مارش «آب» در اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: استاندار اصفهان گفت: با وجود امکان افزایش میزان تخصیص اعتبار در استان تا مدت اندک باقی‌ مانده تا پایان سال می‌توان گفت علاوه‌بر اعتبارات تحقق‌ یافته از بخش ردیف‌های مرتبط با مدیریت بحران و سایر منابع تاکنون ۹۵ درصد اعتبارات استانی و ۷۵ درصد اعتبارات ملی استانی با مبلغی بالغ ‌بر ۶۲۸ میلیارد تومان محقق شده‌اند. رسول زرگرپور در تشریح دستاوردها و برنامه‌های یک‌سال گذشته استانداری اصفهان میزان تخصیصات یک‌سال گذشته استان اصفهان را مورد توجه قرارداد و با بیان اینکه تخصیص‌های استانی اولویت نخست سیاست‌های دولت در بخش بودجه‌های تخصیصی است، افزود: با این ‌وجود اصفهان امیدوار است که تا پایان سال جاری بخش بیشتری از بودجه تخصیص‌ یافته به استان در سال ۹۳، محقق شود.

استاندار اصفهان عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در بخش استفاده از بودجه سنواتی خود را مورد تاکید قرارداد و گفت: اگرچه بر اساس قانون محاسبات کشور دستگاه‌های اجرایی می‌توانند تا پایان تیر از مبالغ تخصیص‌یافته به خود از محل بودجه سال گذشته استفاده کنند، اما براساس آمارهای استانی این دستگاه‌ها تاکنون تنها از ۶۵ درصد مجموع اعتبارات خود در امور مختلف بهره برده‌اند و به همین دلیل نیز لازم است با برنامه‌ریزی دقیق‌تر از خروج ارز و اعتبار از استان جلوگیری کنند.

زرگرپور میزان بارندگی استان را در سال‌جاری نا امیدکننده توصیف کرد و ادامه داد: با وجود اینکه کارشناسان همواره برای بررسی سال زراعی روند بارندگی‌ها را از مهریک‌سال تا شهریورماه سال بعد محاسبه می‌کنند، اما میزان بارندگی‌های استان اصفهان نسبت به بلندمدت مشابه سال گذشته با ۲۵ درصد کاهش روبه‌رو بوده است، به ‌طوری‌که متوسط میزان بارندگی‌ها در سال ۹۲ از ۵/ ۹۷ میلی‌متر در سال به ۵/ ۷۷ میلی‌متر در سال ۹۳ رسیده است.

وی با اعلام اینکه بارش‌ها در شرق استان با ۵۰ درصد کاهش روبه‌رو بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بهبود شرایط بارندگی از اواسط بهمن‌ماه سال جاری تا اواسط بهار سال آینده اما وضعیت نامناسب و حاد آب در شرق اصفهان به حدی عمیق و خطرناک بود که مجموعه اجرایی استان برای تامین آب کشاورزی در این منطقه تصمیم به بازگشایی زودتر از موعد آب زاینده‌رود گرفت.

استاندار اصفهان بابیان اینکه میزان کم بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود نسبت به سال‌های گذشته بدون تغییر بوده است، تصریح کرد: اگرچه دستگاه‌های سنجش، رقم کلی ۹۹۰میلی‌متر بارش را در مناطق سرچشمه زاینده‌رود به ثبت رسانده‌اند، اما تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران در این نواحی به‌طور حتم تاثیر نامناسب خود را بر رژیم آبیاری و شرایط سد زاینده‌رود خواهد گذاشت.

زرگرپور با اشاره به آمار میزان ریزش برف در منطقه چلگرد ادامه داد: میانگین میزان بارش‌ها در این ناحیه از ۱۰۰ سانتی‌متر در سال‌های گذشته به ۳۰ سانتی‌متر در سال‌جاری رسیده است، به‌طوری‌که اکنون میزان ذخیره برف در نواحی سرچشمه‌ای زاینده‌رود به یک‌سوم مقدار کاهش‌یافته است.

وی به تخصیص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ازسوی هیات دولت برای سامان بخشی به رودخانه زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: استانداری اصفهان به‌منظور ساحل سازی در اطراف زاینده‌رود رقم ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصفهان را به هیات دولت پیشنهاد داده بود که تنها با ۵ میلیارد تومان این درخواست موافقت شد و باید به این مساله توجه داشت که زاینده‌رود به‌صورت مجزا به رقمی بالغ‌بر صدها میلیارد تومان نیازمند است.

استاندار اصفهان از تشکیل کمیته مصرف بهینه آب در استان با همکاری تعدادی از دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: به این منظور دستگاه‌های دخیل در امر صنعت، کشاورزی و شرب همه همت و توان خود را برای سامان‌دهی مصرف آب اصفهان به‌کار گرفتند و اگرچه در برخی استان‌های کشور افراد از منبع آبخیز بیشتر برای امور مرتبط با کشاورزی استفاده می‌کنند اما در استان اصفهان بخش شرب بیشترین سهم مصرف از حوضه زاینده‌رود را به خود اختصاص می‌دهد.

زرگرپور با تاکید بر اینکه براساس ضوابط تعیین‌شده قرار است مصرف آب اصفهان تا ۲۰درصد کاهش یابد، ادامه داد: بر این اساس از همه مراکز نظامی، بیمارستان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، مراکز جمعیتی و دانشگاه‌های استان خواسته‌شده تا ذخایر ویژه استراتژیک را برای مواقع ضروری فراهم کنند؛ این ذخایر پلی‌اتیلنی قرار است به ازای هر فرد یک لیتر را در خود نگهداری کنند و حداقل گنجایش ذخیره آب برای یک روز مجموعه خود را داشته

باشند.

وی با اعلام اینکه ۵۷ دستگاه مختلف استان به ذخایر استراتژیک مجهز شده‌اند، خاطرنشان کرد: مخازن استراتژیک قرار است در کنار مخازن عادی وظیفه آب‌رسانی به مردم در شرایط بحران و خطر را بر عهده بگیرند.

استاندار اصفهان بابیان اینکه مراکز مهم و کاربردی استان ملزم به نصب سیستم‌های کاهنده فشار آب هستند، گفت: این سیستم‌ها توانایی کاهش مصرف آب را تا ۶۰ درصد دارند و با ادغام هوا با آب در لوله‌ها می‌توانند نقش مهمی در صرفه‌جویی منابع ملی کشور داشته باشند.

زرگرپور اجرای طرح کاهش آلایندگی هوا در استان اصفهان را رضایت‌بخش دانست و تصریح کرد: اگرچه در ابتدای امر طرح تغییر سوخت نیروگاه‌ها از مازوت به گاز با مخالفت‌ها و مباحثه‌های بسیاری همراه بود، اما این طرح در استان اصفهان با موفقیت به انجام رسید و در هفته‌های گذشته نیز جشن یکسالگی حذف مازوت گرفته شد در حالی که این کاربه اسم افرادی که مخالف اجرای این طرح بودندتمام شد.

وی با استناد به سخنان رئیس پخش فرآورده‌های نفتی درباره برکات حذف مازوت از چرخه سوخت نیروگاه‌های اصفهان گفت: در سال‌جاری نه‌تنها میزان آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان به میزان ۲۰ درصد کاهش‌یافته، بلکه بر اساس مستندات ۲ میلیارد لیتر مازوت کمتر به هوای اصفهان وارد شد.

استاندار اصفهان ادامه داد: اگرچه بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته قرار بود بنزین یورو ۴ در خردادماه سال آینده به چرخه سوخت استان اصفهان وارد شود، اما پیگیری‌های مجدانه مجموعه استانداری و محیط‌زیست منجر به ورود این سوخت در آبان ماه سال جاری به مراکز توزیع سوخت اصفهان شد که این مساله به میزان زیادی در کاهش آلودگی شهر نقش داشت.

وی به مقایسه آمارهای اداره کل محیط‌زیست از وضعیت هوای استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: اگرچه استان اصفهان هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب محیط‌زیستی فاصله دارد، اما آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۳ نه‌تنها تعداد روزهای سالم ۵۰ روز نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته، بلکه هیچ روز خطرناکی نیز در سال جاری گزارش نشده است.

کریدورهای فرسایشی در نواحی پرتردد

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه امکان بالقوه فرسایش بادی در استان اصفهان باید با کمک مالچ‌پاشی مهار شود، خاطرنشان کرد: اکنون در برخی نواحی پرتردد و خطرناک شرق اصفهان کریدورهای خطرناک فرسایشی ایجادشده که اگر هر چه زودتر برای آنها تدبیری اندیشیده نشود نه‌تنها شهر اصفهان را در بر خواهد گرفت بلکه تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری اصفهان را نیز تحت تاثیر مخرب خود قرار خواهد داد.

زرگرپور با اعلام اینکه محور شرقی اصفهان به یک هزار هکتار تاغ کاری نیازمند است، اظهار کرد: برای تحقق این مقصود اصفهان با هیچ مشکل اعتباری مواجه نیست، اما کشت تاغ به ۱۷ نوبت آبیاری در ۲ سال محتاج است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است میزان آب موردنیاز برای کشت این گیاه از محل پساب‌ها تامین شود.

زرگرپور ادامه داد: اگرچه به‌صورت کلی بخشی از پساب به صنایع، شهرداری‌ها، چاه‌ها یا کشاورزان واگذار می‌شود اما ازاین‌پس باید به مدت ۲ سال همه پساب موجود در سطح استان اصفهان برای کشت و عمل‌آوری تاغ زارها استفاده شود.

استاندار اصفهان دربیان دلیل تغییر پنج مدیر استانی که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود ادامه داد: باید به تغییرات اعمال‌شده در بدنه اجرایی کشور و استان به چشم فرصت نگاه کرد نه تهدید؛ چراکه برخی مدیران به‌دلیل تصمیم شرکت در انتخابات بعضی دیگر به‌دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی خود در روند اجرایی و برخی دیگر نیز به‌دلیل مساعد بودن زمینه و زمان تغییر باید منصب و مقام خود را در اختیار دیگر مدیران خدوم و پراستعداد استان یا کشور قرار دهند.

زرگر پور با اذعان به اینکه در استان پر مدیر اصفهان انتخاب یک مدیر به دلایل سیاسی دشوار است، تصریح کرد: گرایشات سیاسی برخی مدیران و عدم پذیرش بعضی مدیران دیگر از سوی سایر افراد ازجمله مواردی است که انتخاب مدیر در استان پر مدیر اصفهان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

بررسی مشکل بازنشستگان فولاد

وی از بررسی بنیادی مشکل بازنشستگان فولاد در هیات دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: اگرچه صندوق بازنشستگی فولاد وابسته به بخش خصوصی است، اما وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در طول ماه‌های گذشته همه توان خود را برای کمک به این بازنشستگان به‌کار گرفته و نامه ارسالی مجموعه استانداری اصفهان به رئیس‌جمهوری در این مورد ویژه نیز اکنون توسط معاون اول ایشان در دست بررسی است.