پارک‌های علم و فناوری استان‌ها در نمایشگاه مالزی

دنیای اقتصاد، نفیسه قانیان: یک ماه پس از برگزاری ششمین نمایشگاه تجارت و سرمایه‌گذاری جهان اسلام که با حضور نمایندگان ۳۰ کشور در قالب ۵۰۰ شرکت و با محورهای صنعت، تجارت، آموزش عالی و گردشگری اسلامی در مرکز تجارت جهانی پوترای کوآلالامپور، پایتخت مالزی برگزار شد، نمایندگان شرکت‌های ایرانی می‌گویند دستاوردهای بسیار قابل‌توجهی از این رویداد کسب کرده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان این رویداد گفت: خوشبختانه جلسات مفیدی توسط دبیرخانه مرکز تجارت بین‏الملل سازمان همکاری‏های کشورهای اسلامی و در حاشیه این نمایشگاه ترتیب داده شد که نمایشگاه با آنها معنا پیدا کرد. همچنین گروه ایرانی در جلسات مختلف به خوبی توانست توانمندی‌های خود را ارائه دهد و خود شرکت‌ها نیز موفق شدند ارتباطات خوب و جدیدی ایجاد کنند. پارک علم و فناوری کردستان نیز پیش‌نویس چند قرارداد را رد و بدل کرد و به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافت. خالد سعیدی اظهار کرد: نتایج حضور در این نمایشگاه، رضایت‌بخش است اما مذاکرات باید به قراردادهای واقعی تبدیل شود. به همین دلیل کمیته و کارگروهی به‌منظور بررسی دستاوردهای سفر مالزی تشکیل شد که در این کارگروه، نتایج مذاکرات را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری کردستان نیز گفت: از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف‌گذاری مشخص در این رویداد حضور یافته بودند، این نمایشگاه محل مناسبی برای آغاز تعاملات بین‌المللی آنان بود. جمال‌الدین افضلی اعلام کرد: شرکت‌های ایرانی در این سفر پیش‌نویس چند تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های مالزیایی منعقد کرده و تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای آنان در حال بررسی‌های کارشناسی است. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر نیز با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه تجارت و سرمایه‌گذاری جهان اسلام در مالزی گفت: بوشهر با هیاتی متشکل از ۲۰ نفر از صاحبان صنایع، مدیران و سرمایه‌گذاران در این نمایشگاه شرکت کرده بود.

مهرداد ابراهیمی ارائه آخرین فناوری‌ها و دستاوردها در بخش تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصولات غذایی به‌ویژه خرما و آبزیان، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تجارت و دریانوردی، نفت و گاز و گردشگری و مذاکرات فشرده با تجار از سراسر جهان اسلام را از دستاوردهای کوتاه‌مدت این نمایشگاه برشمرد. وی افزود: هیات ایرانی با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نهایت استفاده را از جلسات جانبی کسب کردند. حضور در اتاق بازرگانی کوآلالامپور، برگزاری نشست با مدیر سازمان حلال مالزی، حضور در سفارت ایران، مذاکره با رایزن بازرگانی کشور و دیدار با شهردار کوآلالامپور و همچنین حضور در سمینارهای تخصصی تجارت از نقاط بسیار مثبت این نمایشگاه بود.

مدیر مرکز جامع رشد پارک علم و فناوری مازندران و مسوول امور موسسات پارک علم و فناوری این استان نیز گفت: مذاکرات ما در خصوص محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری، به سرمایه‌گذاری مشترک و فروش محصولات منجر شد. مرتضی رادمهر با بیان اینکه با پنج محصول دانش‌بنیان در این نمایشگاه حضور یافتیم که به شدت مورد استقبال قرار گرفت، اعلام کرد: در موضوع بازیافت و ساخت سایت اتوماتیک بازیافت زباله‌های شهری، همکاری مشترکی با دانشگاه USM مالزی تعریف شده که به‌منظور سرمایه‌گذاری مشترک و مذاکره بیشتر، سفرهای بعدی را در برنامه داریم.

معاون اجرایی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی و دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات تخصصی تجاری‌سازی نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای هیات ایرانی حاضر در این رویداد با اشاره به اینکه در این سفر مذاکرات اثربخشی با نمایندگان کشورهای مختلف همچون سنگاپور، امارات متحده عربی و اندونزی صورت دادیم، اظهار کرد: براساس اهداف دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی مبنی بر توسعه مناسبات در بخش تکنولوژی و محصولات دانش بنیان با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اسلامی و همچنین به‌دلیل ضرورت نقش آفرینی بخش‌های خدماتی در این حوزه، تلاش داشتیم تا در جلسات، ملاقات‌ها و دیدارهای برنامه‌ریزی شده، زمینه همکاری‌های مشترک در آینده را فراهم کنیم. مجید زنگویی ادامه داد: خوشبختانه در هر دو موضوع به بخش مهمی از اهداف خود دست یافتیم و بخش‌های باقی مانده نیز قابل پیگیری است.

همچنین دبیرکل مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در ایران، امارات و عراق نیز با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری استان‌های مازندران، گیلان، خراسان شمالی، یزد، کردستان و لرستان، از تکنوپارک‌هایی بودند که محصولات شرکت‌های دانش بنیان خود را عرضه کردند، اظهار کرد: حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه امسال به قدری جالب توجه بود که مسوولان نمایشگاه پیشنهادی در زمینه اختصاص یک بخش جداگانه به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کردند و این نشان‌دهنده قدرت عمل شرکت‌های ایرانی در جلب نگاه مسوولان است.

مجید کرباسچی گفت: در این دوره همچنین شاهد حضور مجموعه‌های اقتصادی بودیم که انتقال تجربه خوبی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و جوان داشتند. مدیر بازاریابی و روابط بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز گفت: پیشنهاد تولید یکی از محصولات ما به صورت مشارکتی یا تحت لیسانس، دستاورد مهم ما از این سفر بود که با هماهنگی مشاوران حقوقی به قرارداد تبدیل خواهد شد.

مجید قربان‌زاده ادامه داد: این نمایشگاه فرصت مذاکره با نمایندگان کشورهای اسلامی را برای ما مهیا کرد. امسال برای سومین سال متوالی نام یک ایرانی در میان نخبگان اقتصادی جهان اسلام قرار گرفت. سه سخنران ویژه و اختصاص فرصتی برای معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی حاضر در نمایشگاه، بخش دیگری از سهم ایرانیان از این رویداد بود.