دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: ضعف زیرساخت‌ها همواره از موانع حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کردستان بوده است، مساله‌ای که دولت یازدهم با تشخیص درست، توسعه و تقویت آن در بخش‌های مختلف را در اولویت قرار داده است.

کردستان با یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب ایران، ۲۲۷کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که به‌دلیل بی‌توجهی و درگیری مستقیم در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، عملا از کاروان توسعه کشور عقب ماند.

این استان با وجود تلاش‌های بسیاری که پس از انقلاب به‌منظور توسعه و آبادانی آن انجام شده اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و از مشکلات بسیاری رنج می‌برد.

دولت تدبیر و امید در طول دو سال فعالیت خود به درستی مشکلات استان را اولویت‌بندی کرد و اکنون طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری را بر اساس نیازهای استان تعریف می‌کند و بر این اساس اعتبارات را تخصیص می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به دستاوردهای دولت اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته در مجموع از ۵۶۲ طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۲۶۴۴ میلیارد ریال و ۱۴۹۱ طرح عمرانی با ۹۴۸۹ میلیارد ریال اعتبار بهره‌برداری شده است.

امیر قادری افزود: این تعداد طرح شامل ۶۶ طرح آموزش و پرورش و آموزش عالی با اعتبار ۳۶۱ میلیارد ریال، ۲۲ طرح ورزشی با اعتبار ۱۶۷ میلیارد ریال، ۲۱ طرح زیست‌محیطی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، ۴۷ طرح بهداشتی و درمانی با اعتبار ۴/ ۱۹۹ میلیارد ریال، ۸۰ طرح عمران شهری با اعتبار ۵۷۷ میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی آبرسانی به ۳۸روستا با اعتبار ۱۳۳میلیارد ریال، ۳۱طرح در قالب ۱۲۰۰ طرح کوچک و متوسط عمران روستایی با اعتبار ۲۳۰ میلیارد ریال، گازرسانی به ۲۵۷ روستا با اعتبار ۸۳۰ میلیارد ریال، ۵۱۷ طرح کشاورزی، آبخیزداری و دامی با ۱۱۶۷ میلیارد ریال، ۱۴۴طرح احداث خطوط توزیع و فوق توزیع با ۲۸۷ میلیارد ریال و ۲۵ طرح حمایتی و بهزیستی با ۴۰ میلیارد ریال از دیگر اقدام‌هایی است که در دو سال گذشته انجام شده است.

به گفته وی اجرای پنج طرح فرهنگی و حفظ آثار و مکان‌های باستانی با ۲۱۶ میلیارد ریال اعتبار، ۱۶۱ طرح راهسازی و بهسازی بین شهری با اعتبار ۵۱۴۸ میلیارد ریال و ۷۷ طرح مخابراتی و ارتباطی و پوشش شبکه‌های صدا و سیما با اعتبار ۱۲۲ میلیارد ریال از دیگر دستاوردهای دولت در دو سال اخیر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری به استان اشاره کرد و گفت: در این دو سفر مصوبات خوبی برای تسریع در روند توسعه استان و همچنین ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها به تصویب رسید، از این رو کمیته‌ای برای پیگیری این مصوبات به دستور استاندار تشکیل شده است.

وی گفت: دولت عزم خود را برای توسعه کردستان جزم کرده و مصوبات دو سفر رئیس‌جمهوری و معاون اول وی می‌تواند روند توسعه را تسریع ببخشد.

وی از برخی تنگ نظری‌ها که در مورد سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در کردستان مشاهده می‌شود نیز انتقاد و تاکید کرد: این تنگ‌نظری‌ها باید برداشته شود تا بخش خصوصی بتواند با سرمایه‌گذاری به‌منظور ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان کمک کند.

قادری به رویکرد دولت در مورد حفظ محیط‌زیست نیز اشاره کرد و گفت: هیچ طرحی بدون ارزیابی زیست محیطی انجام نمی‌شود و در این باره سخت گیری می‌شود.

وی بافت فرسوده استان را نیز ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه دانست و گفت: معتقد به توسعه شهرها در درون هستیم که این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر باشد.

معاون عمرانی استاندار کردستان از اداره کل راه و شهرسازی و بانک‌ها خواست تسهیلات مورد نیاز برای توسعه بافت فرسوده را در کمترین زمان در اختیار متقاضیان قرار دهد.

قادری گفت: مشکلات کردستان به گذشته برمی‌گردد و با وجود تلاش‌هایی که پس از انقلاب در استان انجام شده است حجم نیازها و مشکلات آنچنان بالا است که نباید انتظار داشت همه مشکلات با یک سفر رئیس جمهوری برطرف شود. وی افزود: در سفر رئیس جمهوری به استان مشکلات را اولویت بندی کردیم و با توجه به اینکه اعتبارات محدود و قطره چکانی است درصدد هستیم اعتبارات را در طرح‌های اولویت دار که ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارند، هزینه کنیم.

معاون عمرانی استاندار کردستان طرح راه سنندج - مریوان را به‌دلیل عملکرد ترانزیتی و فراملی، دارای اهمیت اعلام کرد و گفت: براساس برآوردهای اولیه برای تکمیل این مسیر ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است که دولت ۱۰۰ میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهوری به استان برای این مسیر اختصاص داد و این طرح در صورت تامین اعتبار تا سال ۹۶ به اتمام می‌رسد.

قادری با بیان اینکه توسعه راه‌های کردستان در دستور کار دولت است، افزود: در سفر رئیس‌جمهوری و معاون اول اعتبارات بسیار خوبی برای حوزه حمل‌ونقل استان اختصاص یافته است.