دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه از برپایی نخستین نمایشگاه «بازار کار» کشور در کرمانشاه خبر داد. کیوان کاشفی در نشست بررسی نمایشگاه «بازار کار» هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه را کمک به کاهش نرخ بیکاری استان اعلام کرد. وی ادامه داد: این نمایشگاه برای نخستین بار در کشور در کرمانشاه برگزار می‌شود و مشابه چنین اقدامی در وسعت بسیار کوچک‌تر فقط یک‌بار در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده ‌است.

رئیس اتاق کرمانشاه عرضه‌کنندگان و جویندگان کار، مراکز تربیت و آموزش نیروی کار و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور کار را چهار گروه اصلی حاضر در این نمایشگاه دانست و تاکید کرد: هدف ما از برپایی این نمایشگاه گردآوری این چهار گروه زیر یک سقف و تبادل نظر بین آنها است. کاشفی اظهار امیدواری کرد در چند روزی که نمایشگاه برگزار می‌شود عده‌ای جذب بازار کار شوند و سایر افراد فنون اشتغال و کارآفرینی را بیاموزند و دستگاه‌های مرتبط نیز بدانند باید برای حوزه اشتغال چه انجام دهند. وی اعلام کرد: در حاشیه این نمایشگاه، سمینارهای کوچک جانبی نیز با موضوع اشتغال و کارآفرینی برگزار می‌شود. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران یادآور شد: این نمایشگاه برای اولین بار برگزار می‌شود و یقینا ایرادهایی دارد، اما این مشکلات را مرتفع می‌کنیم و درصدد هستیم به صورت دوره‌ای و سالانه برپایی نمایشگاه بازار کار را ادامه دهیم.

کاشفی با بیان اینکه در کشور ما بین آموزش و نیاز بازار کار تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: در کشورهای همسایه همچون ترکیه در دانشگاه‌ها آموزش‌های علمی و فراگیری چند زبان اجباری است، اما در کرمانشاه دانشجویان را تا سر مرز هم نمی‌بریم که از نزدیک رویه‌های گمرکی را ببینند. وی ادامه داد: باید آموزش‌های عملی برای دانشجویان تدارک دیده شود تا پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند جذب بازار کار شوند. رئیس اتاق کرمانشاه افزود: این نمایشگاه فرصت خوبی است که آموزش برای بازار کار نیز ارائه شود. داوود یاوری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه نیز این نمایشگاه را از مصوبات کارگروه اشتغال استان دانست و تاکید کرد: پیش از این در استان البرز پیشنهاد برگزاری چنین نمایشگاهی داده شده بود که اجرا نشد. وی اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه با موفقیت در کرمانشاه برگزار شود و به حل مشکل بیکاری استان کمک کند. در ادامه ناصر گلی، دبیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمانشاه نیز اظهار کرد: این نمایشگاه که از ۷ تا ۹ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های کرمانشاه برگزار می‌شود، دارای ۱۴۰ غرفه است و در فضایی به وسعت ۳ هزار مترمربع برپا می‌شود.

دبیرمرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمانشاه هزینه برپایی این نمایشگاه را حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. گلی ادامه داد: غرفه‌های این نمایشگاه در اختیار استانداری و NGOهای وابسته به آن، شهرداری، اتاق بازرگانی، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، جهاددانشگاهی، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی و گردشگری، بورس، اداره کل ورزش و جوانان، بنیاد نخبگان، صندوق کارآفرینی و امید، اتاق تعاون، اتاق اصناف و تشکل‌های وابسته به این مراکز است. دبیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه از فعالیت چند غرفه ویژه در نمایشگاه نیز خبر داد که شامل غرفه دادگاه کار، تامین اجتماعی، میز عرضه برای افرادی که تخصص خاص دارند، میز مخترعان، میز تعاون، میز آموزش آشنایی با قوانین کار و غرفه ویژه فن بازار است. وی اعلام کرد: شش کارگاه (در هر نیم روز یک کارگاه) نیز شامل فنون فروش و بازاریابی، اصول خوداشتغالی، بررسی فرصت‌های شغلی استان، خلاقیت و نوآوری در کسب و کار، اصول کاربردی کارآفرینی مبتنی بر دانش و IT و کارگاه کشف شغل آینده و اصول رزومه نویسی و بهره‌مندی از تجارب دیگران در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد.

گلی معتقد است: در این نمایشگاه افرادی که متقاضی کار، تغییر شغل، داشتن شغل پاره‌وقت، علاقه‌مندان به کارآفرینی، دانشجویان و دانش آموختگان، صاحبان مشاغل و عرضه‌کنندگان کار می‌توانند با هم و بدون واسطه تعامل داشته باشند، به علاوه از حمایت دستگاه‌های اجرایی تسهیل‌گر اشتغال نیز بهره‌مند شوند.دبیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه از این نمایشگاه به‌عنوان یک ملاقات بزرگ بین نیروی کار و عرضه‌کنندگان کار در استان یاد کرد و افزود: این فرصتی است که همه افرادی که از حل مشکل بیکاری دم می‌زنند پای کار بیایند. وی تاکید کرد: آموزش کارآفرینی و اشتغال، ارتباط صنعت و دانشگاه، شفافیت فرصت‌های شغلی و استخدام از مزایای این نمایشگاه است.