ایجاد مسیر هوایی کرمان- نجف  به مانع خورد

دنیای اقتصاد، کرمان، مجید نعمت‌الهی: خط پروازی کرمان ـ نجف که قرار بود با جذب گردشگر از کشورهای همسایه به کرمان، صنعت نیمه جان گردشگری استان را احیا کند، با مانع روبه‌رو شده است. یکی از وعده‌هایی که علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان از زمان آغاز به‌کار خود داده و بر آن تاکید داشته، حمایت از بخش خصوصی با هدف توسعه استان است. به همین منظور رزم‌حسینی حمایت از بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری استان را هم نوید داد و تلاش کرد تا با راه‌اندازی خطوط پروازی جدید و ورود گردشگر از کشورهای همسایه به کرمان این صنعت نیمه‌جان را جانی دوباره ببخشد و احیا کند؛ ایده‌ای که ظاهرا خود کارگزاران و مدیران دولتی، سد راه آن هستند، چنان‌که پرواز نجف - کرمان سرنوشتی دیگر پیدا کرد و تنها استاندار کرمان است که می‌تواند گره‌گشای این ماجرا باشد.

بر اساس این گزارش، اواخر سال ۱۳۹۲ بود که استاندار کرمان به اتفاق جمعی از مدیران دولتی و خصوصی استان راهی کشور عراق شد. در این سفر رزم‌حسینی در دیدار با استانداران کربلا و نجف، خواهان افزایش سطح تعامل بین استان کرمان و استان‌های کربلا و نجف در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و به‌ویژه گردشگری شد.

در سفر یاد شده که تعدادی از مدیران بخش‌های خصوصی به‌ویژه در حوزه گردشگری استاندار کرمان را همراهی می‌کردند، توافق‌نامه‌ای به‌منظور برقراری خط مستقیم پروازی بین شهرهای کرمان و نجف منعقد شد.

در این توافق‌نامه بر حمایت بخش دولتی از این پرواز و تلاش بخش خصوصی برای جذب گردشگران عراقی به‌منظور دیدار از جاذبه‌های تاریخی استان کرمان تاکید شده بود.

اگرچه در ابتدای راه خط پروازی کرمان ـ نجف از حمایت بخش دولتی برخوردار بود، اما پس از گذشت سه ماه کارشکنی‌ها برای متوقف کردن این خط به بهانه‌های گوناگون آغاز شد.

مساله‌ای که با اعتراض بخش خصوصی و آژانس چارتر کننده این پرواز و سکوت تعجب‌برانگیز مقامات ارشد استان روبه‌رو شد. تا اینکه پرواز یاد شده پس از پنج ماه ارائه خدمات به هم‌استانی‌ها از سوی مدیریت حج و زیارت استان کرمان غیرقانونی و فاقد مجوز اعلام و لغو شد.

مسعود دهقانی، دبیر انجمن صنفی خدمات مسافرتی استان و مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی جنوب شرق کرمان، چارتر کننده اصلی این پرواز با گلایه از خلف وعده مدیران استان گفت: اگرچه این پرواز به خواست و حمایت استاندار کرمان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شد، اما با رونق گرفتن آن، مدیریت حج و زیارت کرمان به جای همراهی و کمک، آن را غیرقانونی اعلام و فشارهایی برای عدم همکاری دفاتر خدمات زیارتی با این خط پروازی وارد کرد.

وی با بیان اینکه در سفر اواخر سال ۱۳۹۲ استاندار کرمان به عتبات عالیات، تاکید بسیاری بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای دایر کردن خط پروازی مستقیم بین کرمان و نجف وجود داشت، افزود: در آن هنگام رزم‌حسینی عقیده داشت با راه‌اندازی این خط پروازی زمینه برای صدور محصولات استان به کشورعراق و ورود گردشگران عراقی به استان کرمان فراهم می‌شود.

دهقانی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های استاندار کرمان باید زمینه برای حضور عراقی‌ها در استان کرمان فراهم شود، تا از این طریق درآمد قابل‌توجهی نصیب استان شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد زمینه ورود گردشگران سلامت یکی از محورهای اصلی راه‌اندازی خط پروازی کرمان ـ نجف بود، افزود: به لحاظ اینکه استان کرمان یکی از مقاصد گردشگران سلامت در جنوب شرق کشور محسوب می‌شود، از ظرفیت بالایی برای حضور شهروندان عراقی در این خطه برخوردار

است.

مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی جنوب شرق کرمان با اشاره به اینکه نگاه بخش‌های دولتی و خصوصی به خط جدید پروازی کرمان- نجف صرفا ایجاد شرایط ورود گردشگران عراقی به استان بود، بیان کرد: اما بعدها مدیریت حج و زیارت کرمان به بهانه اینکه این پرواز به یکی از مقاصد زیارتی صورت می‌گیرد، آن پرواز را زیارتی و تابع قوانین و مقررات این حوزه اعلام کرد در شرایطی که پرواز یاد شده با هدف ارائه خدمات به گردشگران عراقی و ایرانی برنامه‌ریزی و دایر شده بود.

وی با اشاره به اینکه از اواخر اردیبهشت ماه ۹۳ رفته رفته زمزمه‌هایی مبنی بر غیرقانونی بودن این پرواز از سوی مدیر حج و زیارت استان اعلام شد، گفت: متاسفانه تنها بعد از پنجمین ماه، این پرواز لغو و ضرر و زیان هنگفتی به بخش خصوصی وارد شد.

دهقانی با اشاره به اینکه پس از لغو پرواز کرمان- نجف اعتراض خود را به مدیریت حج و زیارت استان کرمان اعلام کردیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه به جای پاسخگویی، مجوز فعالیت‌های زیارتی آژانس جنوب شرق نیز تمدید نشد.

وی با بیان اینکه بعدها همین خط پروازی توسط شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان مجددا دایر شد، افزود: البته با این تفاوت که نرخ آن حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود.

مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی جنوب شرق کرمان با تاکید بر اینکه این دفتر سابقه چند ساله در حوزه سفرهای زیارتی از جمله سوریه را در کارنامه کاری خود دارد، گفت: بخش خصوصی با اجاره بهترین هتل‌ها در عراق زمینه را برای انجام سفری در خور شان هم‌استانی‌ها با کمترین قیمت و مناسب‌ترین شرایط پرداخت، به شکل اقساطی فراهم کرده بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان از برقراری خط پروازی کرمان ـ نجف ابراز خشنودی می‌کردند، افزود: این خط علاوه‌بر ارائه بهترین خدمات به زائران می‌توانست عاملی برای حضور گردشگران عراقی در استان کرمان باشد.

دهقانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر روزانه ده‌ها پرواز از شهرهای شیراز، اصفهان و تهران به صورت چارتر بخش خصوصی به عراق در رفت و آمداست، گفت: متاسفانه تنها خط پروازی چارتر شده توسط بخش خصوصی در استان کرمان لغو شده است.

وی با اشاره به اینکه لغو یکباره خط پروازی یاد شده بیش از ۲ میلیارد ریال ضرر نصیب بخش خصوصی کرده است، افزود: در این فضا بخش خصوصی استان دیگر رغبتی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ندارد.

دهقانی با بیان اینکه توقع بخش خصوصی حمایت و نظارت بخش دولتی و نه دخالت است، گفت: خوشبختانه استاندار کرمان همواره بر حمایت از بخش خصوصی و حذف قوانین مزاحم دولتی تاکید داشته و مدیران دستگاه‌ها را به پشتیبانی و نه سنگ‌اندازی در برابر سرمایه‌گذاران تشویق کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید فضای رقابتی در استان ایجاد شود، افزود: اینکه به بهانه‌های واهی مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف زیارتی و گردشگری شویم، هرگز به صلاح استان و هم‌استانی‌ها نبوده و سبب می‌شود سرمایه‌گذاران به جای حرکت در این مسیر سرمایه‌های خود را در خارج از استان سرمایه‌گذاری کنند.