افزایش 10 برابری بیابان‌های همدان

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: در ۲۰ سال گذشته مساحت بیابان‌های همدان بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و از ۶ هزار هکتار به ۶۵ هزار هکتار رسیده است. محمدرضا همتی با اشاره به شرایط نامطلوب منابع طبیعی استان افزود: همه عوامل دست به دست هم داده است تا شرایط عرصه‌های منابع طبیعی روز به روز بدتر شود.

وی افزود: این عوامل شامل کاهش آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک و تغییر اقلیم است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۹۰۵ هزار هکتار عرصه ملی در همدان وجود دارد که ۴۳ هزار هکتار آن جنگل‌های دست‌کاشت است.

وی با بیان اینکه حفظ، احیا و اصلاح گونه‌های گیاهی و مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی از وظایف مهم این اداره است، ادامه داد: اکنون ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ گونه گیاهی و اکثرا بومی در استان وجود دارد که استفاده‌های درمانی، خوراکی و صنعتی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: توسعه جنگل نیز برعهده این اداره است که به این منظور سعی شده از درختانی که در خشکسالی‌ها مقاوم‌تر هستند، استفاده شود تا با تلفات کمتری مواجه باشیم. وی با بیان اینکه در سال گذشته توانسته‌ایم ۶۰۰ هکتار را زیر کشت درختان ببریم، گفت: درختان کاشته شده از نوع بلوط، زالزالک و درختان کم‎آب‎بر است.

وی افزود: سالانه ۱۰ تا ۲۰ هزار هکتار نیز عملیات آبخیزداری در منابع طبیعی استان انجام می‌شود که میزان آن به بودجه تامین شده وابسته است. وی تاکید کرد: پس از تشکیل یگان حفاظت منابع طبیعی در سال ۸۵ توانسته‌ایم ۷ هزار هکتار از زمین‌های ملی را رفع تصرف کنیم. همتی در ادامه گفت: همدان ۸۰۰ هزار هکتار عرصه چرای دامی دارد که جوابگوی ۶۰۰ هزار راس است اما همیشه تعداد دام‌ها چند برابر این رقم بوده است.

وی گفت: عشایر باید سالانه ۴۵ هزار راس دام وارد استان کنند که متاسفانه این‌گونه نیست و سالانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار راس دام توسط عشایر وارد مراتع استان می‌شود.