دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از کار کارشناسی برای مطالعه ساختاری دهکده‌های لجستیک خبر داد.

جعفر صادق اسکندری با بیان اینکه پیشنهاد اجرای این دهکده‌ها در سه نقطه از استان ارائه شده است، اظهار کرد: این طرح‌ها به‌زودی با همکاری دستگاه‌های اجرایی عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به ساخت بزرگ‌ترین دهکده لجستیک در منطقه آزاد تجاری ماکو افزود: شرکت طلایی محور در مساحت بیش از ۱۰۰ هکتار در منطقه‌ آزاد تجاری صنعتی ماکو در حال احداث است که با تاسیس آن بزرگ‌ترین دهکده‌ لجستیک منطقه در ماکو ایجاد می‌شود.

اسکندری در ادامه درباره طرح‌های صنعتی نیمه تمام و راکد استان نیز گفت: با ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور دبیرخانه کارگروه تسهیل رفع موانع تولید از خرداد سال جاری به‌منظور بررسی درخواست متقاضیان در محل این سازمان تشکیل شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این کارگروه ضمن شناسایی، پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی راکد، نیمه فعال و فعال و همچنین طرح‌های در حال اجرا از زمان شروع فعالیت تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است.

اسکندری اعلام کرد: ضمن برگزاری مستمر جلسات کمیته کارشناسی و بررسی تمام ابعاد و جوانب موانع پیش روی واحدها تاکنون ۲۹ جلسه در ارومیه و ۱۱ جلسه در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر، خوی، سلماس و نقده برگزار شده است. وی یادآور شد: پیشنهادهای کارشناسی کمیته نیز در قالب ۲۹۰ مصوبه در زمینه مشکلات ۱۳۹ واحد تولیدی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارائه شده و کارگروه با برگزاری ۱۸ جلسه، ۱۰۱ پرونده را بررسی و با گذراندن ۱۶۲ مصوبه تصمیم‌های مقتضی را اتخاذ و دبیرخانه کارگروه بلافاصله مصوبات نهایی را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: این سازمان به‌منظور حمایت از واحدهای تولیدی و اجرای برنامه‌های یاد شده ضمن بررسی مشکلات صنایع با برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اخذ موانع تولید و اخذ مصوبات لازم نسبت به ارائه خدمات صنعتی، اطلاع‌رسانی و مشاوره‌های لازم و اجرای برنامه‌های آموزش ارتقای بهره‌وری در شهرستان‌های استان با هدف توانمندسازی مدیران و افزایش کیفیت محصولات و ظرفیت تولید صنایع تلاش می‌کند. اسکندری عمده مشکلات رکود واحدهای صنعتی استان را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی‌های معوق، بالا بودن هزینه تامین منابع، رکود بازار فروش و مشکلات مدیریتی اعلام و اظهار کرد: فعال‌سازی و ارتقای ظرفیت تولید واحدهای صنعتی نیازمند بهبود فضای کسب و کار و اصلاح قوانین حمایتی و همراهی تمام ارگان‌های مرتبط با بخش صنعت به‌ویژه نظام بانکی است.