60 پروژه عمرانی پزشکی در کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی استان کرمانشاه از آغاز عملیات‌ اجرایی ۶۰ پروژه ‌عمرانی دانشگاه در سال‌جاری خبر داد. دکتر حسین کریم در تشریح برنامه‌های امسال دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: ۶۰پروژه دانشگاه در سال‌جاری اجرایی می‌شود که مهم‌ترین آنها کلنگ‌زنی بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی و نیز پردیس دانشگاه علوم ‌پزشکی است. کریم اعلام کرد: زمین بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی تملک شده و مناقصه آن نیز برگزار شده و به‌زودی پیمانکار پروژه نیز مشخص می‌شود. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: سعی داریم تا در سفر رئیس‌جمهوری یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی کلنگ‌ این ‌بیمارستان به همراه پردیس ‌دانشگاه را بر زمین بزنیم.

تحویل ۷۶ تخت‌ویژه بیمارستانی

کریم همچنین از شروع عملیات‌ اجرایی دانشکده‌های دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، پزشکی و پیراپزشکی خبر داد و اظهار کرد: مرکز مهارت‌های ‌بالینی دانشگاه نیز اوایل ‌تابستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و در آنجا آزمون‌های ‌عملی دانشجویان ‌پزشکی برگزار می‌شود.

کریم همچنین از بازسازی بلوک‌های زایمانی استان تا پاییز امسال خبرداد و اظهار کرد: امسال همچنین کلنگ‌زنی کلینیک‌های بیشتر بیمارستان‌های دانشگاهی استان از جمله بیمارستان معتضدی، فارابی، امام‌خمینی(ره)، محمد کرمانشاهی، بیمارستان شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، هرسین، سنقر، کنگاور و صحنه را در برنامه خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه همچنین از ساخت اورژانس بیمارستان امام‌رضا(ع) با زیربنای ۲۴۰۰ مترمربع و نیز بیمارستان‌طالقانی با زیربنای ۲۶۰۰ مترمربع در سال‌جاری خبر داد. وی تصریح کرد: اورژانس‌ طالقانی مرکز ترومای چهار استان غرب‌کشور خواهد بود و اورژانس بیمارستان امام‌رضا(ع) به‌عنوان یک اورژانس ‌ژنرال تمام قسمت‌های یک اورژانس سطح ‌بالا از جمله قسمت‌های تشخیصی و مراقبت‌های‌ویژه را خواهد داشت. کریم از واگذاری ۷۶ تخت ‌ویژه بیمارستانی به دانشگاه علوم‌ پزشکی درسال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: با اضافه‌شدن این تخت‌ها تحولی در امکانات ‌بیمارستانی استان به وجود خواهد آمد.

رئیس‌ دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: باید تا پاییز امسال فضای ‌فیزیکی لازم برای استقرار این تخت‌ها آماده شود تا بتوانیم این تخت‎ها را تحویل بگیریم.

وی در ادامه با بیان‌اینکه مراکز سرطان‌شناسی در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: موافقت‌ اولیه درخصوص اینکه کرمانشاه قطب‌ درمان سرطان چهار استان غرب‌ کشور شود را گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم به‌صورت قطعی مجوز این کار را دریافت کنیم و مرکز سرطان در کرمانشاه به‌عنوان قطب ‌درمانی سرطان غرب‌ کشور راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی ۳۰ پایگاه ‌اورژانس

کریم در ادامه با بیان‌اینکه قول راه‌اندازی ۳۰پایگاه اورژانس از طرف اورژانس‌کشور به کرمانشاه داده شده است، گفت: احتمالا ساخت این تعداد پایگاه در سال‌جاری شروع شود.

خرید ۵۰ تا ۷۰ دستگاه‌آمبولانس

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر درحال خریداری ۵۰ تا ۷۰ دستگاه‌ آمبولانس هستیم و توافق‌های ‌اولیه درخصوص جذب ۱۰۰ تا ۱۵۰ کادر نیروی فوریت‌های پزشکی گرفته شده است.

تحویل بیمارستان‌ ‌صحنه تا سال‌آینده

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با بیان‌ اینکه شهرستان ‌روانسر به جای بیمارستان شبکه بهداشت و درمان دارد، اظهار کرد: کار به روزرسانی این ‌شبکه در سال‌جاری انجام می‌شود و همچنین توسعه مرکز درمان ‌بستر شهرستان ‌دالاهو نیز در سال‌جاری انجام می‌شود تا این‌مرکز بتواند با تجهیز امکانات کار یک‌بیمارستان کوچک را در این ‌شهرستان انجام دهد.

کریم اظهار کرد: همچنین بیمارستان ‌صحنه امسال به پیمانکار جدید سپرده می‌شود و براساس برنامه‌زمانبندی صورت گرفته در مدت ۱۵‌ماه این بیمارستان تحویل می‌شود.

وی اظهار کرد: درخصوص بیمارستان شهرستان‌ سرپل‌ذهاب نیز فاز اول بیمارستان تکمیل شده و سعی‌داریم تا در سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی فاز دوم آن را نیز استارت بزنیم.

موضوع درمان در شهرهای حاشیه‌ای

رئیس ‌دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه در بحث بهداشت استان را تحت پوشش قرار دادن حاشیه شهرهای کرمانشاه و اسلام‌آباد‌غرب و نیز شهرهای با جمعیت ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر توسط پایگاه‌های بهداشت عنوان کرد. کریم اظهار کرد: در حال‌ حاضر تعدادی پایگاه در این‌ مناطق در نظر گرفته شده و درحال جذب ‌نیرو هستیم که بتوانیم کار را از اوایل ‌تابستان امسال شروع کنیم.

وی پرونده سلامت‌الکترونیک و راه‌اندازی کلینیک‌های بیمارستانی را دو نیاز مهم اجرای این‌ طرح عنوان کرد و افزود: باید پرونده‌ الکترونیکی برای ساکنان این ‌مناطق تشکیل شده تا آنها بتوانند از طریق‌ پایگاه‌های بهداشتی به کلینیک‌های بیمارستان متصل شده و سیستم ارجاع ‌بیمار در این مناطق تکمیل شود.

رئیس‌دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اجرای طرح سلامت‌ الکترونیک به‌صورت پایلوت در شهرستان ‌پاوه، ابراز امیدواری کرد در سفر رئیس‌جمهور بتوان موافقت درخصوص اجرای‌ آزمایشی این ‌طرح در تمام استان را گرفت. کریم در ادامه یکی از مشکلات سیستم ‌درمان استان را کمبود پرستار عنوان کرد و افزود: متاسفانه این‌مشکل سراسری است و مشکل عدم‌استخدام نیست، بلکه پرستاری وجود ندارد که بخواهیم استخدام کنیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در سال‌جاری برای جبران بخشی از کمبودها ۳۲۶ پرستار جذب شد و امسال نیز جذب ۱۳۰ پرستار دیگر در دستورکار قرار دارد، اما قطعا این‌تعداد نیز نمی‌تواند نیاز سیستم ‌درمان استان را به‌طور کامل مرتفع کند.

راه‌اندازی مرکزجامع آزمایشگاهی غذا و دارو

رئیس ‌دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه در ادامه به هفته‌ سلامت اشاره کرد و افزود: طی هفته‌ سلامت که امسال از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه با شعار «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» برگزار شد، نمایشگاهی با عنوان پارک ‌سلامت در محل «پارک‌شاهد» برگزار شد که خوشبختانه با ارائه برنامه‌های متنوع در زمینه‌های مختلف سلامت شاهد استقبال ‌خوبی از این‌ نمایشگاه نسبت به سال‌های ‌گذشته بودیم. کریم به شعار این ‌هفته اشاره کرد و افزود: برای تحقق این‌شعار و اطمینان از سلامت موادغذایی نیاز به تجهیز آزمایشگاه‌های غذا و دارو داریم که به این منظور ساخت مرکز جامع آزمایشگاهی استان در کنار معاونت غذا و دارو در دستورکار قرار دارد.

وی اعتبار لازم برای ساخت این‌آزمایشگاه را چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان اعلام و تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایا‌ن‌سال این‌ مرکز را به بهره‌برداری رسانده و تمام آزمایش‌های موادغذایی و دارویی را در آن انجام دهیم.

کریم با بیان ‌اینکه طرح‌های روستای ‌سالم و راه‌اندازی رستوران و مهمانسرای ‌سلامت در دستور کار دانشگاه قرار دارد، اظهار کرد: ما پیگیر راه‌اندازی «شهرک‌سلامت» در استان نیز هستیم که به زودی طرح این‌شهرک به کارگروه ‌سلامت استان می‌رود و قطعا پس از آن اقدامات درخصوص جانمایی پروژه انجام می‌شود.