18 سال است که کلنگ طرح نفلین سینیت سراب بر زمین زده شده و سه وزیرصنعت نیز برای اتمام آن وعده داده‏اند، ولی هنوز خبری از تکمیل و بهره‏برداری از این طرح صنعتی نیست. اهمیت و ارزش فلز آلومینیوم و توجه به برنامه چهارم توسعه که پیش‏بینی شده بود بیش از 2/ 1 میلیون تن آلومینیوم در کشور تولید و از واردات آن کاسته شود باعث شد مسوولان و معدنکاران به فکر کشف و استخراج پودر آلومینا و نفلین سینیت در کشور و همچنین تولید آلومینیوم بیفتند.

اکتشافات ادامه داشت تا اینکه معدنی بزرگ و شگفت‌انگیز با ظرفیت ۶ میلیارد تن نفلین سینیت در شهرستان سراب آذربایجان شرقی کشف شد و مسوولان صنعتی دولت وقت را مجاب کردند تا کلنگ احداث کارخانه‏ای را در کنار این معدن زمین بزنند تا هم میزانی از پودر آلومینای مورد نیاز برای تولید فلز آلومینیوم تامین شود و هم باعث ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شود.به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از کش‌و‌قوس‏های فراوان کلنگ طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب در سال ۱۳۷۶ و در زمان دولت هفتم به زمین زده شد. سال‏ها گذشت و زیرساخت‏های اندکی در این منطقه ایجاد شد ولی هرگز این طرح به نتیجه نرسید. با تغییر یافتن دولت‏ها وزرای صنعت و معدن در سفرهای خود به آذربایجان شرقی قول اتمام این طرح را تا پایان عمر دولت می‏دادند تاجایی‏که سه وزیر به این منطقه آمدند و وعده‏هایی برای اتمام این طرح داده شد، ولی همچنان بعد از ۱۸ سال مردم در انتظار تحقق این وعده‏ها هستند. طرح نفلین سینیت سراب با هدف تولید ۲۰۰ هزار تن آلومینا در سال و تولید محصولات جانبی همچون سیمان سال‏ها است آغاز شده و ضروری است با توجه به نیاز کشور به این محصول شاهد افزایش سرعت اجرای این طرح باشیم.


۶ میلیون تن ذخیره نفلین سینیت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این باره می‏گوید: آذربایجان شرقی از استان‏های با ظرفیت بالای معدنی در کشور است تاجایی که این استان 6 میلیون تن ذخیره آلومینا دارد که در دل معادن سراب نهفته است. حسین نجاتی با تاکید بر اهمیت اتمام طرح «نفلین سینیت» سراب می‏افزاید: باید با همکاری همه مسوولان این طرح که سال‏ها از کلنگ‏زنی آن می‏گذرد به بهره‏برداری برسد. وی با اشاره به اینکه با استخراج پودر آلومینا در این طرح می‏توان آلومینیوم تولید کرد، ادامه می‏دهد: می‏توان با اتمام این طرح برای 3 هزار نفر از مردم منطقه فرصت شغلی ایجاد کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی سپس با تاکید بر اینکه نفلین سینیت به علت ارزش فوق‏العاده‏اى که در صنعت دارد مورد توجه کشورهای صنعتی دنیا است، می‏افزاید: در کشور و به‌خصوص در آذربایجان شرقی معادن خوبی از این ماده اولیه داریم که فراوانی خوبی در منطقه سراب دارد. نجاتی به مناقصه بین‏المللی واگذاری این طرح نیز اشاره می‏کند و می‏گوید: طبق قولی که معاون وزیر صنعت داده تا پایان امسال مناقصه بین‏المللی واگذاری این طرح به ارزش بالای ۳۰۰ میلیون یورو برگزار خواهد شد.


تامین 50 درصد آلومینا از خارج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر اینکه مردم چشم انتظار اتمام این طرح قدیمی هستند، می‏گوید: مردم بیش از ۱۸ سال است که منتظر اتمام این طرح هستند. مهناز بهمنی با بیان اینکه بهره‏برداری از این طرح می‏تواند فرصت‏های شغلی بسیاری برای جوانان استان ایجاد کند، ادامه می‏دهد: با افتتاح این طرح می‏توان شاهد تحول این منطقه بود چراکه سراب ظرفیت‏های بالایی دارد. وی در ادامه به میزان واردات پودر آلومینا اشاره می‏کند و با تاکید بر اینکه ایران یکی از واردکنندگان بزرگ پودر آلومینا در دنیا به شمار می‏رود، ادامه می‏دهد: ۵۰ درصد آلومینای مورد نیاز داخل از کشورهای خارجی تامین می‏شود و نیاز است باتوجه به این موضوع، سرعت اجرایی طرح نفلین سینیت سراب را افزایش داد. بهمنی می‏افزاید: می‏توان با اتمام این طرح و ایجاد صنایع مرتبط و پایین دستی برای بیش از ۳ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرد.

۸۰ درصد پیشرفت در زیرساخت‌ها


نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی در ادامه به زیرساخت‏های این طرح اشاره می‏کند و می‏گوید: اجرای زیرساخت‏های «نفلین سینیت» سراب ۸۰ درصد پیشرفت دارد. بهمنی با بیان اینکه در سه سال اخیر میزان پیشرفت زیرساخت‏های این طرح ۵۲ درصد افزایش یافته است، ادامه می‏دهد: برای این طرح در سال جاری ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کرده‏ایم و قراردادی نیز با شرکت آلمانی برای انتقال دانش فنی تولید آلومینا منعقد شده و قسط‏های اول و دوم آن نیز پرداخت شده است. وی سپس با اشاره به سفر اخیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به این منطقه و بازدید از طرح نفلین سینیت سراب می‏افزاید: در این بازدید وعده داده شد تا بعد از پایان مناقصه و مشخص شدن پیمانکار از اوایل سال آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز شود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سپس می‏گوید: معاون وزیر در این دیدارها وعده‏ای نیز از اتمام طرح قدیمی نفلین سینیت سراب تا پایان دولت تدبیر و امید داد که امیدواریم این وعده محقق شود.


افتتاح مخزن طرح تا پایان سال ۹۵

مجری طرح نفلین سینیت سراب نیز در خصوص زیرساخت‏های انجام شده در این طرح می‏گوید: گاز این طرح به عنوان زیرساخت اصلی تامین شده و گازرسانی به واحدها صورت گرفته و همچنین تامین آب این طرح نیز پیشرفت خوبی دارد. محمدجعفر عظمایی با اشاره به اینکه تامین برق ۲۲۰ کیلوولتی این طرح نیز درحال انجام است و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد، ادامه می‏دهد: ۳۱۰ میلیارد ریال نیز برای این طرح اعتبار هزینه شده است. وی سپس به مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی نفلین سینیت اشاره و از آن به‏عنوان یک زیرساخت اساسی یاد می‏کند و می‏افزاید: اگر اعتبارات ۷۵ میلیارد ریالی مورد نیاز برای این مخازن تامین شود این مخزن تا پایان سال ۹۵ به بهره‏برداری می‏رسد. عظمایی به قرارداد انتقال دانش تولید آلومینا از طرف شرکت آلمانی نیز اشاره می‏کند و می‏گوید: ارزش این قرارداد ۱۰ هزار میلیارد یورو است که با انتقال دانش تولید به زودی شاهد برگزاری مناقصه بین‏المللی این طرح خواهیم بود.