دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: این شرکت در نیمه نخست امسال باوجود رکود حاکم بر بازار فولاد و شرایط دشوار اقتصادی با همکاری کارکنان خود توانست نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط خوبی را در تولید فولاد خام رقم بزند.

امیرمسعود هراتیان با تاکید بر اینکه این شرکت در حال انجام مراحل اولیه طرح‌های توسعه به منظور تکمیل زنجیره تولید و افزایش تنوع در سبد محصولات خود است، تصریح کرد: به‌طور حتم فولاد هرمزگان سهم بیشتری از بازار فولاد کشور را در اختیار خواهد گرفت و زمینه اشتغال پایدار بیشتری را برای جوانان فراهم خواهد کرد.

رشد نسبی

وی ادامه داد: این شرکت در مرداد با تولید ۱۰۱ هزار و ۶۳۸ تن و در شهریور نیز با تولید ۱۰۴ هزار و ۱۱۷ تن تختال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان تولید خود را ۲/ ۱۵ درصد افزایش داد و با تولید تجمعی ۵۷۹ هزار و ۶۴۵ تن تختال از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد تولید مناسبی برخوردار شد.

تولید رقابتی

هراتیان در ادامه به رویکرد فولاد هرمزگان برای تولید رقابتی اشاره کرد و گفت: این شرکت با توجه به کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی که متاثر از کاهش قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش رشد اقتصادی در چین که نتیجه آن افزایش صادرات فولاد این کشور با مشوق‌های دولتی است، بهره‌وری بیشتر را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی در حفظ تولید کرده است.

وی تصریح کرد: تجهیز هرچه بیشتر به سازوکارهای مدیریت هزینه‌های تولید براساس کارگروهی و روش‌های حل مساله از دیگر سیاست‌گذاری‌های فولاد هرمزگان برای کاهش هزینه‌های تمام شده و تولید پایدار است.

وی با اشاره به اینکه کاهش پایه قیمت گندله براساس ۲۰ درصد شمش فولاد خوزستان به جای ۲۳ درصد قبلی به منظور ایجاد توازن در زنجیره تولید، کمک حداقلی دولت به تولیدکنندگان فولاد برای گذر از شرایط موجود است، اظهار امیدواری کرد: این مصوبه هر چه زودتر اجرا شود.

لزوم حمایت دولت از صنایع

وی اعمال تعرفه بر واردات فولاد، کاهش نرخ بهره بانکی، کاهش نرخ سود اوراق مشارکت و یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم را از کمک‌های دولت به صنایع به‌ویژه صنعت فولاد در این مقطع زمانی برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورت عدم حمایت دولت امکان تحقق سند چشم‌انداز وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه سیاست‌های انقباضی دولت به دلیل کاهش قیمت نفت و تخصیص نیافتن بودجه‌های عمرانی باعث کم رونق‌شدن طرح‌های عمرانی شده که امیدواریم در دوران پس از تحریم با جذب اعتبارات خارجی مجددا این طرح‌ها فعال و صنعت فولاد از این رکود خارج شود.

شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشور ظرفیت تولید ۵/ ۱ میلیون تن تختال را در سال دارد.