اتمام فاز اول انتقال اطلاعات واحدهای بخاری نیروگاه شهید رجایی

دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: رئیس گروه انفورماتیک و فناوری اطلاعات نیروگاه شهید رجایی قزوین از پایان فاز اول طرح انتقال اطلاعات واحدهای بخاری نیروگاه خبر داد.

مهدی قنبری گفت: این طرح به منظور جمع‌آوری و پردازش اطلاعات واحد شماره یک نیروگاه بخار، سیستم جمع‌آوری و کسب اطلاعات طراحی و اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، وی با تشریح اهمیت اجرای این طرح افزود: در طراحی نیروگاه‌ها از سیستم‌های کنترل رایانه‌ای برای نظارت برخط تجهیزات استفاده می‌شود. سیستم کسب اطلاعات (DAS)، بخش اصلی سیستم رایانه‌ای جمع‌آوری اطلاعات و نظارت بر عملکرد نیروگاه‌ها را تشکیل می دهد. از این رو با توجه به اهمیتی که نقش داده‌های تجهیزات مختلف نیروگاه در فرآیند تولید برق دارد و با توجه به نیازی که در این خصوص احساس می‌شود، گروه انفورماتیک و فناوری اطلاعات برآن شد تا با به کارگیری فناوری نوین، نسبت به به‌روزرسانی انتقال اطلاعات واحدهای بخاری اقدام کند.

قنبری افزود: این سیستم که با اسکن و نمایش وضعیت عملکرد تجهیزات نیروگاهی روی صفحه نمایش، اپراتور را در بهره‌برداری و عیب‌یابی دقیق تجهیزات یاری می‌کند، تمام عملیات پردازش روی داده‌ها را انجام داده و سپس وضعیت‌های مختلف اعلام خطر و دیگر حالت‌ها برای آگاه کردن بهره‌بردار و تصمیم‌گیری برای عملیات لازم در زمان‌های مختلف بهره‌برداری را روی صفحه نمایش رایانه نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح با استفاده از مدارک و مستندات شرکت سازنده (MHI) که سیستم DAS قبلی نصب شده در واحد شماره ۱ بخاری را نصب و راه‌اندازی کرده بود، ورودی‌ها، خروجی‌ها، گزارش محاسبات روی داده‌ها و نمودارها مورد بررسی قرار گرفت که کمک موثری برای اجرای این طرح بود. وی افزود: سیستم DAS واحدهای شماره ۱ و ۲ در سال ۱۳۸۷ به روزرسانی شده بود ولی مدارک کاملی هم وجود نداشت، از این رو سعی شد با توجه به عملکرد سیستم، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات لازم، اقدام شود.

قنبری در پایان به مزایای فنی طرح انتقال اطلاعات واحدهای بخاری(DAS) اشاره کرد و گفت: نصب این سیستم، نقش مهمی در بهبود عملکرد بهره‌برداری، گزارش‌گیری و ثبت رخدادها در واحد دارد به طوری که می‌توان به ذخیره اطلاعات به‌صورت فایل، استناد به اطلاعات ذخیره شده برای استفاده در زمان وقوع حوادث و خروج و ورود واحد، ثبت مانورهای بهره‌برداری، مقایسه اطلاعات مشابه بین واحدها، امکان محاسبه ساعت کارکرد دستگاه، امکان محاسبه میزان مصرف آب و سوخت، امکان محاسبه نشتی آب و بخار براساس تعداد استارت و خروج پمپ‌ها، ثبت زمان دقیق مانورها و اشکالات تا صدم ثانیه، امکان صدور گزارش عیب براساس تحلیل اطلاعات منتقل شده به فایل، امکان اعلام آلارم به بهره بردار، اجرای تعمیرات پیشگیرانه براساس اطلاعات منتقل شده، امکان مانیتورینگ متمرکز برای مسوولان شیفت و انتقال تکنولوژی به‌عنوان تنها بخشی از مزایای به‌کارگیری سیستم انتقال داده‌های واحدهای بخاری اشاره کرد. فاز دوم طرح انتقال اطلاعات واحدهای بخاری در حال پیگیری و انجام است که با نصب نرم‌‌افزار HMI روی سیستم DAS، امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.