دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: پروژه سد سیلوه با بیش از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی قابلیت انتقال ۱۰۰میلیون مترمکعب آب را در سال‌جاری به دریاچه ارومیه دارد. سیدهادی بهادری به آخرین وضعیت و اقداماتی که در رابطه با احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه پیگیری می‌شود و اقدامات اجرایی توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام می‌گیرد.

وی اعتبار مصوب احیای دریاچه ارومیه را یک هزار و ۴۰۳میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: از این مبلغ ۷۲۹ میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران و ۱۸۷ میلیارد تومان نیز از محل ردیف‌های موجود و بخشی نیز از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است.

مسوول ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه با تقدیر از دولت برای توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه و تصویب بودجه در سال ۹۳ تصریح کرد: از مرحله تصویب بودجه تا مرحله تحقق آن چند مرحله وجود دارد که در مورد اعتبارات دریاچه ارومیه از نیمی از این مراحل گذر شده است.

وی گفت: از مهم‌ترین منابع اعتباری احیای دریاچه ارومیه بودجه مصوب از محل صندوق توسعه ملی است، ولی به علت پیچیدگی‌های اداری از این بخش نتیجه مطلوبی به دست نیامده است.

وی به احداث ۳۷ کیلومترمربع تونل سد سیلوه اشاره و اعلام کرد: این پروژه هم‌اکنون دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و با تکمیل این پروژه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال ۹۴ به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

بهادری به یکی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه با عنوان سد چراغ ویس سقز اشاره و اظهار کرد: این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که به احیای دریاچه ارومیه کمک زیادی می‌کند؛ چرا که با تکمیل این پروژه آب بالادست زرینه‌رود کنترل شده و به دریاچه ارومیه می‌ریزد و هم‌اکنون ۴۰۰ نفر روی این پروژه کار می‌کنند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی عکس‌برداری از حوضه دریاچه ارومیه را از اقداماتی دانست که توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام می‌گیرد؛ چرا‌که هم‌اکنون عکس هوایی با دقت بالا از دریاچه موجود نیست و بدون تهیه این عکس نمی‌توان اقدام به تهیه نقشه کاداستر که در مدیریت کشاورزی موثر است، کرد. وی حفاظت از پارک ملی دریاچه ارومیه، تثبیت ریزگردهای داخل حوضه دریاچه ارومیه، مرکز آینده‌پژوهی دریاچه و آبرسانی به جزایر را از مسوولیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست خواند و گفت: متاسفانه آنگونه که باید اقدامات مربوط به سازمان محیط زیست پیشرفت ندارد، ولی روند کار پروژه‌های مربوط به منابع طبیعی خوب و قابل قبول است.

بهادری به صرف اعتبار ۱۸۷ میلیارد تومانی جهاد کشاورزی از محل ردیف‌های اعتباری این سازمان برای اجرای آبیاری تحت فشار اشاره و بیان کرد: پیشرفت در این حوزه نزدیک به ۸ هزار هکتار است و تلاش می‌شود با تجمیع اراضی سطح بالایی از زمین‌های کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه را مجهز به آبیاری تحت فشار کرد که در این‌صورت مشکل چاه‌های غیرمجاز نیز برطرف می‌شود. مسوول ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه با اظهار اینکه «در بخش شبکه‌های آبیاری و زهکشی با مشکل مواجه هستیم» افزود: بسیاری از نهرهای اطراف دریاچه ارومیه فاقد روپوش بتنی بوده و برداشت‌های غیرمجاز باعث شده آب به پایین‌دست نرسد. وی لاینی کردن کانال‌ها و انتقال آب با لوله را از اقداماتی دانست که جهاد کشاورزی در رابطه با اجرای آن توافق‌نامه‌ای امضا کرده و برای عملیاتی کردن آن نیازمند هماهنگی و همکاری با آب منطقه‌ای استان است.

بهادری میزان اعتبار ابلاغ شده برای اجرای طرح کاداستر را ۱۵ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: از ۱۵۰ میلیارد تومان کل اعتبارات ابلاغی آذربایجان‌غربی، ۱۱۰ میلیارد تومان آن به شرکت آب منطقه‌ای استان اختصاص یافته که لایروبی انهار و مهار برداشت‌های غیرمجاز از جمله اقدامات مربوط به آب منطقه‌ای است. معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی کمترین اعتبار اختصاص یافته را مربوط به حوزه فرهنگی اجتماعی دانست و گفت: البته در حوزه فرهنگی با کمترین اعتبار موثرترین کارها را می‌توان انجام داد که در این راستا به‌کمک رسانه‌ها و مطبوعات استان نیازمندیم.

وی دریاچه ارومیه را به‌سبب اینکه ارتباطات آن با آب‌های زیرزمینی محدود است قابل احیا دانست و گفت: این دریاچه بدون حضور و کمک مردم احیا نمی‌شود و در صورتی که آگاهی‌های لازم در رابطه با نحوه استفاده بهینه آب به مردم به‌خصوص کشاورزان آموزش داده نشود با مشکلاتی از جمله بیماری‌های ریوی و تنفسی مواجه می‌شویم.