ایسنا: بین توسعه‏دهندگان اپلیکیشن‏های پیام‏رسان برای امن نگه داشتن داده‏های کاربران رقابتی وجود دارد و رمزگذاری دوطرفه از لزوم برقراری این امنیت است. از آنجا که نفوذ هکرها و رخنه به شبکه‏های اجتماعی و پیام‏رسان تبدیل به امری شایع شده است، کاربران به‌طور مداوم به دنبال اپلیکیشنی هستند که نه‏تنها پیام‏ها را منتقل کند، بلکه آنها را از چشم‏های جاسوسی دور نگه دارد. رمز گذاری دوطرفه یا End-to-End Encryption) E۲EE) طراحی شده تا استراق سمع را از مکالمات حذف کند، مانند مهر و مومی که بر پیام‏های کاربران زده شده، خصوصا که پیام‏ها در طول شبکه اینترنتی جابه جا می‏شوند، و تنها فرستنده و گیرنده پیام‏ها ابزار شکستن این مهر و موم و دسترسی به پیام را داشته باشند. در حال حاضر بیشتر اپلیکیشن‏های پیام‏رسان داده‏های رمزگذاری شده دارند، البته نوعی از رمزگذاری که تنها بین کاربر و سرورهای شرکت است، اما بدون رمزگذاری دوطرفه (E۲EE) شرکت‌ها می‏توانند هر زمان که دلیلی برای خود داشته باشند داده‏های شما را جاسوسی کنند. وب سایت تک تایمز در گزارش خود ۹ اپلیکیشن پیام‏رسان آورده که در حال حاضر بیشترین رمزگذاری دوطرفه امنیتی را اجرا کرده و گسترش می‏دهند.

فیس‌بوک مسنجر

فیس‌بوک مسنجر در حال حاضر به برخی از کاربران خود امکان برقراری مکالمه مخفی با رمزگذاری دوطرفه را می‏دهد. در این حالت همچنین یک زمان‏سنج اختیاری وجود دارد که مشخص می‏کند یک پیام مخفی تا چه مدت می‏تواند قابل رویت باشد. رمزگذاری دوطرفه مسنجر به صورت پیش‏فرض مورد استفاده قرار نمی‏گیرد، گرچه مکالمات مخفی تنها در دو دستگاه قابل دسترسی هستند، هر دستگاهی که توسط فرستنده و گیرنده در طول مدت زمان مکالمه مورد استفاده قرار گیرد. مخصوصا اینکه رمزگذاری دوطرفه نمی‏تواند همه جا در دسترس باشد. اگر کاربران دستگاه خود را به دستگاه دیگری تغییر دهند، مکالمات و تماس‏های معمولی برای دستگاه اجرا می‏شود.

واتس‏اپ

در ماه آوریل، واتس‏اپ که متعلق به فیس‌بوک است، رمزگذاری دوطرفه را برای تمامی پیام‏هایش در پلت‌فرم خود اجرا کرد و این شامل تماس صوتی و ویدئویی، تصاویر و پیام‏های معمولی نیز بود. این موضوع مکالمات برای یک میلیارد کاربر واتس‏اپ این اطمینان را حاصل کرد که پیام‏ها از دسترس مقامات و حتی خود واتس اپ خارج است.

آی‏مسیج

اپل شرکتی است که نبردی طولانی و سخت را حتی در کشمکش با مقامات متحمل شده تا اطلاعات کاربران دستگاه‏هایش را در امنیت نگه دارد. آی‏مسیج توسط رمزگذاری دوطرفه امن شده که این امکان را فراهم می‏کند که اپل نمی‏تواند به پیام‏های کاربران دسترسی داشته باشد، مگر اینکه آنها پیام‏ها را در آی‏کلود ذخیره کنند.

الو

الو اپلیکیشن متعلق به گوگل است که به‌طور پیش‏فرض رمزگذاری دوطرفه ندارد، اما به صورت اختیاری این امکان را فراهم می‏کند. البته گوگل معتقد است که رمزگذاری دوطرفه (E۲EE) نمی‏تواند اپلیکیشن‏های پیام‏رسان را در برابر هوش مصنوعی سیستم‏ها پوشش دهد و همین هوش مصنوعی است که آن را از سایر رقبایش جدا می‏کند.

وایبر

وایبر برای مدتی طولانی یک اپلیکیشن پیام‏رسان محبوب بود. نسخه ۰/ ۶ این اپلیکیشن رمزگذاری دوطرفه را برای پیام‏های متنی و صوتی بین افراد و گروه‏ها فراهم می‏کند، هم برای پلت‌فرم‏های رایانه و هم موبایل.

لاین

اپلیکیشن لاین هم امکان رمزگذاری دوطرفه را در قسمت Letter Sealing فراهم می‏کند و زمانی فعال می‏شود که هم فرستنده و هم گیرنده این قابلیت را روشن کرده باشند. تمامی پیام‏های دیگر بدون این سطح از امنیت می‏تواند توسط لاین در دسترس قرار گیرد و در صورت درخواست مقامات ژاپنی در اختیار آنها گذاشته شود.

سیگنال

سیگنال اپلیکیشن مورد علاقه ادوارد اسنودن -افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا- است. در حقیقت او هر روز از این اپلیکیشن استفاده می‏کند. متن، تصویر و پیام ویدئویی به شدت در این اپلیکیشن رمزگذاری شده‏اند. نکته جالب درباره سیگنال این است که این اپلیکیشن متن باز (open source) است و می‏تواند از بازخوردها و پیشنهادهای شهروندان استفاده کند.

سایبر داست

پیام‌ها در سایبرداست با رمزگذاری دوطرفه (E۲EE) پوشش داده می‏شوند. (حتی در صورت درخواست مقامات هم این شرکت نمی‏تواند اطلاعات را در اختیار آنها بگذارد.) نه تنها تمامی پیام‏ها حتی برای سایبرداست هم قفل شده و غیرقابل دسترس است، بلکه مانند اسنپ‏چت، پیام‏ها به محض خوانده شدن توسط گیرنده از دستگاه کاربر حذف می‏شوند.

تلگرام

پیام‏های تلگرام تنها در صورتی که کاربران حالت پیام مخفی (Secret Chat) را فعال کنند با رمزگذاری دوطرفه محافظت می‏شوند. سایر پیام‏هایی که خارج از این حالت قرار داشته باشند، در سرورهای تلگرام قرار می‏گیرند.