تخصیص 880 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به کردستان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: هیات دولت در سفری یک روزه میهمان مردم کردستان بود و در مدت حضور خود تصمیم‌های مهمی برای توسعه این استان اتخاذ شد.

صداقت در کلام، پرهیز از شعارها و وعده‌های احساسی و توجه به نیازها و اولویت‌های استان از ویژگی‌های سفر رئیس‌جمهوری و کاروان تدبیر و امید به کردستان بود. علاوه‌بر برکات مادی این سفر، رئیس‌جمهوری نگرش دولت خود را نسبت به کردها و اهل سنت اعلام کرد و گفت: مشکلی برای حضور کردها و اهل سنت در کابینه وجود ندارد.

توجه به مطالبات اقوام و مذاهب که جزو مفاد بیانیه انتخاباتی دکتر روحانی بود نیز در این سفر به کردستان نمود داشت، به‌طوری که رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود تدریس زبان و ادبیات کُردی از مهر امسال در دانشگاه کردستان و راه‌اندازی بخش زبان کُردی خبرگزاری جمهوری اسلامی را جزو خواسته‌های مردم کردستان اعلام کرد که در دولت تدبیر و امید تحقق یافته است.

اگرچه کردستانی‌ها انتظار داشتند روحانی پس از پیروزی در انتخابات به‌دلیل رای بالای مردم کردستان به او به این استان بیاید اما مسوولان دولت در استان اعلام کردند که رئیس‌جمهوری می‌خواهد با دست پُر به کردستان سفر کند.

نکته مهم در سفر هیات دولت به کردستان نبود تصمیم‌های احساسی و خلق‌الساعه بود، رئیس‌جمهوری در این سفر وعده‌ای که نتواند محقق کند را به مردم کردستان نداد.

روحانی در چند نشست با اقشار مختلف مردم و اصناف اعلام کرد وعده‌ای نمی‌دهد که نتواند آن را اجرایی کند. وی گفت: برای حوزه صنعت کردستان نیز چند طرح بزرگ در بخش فولاد، لاستیک‌سازی و پتروشیمی داریم اما چون نهایی نشده و اعتبارات آن هنوز قطعی نشده است آن را در این سفر اعلام نمی‌کنیم.

حضور رئیس‌جمهوری پس از توافق هسته‌ای در کردستان نشان‌دهنده توجه ویژه دکتر روحانی به مردم این استان است.

رئیس‌جمهوری در این سفر اساسی‌ترین مشکلات مردم کردستان را که آب و راه است مورد توجه جدی قرار داد و با اختصاص اعتبارات مناسب به تسریع در تکمیل طرح‌های این بخش کمک کرد.

کم‌آبی ناشی از خشکسالی، کاهش نزولات جوی و نبود مدیریت مصرف در سال‌های اخیر، کردستان پر آب با منابع آبی فراوان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است و در سفر رئیس‌جمهوری به استان این مورد به خوبی دیده شد.

در این سفر ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۳۱ طرح عمرانی، اقتصادی، خدماتی و زیربنایی استان کردستان از سوی رئیس‌جمهوری اختصاص یافت.

اختصاص ۳۴۳ میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل‌ونقل برای راه‌های اصلی و فرعی و روستایی استان، تخصیص ۴۳۱ میلیارد تومان برای طرح‌های مرتبط با بخش آب و کشاورزی و ۴۶ میلیارد تومان برای تاسیسات فاضلاب شهرها، بهره‌برداری از چندین نیروگاه برق آبی در استان، تکمیل و ساخت چند بیمارستان، ساخت ورزشگاه‌ها و همچنین دانشکده‌های صنعت و معدن و منابع طبیعی از طرح‌های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال و توسعه و پیشرفت این استان خواهد بود.

تکمیل باند دوم راه همدان - سنندج با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان و همچنین تکمیل باند دوم میاندوآب-کرمانشاه از برنامه‌های دولت در بخش حمل‌ونقل برای توسعه استان بود.

همچنین در این سفر حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری کردستان اختصاص داده شد و بخش خصوصی نیز تسهیلات خوبی از سوی دولت برای توسعه گردشگری در این استان دریافت خواهد کرد.

در این سفر خط اضطراری انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق (وحدت) سنندج نیز به‌منظور تامین آب شرب سنندج به بهره‌برداری رسید.

سامانه انتقال آب از سد آزاد در شرق استان کردستان نیز با فراهم شدن امکان انتقال ۴۰میلیون مترمکعب آب در سال به سنندج به بهره‌برداری رسید.

طول این خط انتقال در مجموع ۸۳ کیلومتر است که با استفاده از دو تونل که در مجموع ۱۵ کیلومتر طول دارند آب را به شهر سنندج و روستاهای حاشیه آن انتقال می‌دهد.

این سامانه انتقال می‌تواند در فازهای بعدی ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب را در سال تا دشت قروه و دهگلان منتقل کند. براساس این گزارش، همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به کردستان از ۱۲ طرح اقتصادی و عمرانی حوزه آب و برق شامل هشت طرح آب و چهار طرح برق به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان بهره‌برداری شد.

انتقال آب سد آزاد به قشلاق، آبگیری سد عباس آباد بانه، افتتاح رسمی و بهره‌برداری از نیروگاه ۱۰ مگاواتی برق آبی، شروع فعالیت TBM برای حفاری یک تونل به طول ۱۱ کیلومتر از جمله این طرح‌ها است.

مهم‌ترین طرح‌هایی که در سفر کاروان تدبیر و امید به کردستان عملیات اجرایی آن آغاز شد، حفاری تونل انتقال آب سد آزاد به دشت‌های شرق کردستان بود. بهره‌برداری از بخش لجن تصفیه خانه سنندج و تصفیه‌خانه آب شماره ۲ سنندج نیز همزمان در این سفر آغاز شد.

از دیگر دستاوردهای این سفر اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای اتمام بیمارستان ۲۱۷ تختخوابی سقز بود.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این سفر از اعطای تسهیلات هزار میلیارد تومانی به طرح‌های صنعتی دارای مزیت نسبی در استان خبر داد.

اگرچه سفر رئیس‌جمهوری به کردستان یک روز به طول انجامید و هیات دولت در استان تشکیل جلسه نداد اما به اذعان مردم و مسوولان، این سفر دستاوردهای خوبی برای کردستان داشت و منجر به رفع بخشی از دغدغه‌های مردم در حوزه‌های مختلف شد.

رفت و آمد معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا و دیگر مسوولان ارشد دولت به کردستان در طول سال ادامه خواهد یافت و تصمیم‌های رئیس‌جمهوری در مورد کردستان از سوی وزارتخانه‌های ذی‌ربط پیگیری خواهد شد. رئیس‌جمهوری در این سفر اعلام کرد: تمام مشکلات کردستان را شخصا پیگیری می‌کنم.