توسعه بندر شهید رجایی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به رکوردشکنی‌های اخیر بندر شهید رجایی گفت: نسبت حمل ریلی به حمل جاده‌ای کالا در این بندر از ۱۰درصد در سال گذشته به ۲۶درصد در سال جاری افزایش یافته است که جهش چشمگیری محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی از رشد ۱۰۸ درصدی تناژ کالای حمل شده از طریق ریل در ۷ ماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران خبر داد و افزود: بندر شهید رجایی در سال گذشته با حمل ریلی ۳میلیون و ۲۳۷هزار و ۸۳۶ تن کالا توانست بین تمامی بنادر ریلی ایران رکورددار بیشترین رقم شود، این در حالی است که تنها در ۷ ماه سال جاری، ۳میلیون و ۹۳۴هزار و۷۸۶ تن کالا از این طریق جابه‌جا شده که رکورد جدیدی در حمل‌ونقل ریلی بنادر کشور محسوب می‌شود. وی گوگرد، پنبه، گندله آهن، کانتینر، نفت کوره، مس، آهن‌آلات، روغن خوراکی، ریل، گندم و خودرو را از کالاهای حمل شده از طریق خط ریلی بندر شهید رجایی برشمرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه با اشاره به جابه‌جایی ۴۱۵ هزار و ۵۷۳ تن گندله آهن با استفاده از ۵۶۰۰ واگن در ۷ ماه اول سال‌جاری در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران افزود: به‌عنوان مثال در زمینه حمل این نوع کالا، رشد ۶۸ درصدی به لحاظ تناژ و رشد ۱۲۰درصدی به لحاظ تعداد واگن استفاده شده طی مدت یاد شده به ثبت رسیده است.

ایدنی اعلام کرد: همچنین از ابتدای سال جاری، جابه‌جایی ۳۳۱ هزار و ۳۹۷ تن محموله کانتینری نیز از طریق ۶۷۴۷ واگن در این بندر به انجام رسید. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به ایمنی بالای کالا، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و کاهش ترافیک در حمل ریلی بار تصریح کرد: الزام شرکت‌های بندری به احداث ریل در محوطه‌های واگذار شده از برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل ترکیبی در این بندر است. وی ساخت یک دستگاه باسکول استاتیک- دینامیک با سرمایه‌گذاری ۷/ ۳ میلیارد ریالی بخش خصوصی و احداث خط فرعی انبار روباز غله به طول ۶۰۰ متر با سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد ریالی اداره کل بنادر هرمزگان و شرکت راه‌آهن را به‌عنوان اقدامات بندر شهید رجایی برای افزایش زیرساخت‌های ریلی اعلام کرد.

ایدنی همچنین احداث ساختمان کارگزاران ریلی در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع را از برنامه‌های آینده این بندر دانست و اظهار کرد: طرح احداث شانتینگ یارد ریلی مواد نفتی در زمینی به مساحت ۵/ ۵ هکتار و با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی نیز در حال طی مراحل اجرایی است. وی در ادامه به احداث سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی با دسترسی ریلی در زمینی به مساحت حدود ۴۰ هزار مترمربع اشاره کرد و گفت: مراحل اجرایی این طرح با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۳۶۰ میلیارد ریال از ابتدای سال‌جاری آغاز شده است.

ایدنی صرفه‌جویی۴۰ درصدی زمان و مسافت و ۳۰ درصدی هزینه حمل را ویژگی منحصربه‌فرد بندر شهید رجایی در میان بنادر منطقه اعلام کرد و افزود: خالی بودن ۲۰ میلیون تن ظرفیت بندر در کریدور شمال-جنوب فرصتی است تا کالای کشورهای آسیای میانه به جنوب شرق آسیا و از این مناطق به اروپای شرقی و قفقاز جابه‌جا شود.مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی با دارا بودن ۵۳ کیلومتر شبکه ریلی، طی سال گذشته موفق شد بیش از ۶۴ درصد کل کالاهای حمل شده در بنادر کشور را از طریق خط ریلی به خود اختصاص دهد.