تغییر استراتژی تولیدبه صنایع کوچک

دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه ۹۲ درصد صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، افزود: واحدهایی که تعداد کارکنان آنان کمتر از ۵۰نفر است، جزو خانواده صنایع کوچک محسوب می‌شوند.

کیوان گردان با اشاره به اینکه ۴۵ درصد اشتغال کشور نیز توسط صنایع کوچک تامین می‌شود، تصریح کرد: ۱۷ درصد ارزش افزوده بخش صنعت و ۱۰ درصد از صادرات صنعت کشور را صنایع کوچک تامین می‌کنند.

گردان با اشاره به اینکه دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به صنایع کوچک دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات برای صنایع کوچک از بانک‌مرکزی پیگیری‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها به‌دلیل نگرانی از چگونگی بازپرداخت تسهیلات توسط صنایع کوچک، به سختی تسهیلات در اختیار این بخش قرار می‌دهند، گفت: در این حوزه سازمان صنایع کوچک با ایجاد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری این دغدغه را برطرف کرده و با قبول محل اجرای طرح یا ماشین‎آلات ضمانت‌نامه بانکی برای صنایع کوچک صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با اشاره به اینکه هیچ وثیقه‌ای به اندازه این ضمانت‌نامه برای بانک‌ها خوشایند نیست، اظهار کرد: به‌تازگی نیز با توافق رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با بیمه ایران، این بیمه به کمک صنایع کوچک کشور خواهد آمد.

وی افزود:‌ با این اقدام ریسک پرداخت تسهیلات برای بانک‌ها به میزان قابل‌توجهی پایین آمده و دیگر نگرانی سابق خود را ندارند.

گردان در ادامه درباره خوشه‌های صنعتی نیز گفت: ۴۱ خوشه صنعتی کشور در ۲۳ ماه فعالیت دولت در این حوزه شناسایی شده و به خوشه‌های قبلی اضافه شده و اجرای ۲۲ خوشه نیز در کشور پایان یافته است.

وی با بیان اینکه در همدان ۴۴ اجتماع صنعتی‌ شناسایی شده است، گفت: تاکنون ۱۸اجتماع مورد مطالعه اولیه قرار گرفته و برای سه فقره از آنها فرآیند حمایتی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با تاکید بر اینکه خوشه‌های صنعتی اجتماع‌های مهارتی هستند که الزاما در شهر‌ها مستقر نیستند، اظهار کرد: هزار نفر در همدان در خوشه‌های صنعتی شاغل هستند.

وی با بیان اینکه در خوشه‌های صنعتی فرآیندهای نرم‌افزاری صورت می‌گیرد، تبیین کرد:‌ صندوق کارآفرینی امید نیز یکی از اهداف اصلی خود را بر مبنای حمایت از خوشه‌های صنعتی قرار داده و در استان نیز سیاست‌های اساسی بر مبنای حمایت از این خوشه‌ها استوار شده است.

وی با بیان اینکه حمایت از خوشه‌های صنعتی با جدیت دنبال می‌شود، ادامه داد: استان همدان در حوزه خوشه‌های صنعتی پیشتاز بوده و به عنوان استان نمونه نیز در سال گذشته انتخاب شد.

وی در ادامه با بیان اینکه هفت شهرک فناوری مصوب در کشور وجود دارد، گفت:‌ تا سال گذشته سه شهرک به بهره‌برداری رسیده بود که شهرک فناوری استان همدان به عنوان چهارمین شهرک فناوری افتتاح شد. وی با بیان اینکه این مراکز به دنبال تولید و تیراژ نیستند، افزود: در شهرک‌های صنعتی زمین‌های متراژ کوچک برای انجام اقداماتی چون آزمایشگاه یا مشاوره وجود ندارد، اما در شهرک فناوری این امکان فراهم شده تا در زمین‌هایی در اندازه‌های ۲۰ تا ۳۰ متر برای اقدامات دانش‌بنیان فراهم شود تا هزینه زیادی به این واحدها تحمیل نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه حمایت‌های شرکت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا صورت می‌گیرد، ادامه داد: این پایان‌نامه‌ها در حوزه عارضه‌یابی صنعت پیش رفته و به صورت کاربردی تهیه می‌شود.

گردان با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۲۷ پایان‌نامه در کشور مورد حمایت واقع شد، خاطرنشان کرد: در استان همدان نیز هفت پایان‌نامه مورد حمایت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان اظهار کرد: با دانشگاه صنعتی ارتباط خوبی برقرار شده و به دنبال استقرار جوانان فارغ‌التحصیل در شهرک فناوری هستیم.

وی با بیان اینکه استان همدان جزو ۱۰ استان کشور در خصوص داشتن فن‎ بازار است، افزود: مجوز این مجموعه برای ارائه اطلاعات و دانش به افراد و واحدهای تولیدی اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی همدان با بیان اینکه فسخ قراردادهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به جد دنبال می‌شود، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۳۰ فقره زمین با ۲۵ هکتار وسعت فسخ شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر امکان ایجاد شهرک صنعتی جدید میسر نیست، گفت: احداث شهرک جدید هزینه‌های بالایی دارد و تلاش می‌کنیم زمین‌هایی که در شهرک صنعتی به افراد فاقد اهلیت سپرده شده، گرفته و به افراد با صلاحیت واگذار شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه ناحیه صنعتی ثامن نیز به زودی افتتاح می‌شود، تصریح کرد: ساخت یک تصفیه‌خانه حداقل سه سال زمان و حداقل ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما با توجه به اهمیت موضوع و تأکیدات استاندار همدان این تصفیه‌خانه در ۱۰ ماه ساخته شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با بیان اینکه استان همدان جزو ۱۰ استان برتر در حوزه احداث تصفیه‌خانه است، ادامه داد: در ساخت تصفیه‌خانه قانون وجود دارد و نمی‎توان در هر شهرکی تصفیه‎خانه احداث و بیت‌المال را هزینه کرد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه در شهرکی احداث می‌شود که در روز بیش از ۱۰۰ متر مکعب پساب تولید کند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرک‌ها این امکان وجود ندارد؛ در استان در همه شهرک‌ها که وجود تصفیه‌خانه ضروری است، این اقدام انجام شده است.

گردان با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی پدیده زیست‎محیطی هستند، گفت: میلیون‌ها تومان برای تصفیه‌خانه باید هزینه شود، بنابراین باید امکان استفاده از پساب وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در هر ماه ۱۰ میلیون تومان برای تصفیه‌خانه‌ها هزینه می‌شود، اظهار کرد: پساب‌ها رها نمی‌شود، بلکه برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی و آبیاری استفاده می‎شود.