد از طریق سایر گوشی‌های سری لومیا وجود ندارد. سیاست مایکروسافت در بازار گوشی‌های هوشمند مثال یک بام و دو هواست و هیچ‌کس نمی‌داند منظور مدیران این شرکت که هراز گاهی سخن از انقلابی جدید در صنعت تولید گوشی هوشمند به میان می‌آورند دقیقا چیست.

روز گذشته خبری مبنی بر ارتقانیافتن گوشی‌های ویندوز فون ۸.۱ به ویندوز ۱۰ که به واسطه اپلیکیشن Upgrade Advisor صورت می‌گیرد بار دیگر دارندگان گوشی‌های ویندوزی را نگران کرد. بر اساس این گزارش‌ها، دارندگان گوشی‌های مبتنی بر ویندوز فون ۸.۱ و حتی افرادی که به هر دلیلی گوشی خود را از ویندوز ۱۰ به ویندوزفون ۸.۱ دانگرید کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند آپدیت رسمی ویندوز ۱۰ موبایل را دریافت کنند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هرچند هنوز هم اپلیکیشن Upgrade Advisor روی استور ویندوزفون قابل دسترس است، با این حال ارتباط آن با سرورهای مایکروسافت که مجوز دریافت آپدیت ویندوز ۱۰ موبایل را صادر می‌کنند قطع شده است. در همین راستا یکی از مهندسان مایکروسافت به نام Dona Sarkar، معتقد است دیگر زمان پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی لومیا که عمر برخی از آنها به ۵ سال می‌رسد به پایان رسیده و مایکروسافت در یک حرکت منطقی باید برای پایان درجا زدن در بازار گوشی‌های هوشمند، به اجبار این کار را انجام دهد.

همان‌طور که گفته شد، هیچ‌یک از مسوولان مایکروسافت به اخبار مرتبط با پایان پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی سری لومیا واکنشی نشان نداده‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند این حرکت مایکروسافت می‌تواند زمینه ورود گوشی افسانه‌ای سرفیس فون را آماده کند و برخی نیز بر این عقیده‌اند که دارندگان گوشی‌های ویندوزی با این اقدام ردموندی‌ها به سایر پلت‌فرم‌های موجود در بازار مهاجرت خواهند کرد. درحالی‌که اندروید و iOS به‌طور روزافزون بازارهای جدید را احاطه می‌کنند، مایکروسافت با سیاست‌گذاری اشتباه در زمان استیو بالمر، هیچ‌گاه نتوانست به روند باثباتی در بازار پلت‌فرم‌های موبایلی دست پیدا کند اما با روی کار آمدن ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت و معرفی ویندوز ۱۰ که به‌دلیل بهره‌مندی از هسته یکپارچه قادر است روی گجت‌های مختلف ازجمله گوشی‌های هوشمند نصب شده و امکان اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال را به ارمغان آورد، این روند کمی تغییر پیدا کرد.

ردموندی‌ها در ۳ سال اخیر برخلاف تمام سالیان پیش از آن، در یک تعامل دوطرفه با کاربران سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل، روز به‌روز سعی کرده‌اند کم و کاستی‌های موجود را رفع کرده و آن قابلیت‌هایی را که بیشتر موردپسند کاربران است به ویندوز اضافه کنند. فلسفه به وجود آمدن پروژه ویندوز اینسایدرها نیز همین بوده است. هرچند به نظر می‌رسد مایکروسافت خود را برای یک جهش بزرگ در بازار گوشی‌های هوشمند آماده می‌کند، با این حال افزایش کاربران پلت‌فرم اندروید تا آن زمان به نفع این شرکت خواهد بود، چرا که بسیاری از پتنت‌های به‌کار رفته در هسته مرکزی پلت‌فرم اندروید را این شرکت ثبت کرده و به ازای روشن شدن هر گوشی اندرویدی، این شرکت حق لاینس دریافت خواهد کرد. در عین حال اگرچه پشتیبانی از محصولات قدیمی در درازمدت می‌تواند نشانه پایبندی شرکت‌ها به کاربران خود باشد، با این حال روند توسعه پلت‌فرم را کند خواهد کرد و از سوی دیگر باعث تاخیر در گنجاندن قابلیت‌های جدید خواهد شد، چرا که پیش از انتشار به‌روزرسانی‌های جدید باید تمام نقاط ضعف آن روی تمامی محصولات مشخص و رفع شود.