گسترش استفاده از اینترنت بی‌سیم

عاقله ترابی: اتحادیه پهنای باند بی‌سیم، بیستم ژوئن هر سال را به مناسبت روز جهانی وای‌فای جشن می‌گیرد. این اتحادیه به محصولاتی که برای کار در شبکه بی‌سیم مورد تایید هستند علامت وای‌فای را اعطا می‌کند. تکنولوژی ارتباطی وای‌فای از امواج رادیویی استفاده می‌کند. در شبکه‌های اینترنتی، یک قطعه رایانه‌ای اطلاعات را به امواج رادیویی تبدیل می‌کند و آنها را از طریق آنتن ارسال می‌کند. در طرف دیگر یک روتر بدون سیم، سیگنال‌ها را دریافت و به داده تبدیل می‌کند. یکی از راه‌های ارسال داده‌ها در سیستم‌های بدون سیم استفاده از تکنولوژی وای‌فای است که حدود ۱۰سال از پیدایش آن می‌گذرد و روز‌به‌روز در حال گسترش است.

درواقع در این تکنولوژی اطلاعات با امواج رادیویی تلفیق و از طریق آنتن ارسال می‌شود و در قسمت گیرنده سیگنال‌های دریافت‌شده به داده تبدیل می‌شود و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همین امر باعث محبوبیت این فناوری شده است و حالا با استفاده از این تکنولوژی به‌راحتی می‌توان در هواپیما، هتل و مکان‌های عمومی از طریق تبلت یا موبایل به اینترنت متصل شد. می‌توان گفت هات‌اسپات بی‌سیم یا Wi-Fi HotSpot، روشی برای دسترسی به شبکه‌های بی‌سیم با استفاده از Wi-Fi است که در آن کاربران بدون نیاز به استفاده از شبکه‌ مخابراتی یا دستگاه یا نرم‌افزاری جانبی، تنها به کمک ابزار مجهز به قابلیت Wi-Fi خود می‌توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند. در اوایل دهه ۹۰ یکی از دانشمندان شرکت NCR به فکر استانداردسازی شبکه‌ها افتاد و پس از چند سال تلاش، در سال ۱۹۹۷ نخستین نسخه از استاندارد IEEE۸۰۲/ ۱۱ عرضه شد که پس از مدتی نام wi-fi wireless Fidelity را به خود گرفت. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۹ شرکت اپل تکنولوژی وای‌فای را به رایانه‌های همراه خود اضافه کرد. و به همین ترتیب این تکنولوژی به سرعت رشد پیدا کرد و حالا دیگر کاربران اقصی نقاط جهان از آن استفاده می‌کنند و وای‌فای عمومی رایگان در بسیاری اماکن در دسترس است به‌طوری که حتی به وارد‌کردن رمز عبور هم نیاز نیست و کافی است که شما به شبکه متصل شوید و از آن استفاده کنید.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده‌ اینترنت در سراسر جهان با ایجاد هات‌اسپات‌هایی پیشرفته در مکان‌های گوناگون، امکان دسترسی به اینترنت را در مکان‌های همگانی در بسیاری از کشورهای دنیا فراهم کرده‌اند. در ایران هم این فناوری هرچند خیلی کند، ولی به‌نوبه خود در حال رشد است. نخستین شبکه‌ اینترنت پرسرعت وای‌فای عمومی ایران، توسط شرکت ارتباطات مبین‌نت در سال ۱۳۹۱ با نام وایمو (WiMo) در بیش از ۵۵۰ نقطه در سطح شهر تهران و کیش راه‌اندازی و بهره‌برداری شده است و به کمک زیرساخت‌های ارتباطی گوناگون به‌کار گرفته شده در شبکه‌ وایمو، امکان پیاده‌سازی آن در بیش از ۱۲۰ شهر کشور وجود دارد. شبکه وای‌فای مبین‌نت در ۲۲ منطقه تهران گسترده شده است. شما هم ممکن است این وای‌فای‌ها را در مکان‌های مختلف دیده باشید. این شرکت در کتابخانه‌ها، فرهنگسراها، رستوران‌ها، سازمان‌ها، پایانه‌های مسافربری، سراهای محله، پردیس‌های سینمایی، بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک شهر پوشش دهی دارد. هزینه اینترنت‌های عمومی مبین‌نت برای کاربران به دو دسته تقسیم می‌شود که شما یکی از این مدل‌ها را انتخاب می‌کنید.

طرح حجمی: این طرح برای آن گروه از مشترکانی طراحی شده است که می‌خواهند زمان بیشتری را در اینترنت بگذرانند و نیاز چندانی هم به دانلود حجم بالایی از اطلاعات ندارند. هزینه استفاده از این طرح برای هر مگابایت استفاده ۵۰ ریال در نظر گرفته شده است. هر مشترک WiMo در این طرح برخلاف «طرح زمانی» می‌تواند به‌طور همزمان، تنها با یک کلمه و رمز عبور با چند دستگاه به شبکه WiMo متصل شود.

طرح زمانی: این طرح برای آن گروه از مشترکانی طراحی شده است که می‌خواهند در زمان اندکی، حجم بالایی از اطلاعات را با سرعت بالا دانلود کنند. قیمت استفاده از این طرح برای هر دقیقه ۱۰۰ ریال است. همراه اول نیز در نیمه شعبان سال جاری، سرویس وای فای آفلودینگ (wifi offloading) را در جمکران راه‌اندازی کرد. به این ترتیب دارندگان بسته‌های نوترینو می‌توانند در این مکان از وای‌فای پرسرعت همراه اول استفاده کنند.

این سرویس برای نخستین بار توسط همراه اول و به مناسبت بهره‌برداری از خدمات و توسعه شبکه پهن باند استان قم، در اردیبهشت ماه سال گذشته و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس مجلس شورای اسلامی و استاندار قم راه‌اندازی شد. همراه اولی‌ها می‌توانند برای دریافت تنظیمات و استفاده از این سرویس نوین، wifi گوشی خود را روشن و گزینه help را انتخاب کنند. قرار است همراه اول در چند نقطه از مسجد مقدس جمکران، ایستگاه‌هایی را برای پاسخگویی به مشترکان درخصوص نحوه استفاده از سرویس وای فای آماده کند. همراه اول قرار است این تکنولوژی را تا پایان سال جاری در چند نقطه از تهران در مکان‌های عمومی راه‌اندازی کند. اپراتور دوم تلفن همراه در این میان سعی بر آن داشته و دارد که این فناوری را گسترش دهد. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، مجموعه تفریحی ورزشی توچال با راه‌اندازی یک سامانه پیشرفته، تحت پوشش شبکه «وای- فای ایرانسل» قرار گرفته است.

به‌این ترتیب، مشترکان ایرانسل با حضور در منطقه توچال و اتصال به شبکه وای-فای ایرانسل با نام «irancellWiFi» می‌توانند از ۵۰۰ مگابایت اینترنت رایگان پرسرعت برای مدت ۶۰ ساعت برخوردار شوند. براساس این گزارش، برای استفاده از این خدمات کافی است مشترکان سیم‌کارت‌های ایرانسل، پس از اتصال به شبکه وای‌فای ایرانسل، با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره ۴۰۳۱، نام کاربری و رمز عبور ویژه این شبکه را دریافت و از خدمات آن برخوردار شوند. دریافت نام کاربری و رمز عبور در هر ۲۴ساعت یک بار امکان پذیر خواهد بود و در این فاز خدمات اینترنت پرسرعت مبتنی بر Wi-Fi ایرانسل در پارکینگ، ایستگاه اول و دوم مجموعه تفریحی-ورزشی توچال قابل دسترس خواهد بود. ایرانسل نیز در حال گسترش تجهیزات لازم برای این فناوری است. اپراتور سوم هم به نوبه خود در تلاش است از رقبا جا نماند. این اپراتور نوروز دو سال پیش در حرم امام رضا شبکه بی‌سیم رایگان و نامحدود راه‌اندازی کرد. به این ترتیب زائرانی که جزو مشتریان اپراتور سوم تلفن همراه بودند، پس از ثبت‌نام از طریق پرتال مربوط که در محدوده‌ پوشش قابل دسترسی بود، پیامکی حاوی کلمه‌ عبور را دریافت کرده و از خدمات رایگان این شبکه در طول دو هفته تعطیلات نوروزی بهره‌مند شدند.

البته در کنار این راحتی و در دسترس بودن اینترنت بی‌سیم، مشکلاتی هم برای کاربر پیش می‌آید که مهم‌ترین آن مشکلات امنیتی است. این چالش در همه جای دنیا فراگیر است و موضوع مهم اینکه کاربر نقش تاثیر‌گذاری در پیشگیری از این قبیل مشکلات دارد. در وهله اول بهترین کار برای پیشگیری این است که تا حد امکان کارهای ضروری و مهم را با اینترنت‌های رایگان که نیاز به رمز عبور ندارند، انجام ندهید. هرچند شبکه‌های با رمزعبور نیز کاملا قابل اعتماد نیستند؛ ولی به‌طور کلی بهترین کار آن است که کارهای بانکی و سرویس‌های مهم را با استفاده از وای‌فای عمومی انجام ندهید. یکی از اقداماتی که هکرهای اینترنتی می‌کنند این است که وای فای تقلبی می‌سازند و با ورود کاربر به شبکه اطلاعات او را به سرقت می‌برند. بنابراین لازم است شما پیش از هر اقدامی از نام اصلی وای‌فای اطمینان حاصل کنید. همچنین لازم است که وای‌فای را هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که قابلیت‌های اشتراک‌گذاری را هنگام استفاده از این فناوری غیر فعال کنید تا داده‌هایتان در امان بماند.