دنیای اقتصاد، مشهد، زهرا صفدری: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از ثبت 27 اثرفرهنگی ملموس و غیرملموس ایرانی در یونسکو خبر داد. محمدرضا سعیدآبادی در همایش ملی فرهنگ، هویت شهری و گردشگری که با حضور جمعی از کارشناسان و استادان گردشگری و مسوولان کشوری در مشهد برگزار شد، گفت: آثار باستانی میراث فرهنگی ملموس و سنت‌ها و آداب، میراث فرهنگی ناملموس هر کشوری به شمار می‌رود و امروز 17 اثر ملموس و 10 اثر غیرملموس میراث فرهنگی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. سعیدآبادی با اشاره به توسعه پایدار به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث مورد نظر سازمان یونسکو، اظهار کرد: رشد و توسعه اقتصادی، حفاظت و پایداری زیست محیطی و فرهنگ سه رکن اصلی توسعه پایدار است. فرهنگ یکی از ابعاد مهم توسعه پایدار است و باید به تنوع فرهنگی پایبند بود.

رئیس اداره دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز در این همایش با اشاره به رابطه میان گردشگری و دیپلماسی عمومی در کشور، گفت: وقتی از دیپلماسی عمومی سخن می‌آوریم به این معنا است که هر چه از رفتار و کلام ما صادر می‌شود، در ذهن و فکر مخاطبان اثرگذار بوده و قضاوتی را درباره کشور، فرهنگ و آداب و رسوم ما به گردشگران منتقل می‌کند.

محمدحسین میرزا آقایی افزود: دیپلماسی عمومی می‌کوشد تا با ذهن و قلب انسان‌ها ارتباط برقرار کند و ماهیت دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز معرفی چهره مطلوب ایران در دنیاست و در این زمینه علاوه‌بر وظیفه ایجابی و تاسیسی، دارای وظیفه مراقبتی نیز هست. یعنی آنجا که اذهان ملت‌های دنیا و موثران اجتماعی شناختی از ایران نداشته باشد، آن شناخت را به آنها می‌رساند. میرزا آقایی یادآور شد: هر چند در حوزه کلان بازیگران حوزه دیپلماسی عمومی دولت‌ها هستند، اما مجریان این دیپلماسی در یک حوزه فرهنگی و اجتماعی، همه ملت به شمار می‌روند و در این زمینه حتی فرد تورگردانی که برای گذراندن امور به این کار مشغول است، از دیدگاه وزارت خارجه یک کارگزار سرمایه‌گذاری خارجی است. رئیس اداره دیپلماسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه وظیفه همه ما بازیگری مثبت در حوزه دیپلماسی عمومی است، گفت: باید به هر یک از گردشگران خارجی به عنوان یک فرصت نگریسته شود و این دیدگاه باید در همه زمینه‌ها در میان کارگزاران حوزه گردشگری نهادینه شود، زیرا گاهی ممکن است به گردشگران به‌عنوان تهدید نگاه کنیم اما این نوع نگرش در دیپلماسی عمومی پذیرفتنی نیست. میرزا آقایی خاطرنشان کرد: از نگاه دیپلماسی عمومی گردشگری یک فرصت است و ما تلاش می‌کنیم با غبارزدایی از چهره کدری که دشمنان از ایران برای مردم دنیا ساخته‌اند، کشورمان را به درستی به جهانیان معرفی کنیم. ما به یک گردشگری هدفمند در چارچوب دیپلماسی عمومی نیازمندیم و در همین راستا حرکت می‌کنیم.