هشدار درباره تیغ دولبه پساتحریم
دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت فولاد اکسین از پیش‌بینی تولید یک میلیون و 50 هزار تن ورق خاص و آلیاژی در این کارخانه در سال آینده خبر داد. عزیز قنواتی افزود: فولاد اکسین از سال 93 تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است تا بتواند در سال 95 به تولید بیش از یک میلیون و 50 هزار تن ورق خاص و آلیاژی برسد. با تحقق این هدف ورق مورد نیاز ساخت لوله خطوط انتقال نفت و گاز کشور تامین می‌شود. وی گفت: 85 درصد تامین اعتبار این شرکت از طریق فاینانس خارجی و 15 درصد آورده خود شرکت است.

قنواتی با اشاره به بومی‌سازی قطعات موردنیاز در این صنعت که از اولویت‌ها است، گفت: بومی‌سازی قطعات از سال ۹۳ آغاز شده، زیرا فولاد اکسین کارخانه‌ای است که در کشور مشابهی ندارد و هر قطعه‌ای که در این واحد ساخته می‌شود، برای اولین‌بار است که ساخته می‌شود. وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد نیروهای کار فولاد اکسین تحصیلات عالیه دارند، افزود: در حال تعامل هستیم تا بتوانیم مرکز تحقیقات نورد را با هماهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز در این شرکت راه‌اندازی کنیم.

قنواتی گفت: موضوع دیگر شرایط پساتحریم است زیرا برخلاف پیش‌بینی‌ها این‌گونه نیست که پس از رفع تحریم‌ها به یک‌مرتبه نرخ ارز کاهش یابد و اتفاقات سریع رخ دهد اما قطعا گره‌های زیادی بازخواهد شد و به‌تدریج شاهد اتفاقات مثبت خواهیم بود، بنابراین تمام شرکت‌ها باید برای یک سال آینده و با برنامه‌ریزی‌های مناسب خود را آماده کنند تا به نتیجه برسند، زیرا در پساتحریم اگر تدبیر نباشد با یک تیغ دولبه مواجه می‌شویم، به این دلیل که چین بر بازارهای ایران چنبره زده و به فکر واردات وسیع کالا به ایران است و اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت نکند با ورود کالاهای چینی، بسیاری از واحدها به مشکل برمی‌خورند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در ادامه با اشاره به اینکه هیچ صنعتی در ایران نمی‌تواند به اندازه نفت، فولاد، پتروشیمی، گاز و حفاری اشتغالزایی داشته باشد، گفت: از دلایل عدم اشتغالزایی نبود منابع مالی برای تکمیل طرح‌های در دست اقدام است، متاسفانه برخی از صنایع به‌دلیل نبود منابع مالی تعطیل شده‌اند و این در حالی است که با توسعه فعالیت‌ها می‌توانستند اشتغالزایی خوب و ثابتی ایجاد کنند. وی با بیان اینکه اکنون فولاد اکسین برای تامین نیازهای خود به دنبال احداث یک طرح فولادسازی است که می‌تواند برای یک‌هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای ۸هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند، افزود: اجرای این طرح به‌دلیل تحریم‌ها و نبود منابع مالی یک سال و نیم است که متوقف شده است.

مدیرعامل فولاد اکسین در ادامه گفت: در خوزستان ظرفیت‌های بزرگی وجود دارند که یکی از این ظرفیت‌ها فولاد اکسین در اهواز است. این کارخانه با ساخت محصولات استراتژیک در زمینه تولید ورق‌های عریض به‌منظور ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما به‌رغم اینکه این صنعت می‌توانست به رشد قابل‌توجهی دست یابد، تحریم‌ها و مشکلات مالی مانع از این رشد فزآینده شده است. وی با اشاره به توانمندی‌های شرکت فولاد اکسین گفت: اکنون با قدرت به سمت تولید محصولات خاص و ویژه رفته‌ایم که برخی از محصولات برای اولین‌بار در شرکت ما ساخته و بومی سازی شده است.

قنواتی ادامه داد: هزینه ارزی احداث شرکت فولادسازی جدید ۳۰۰ میلیون دلار است که می‌توانیم با احداث آن توسعه بازار، افزایش کیفیت، صادرات و توجه به صنایع پایین و بالادستی را هم داشته باشیم، اما قطعا برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت با شرکت‌های مشابه نیاز به تامین مواد اولیه، کاهش قیمت‌های انرژی و پرداخت تسهیلات به نرخ جهانی هستیم. اکنون برخی از تجهیزات عمر بالایی دارند، این در حالی است که دولت با ارائه تعرفه‌های مناسب می‌تواند تولیدکنندگان را در زمینه ورود مواد اولیه یاری کند. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین ادامه داد: هیچ‌کدام از شرکت‌های خارجی اعتقادی به صادرات مواد خام ندارند و قطعا به دنبال رسیدن به محصول نهایی برای سود بیشتر هستند، از این‌رو یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی همین مساله است و باید زنجیره‌های تولید تکمیل شوند تا بتوانیم علاوه‌بر کیفیت به ثروت هم برسیم.

وی ادامه داد: معتقدیم هیچ راهی به جز تولید برای برون‌رفت از مشکلات و بحران وجود ندارد زیرا تولید می‌تواند اشتغالزایی کند، تورم را کاهش دهد و امنیت ایجاد کند. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین اظهار امیدواری کرد با توجه و حمایت دولت و رفع تحریم‌ها بتوانیم به اهداف عالیه شرکت در زمینه تولید و اشتغال و در نهایت کیفیت لازم برای حضور در بازارهای جهانی و رفع نیازهای داخل برسیم.