دنیای اقتصاد، شرق استان تهران، معصومه شاکری: راه‌اندازی صنایع تکمیلی و مرکز فرآوری پسته جدی‌ترین مطالبه پسته‌کاران ورامین از مسوولان است که می‌تواند صنعت پسته ورامین را متحول کند.

ورامین از قطب‌های تولید پسته در کشور است که کیفیت بالای محصولات تولیدی در این منطقه، سبب شده تا مشتریان ویژه‌ای خواستار خرید پسته ورامین شوند. در سال‌های اخیر کشاورزان و سرمایه‌گذاران جدیدی وارد حوزه پسته شده‌اند و همین موضوع رونق دوچندانی را به تولید این محصول در ورامین داده است. براساس آخرین آمارها در این شهر، طی یک سال بیش از ۵/ ۴ تن پسته تولید و روانه بازار می‌شود که بخش قابل‌توجهی از آن به بازارهای خارجی راه پیدا می‌کند. این در حالی است که نبود صنایع تکمیلی و مرکز فرآوری پسته سبب شده تا حاصل دسترنج پسته‌کاران ورامینی به شهرهای دیگر منتقل و با نام و برند سایر شهرها در بازار عرضه شود و همین موضوع گلایه‌مندی مسوولان و پسته‌کاران را به همراه داشته است. اگرچه هر سال شاهد افزایش میزان برداشت محصول پسته در ورامین بوده و سرمایه‌گذاران جدیدی نیز به این عرصه وارد می‌شوند اما نبود صنایع تکمیلی و تبدیلی پسته به‌عنوان حلقه مفقوده در موفقیت هرچه بیشتر ورامین در این عرصه محسوب می‌شود.

سیدحسین نقوی‌حسینی، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران و نماینده ورامین در مجلس راه‌اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین را از مطالبات مسوولان شهرستان دانست و گفت: برای راه‌اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین جلساتی با مسوولان مربوطه داشتیم و مکاتباتی نیز انجام شده است. نقوی‌حسینی ادامه داد: نظر سازمان محیط‌زیست نیز در این زمینه اخذ شده و اکنون موانع راه‌اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین برطرف شده است. براساس این گزارش طی ماه‌های اخیر و در سفر وزیر جهادکشاورزی به ورامین، این موضوع بار دیگر مطرح و وزیر نیز بر راه‌اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین تاکید کرد. اکنون باگذشت بیش از یک سال از این پیگیری‌ها، اخبار دریافتی حکایت از موافقت مسوولان برای راه‌اندازی صنایع تکمیلی و مرکز فرآوری پسته در ورامین دارد که این موضوع صنعت پسته در ورامین را متحول خواهد کرد.

محمدحسین تاجیک، رئیس سازمان جهادکشاورزی ورامین در این‌باره گفت: ورامین از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه کشت و تولید پسته برخوردار است. وی افزود: کیفیت پسته ورامین به دلیل شرایط جغرافیایی بسیار بالا است، به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از آن به بازارهای بین‌المللی راه پیدا می‌کند. تاجیک ادامه داد: از مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، نبود صنایع تکمیلی و مرکز فرآوری پسته بود و همین موضوع سبب می‌شد تا پسته تولیدی در ورامین به شهرهای دیگر کشور ارسال و با برند و نام دیگر در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسد. وی اضافه کرد: مسوولان شهرستان پیگیری‌های زیادی را برای راه‌اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین انجام دادند که خوشبختانه مقدمات اجرا فراهم‌شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی ورامین یادآور شد: راه‌اندازی مرکز فرآوری پسته و صنایع تکمیلی وابسته به آن در شرف صدور مجوز است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. تاجیک اضافه کرد: این موضوع به تعاونی فعال در این حوزه اعلام می‌شود تا با پیگیری‌های لازم، پسته ورامین با نام و برند ورامین در بازار عرضه شود.