دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: اقدام غیراصولی وزارت نیرو در آبگیری سد سیمره در استان لرستان میزان آب موجود در رودخانه کرخه را به شدت کاهش داده و در صورت رهانشدن بخشی از آب‌های ذخیره شده در این سد به‌زودی شاهد خشک شدن این رودخانه خواهیم بود. کیخسرو چنگلوایی گفت: مشکل کمبود آب در حوضه‌های کرخه، مارون، زهره و خیرآباد در استان خوزستان در حال تبدیل شدن به بحران است.

وی افزود: در پایاب سد کرخه ۱۳۴ هزار هکتار و در مسیر رودخانه‌های زهره و خیرآباد نیز ۳۳ هزارهکتار انواع محصولات کشاورزی کشت می‌شوند که به علت خشکسالی‌های اخیر و همچنین آبگیری دو سد سیمره و کوثر وضعیت این رودخانه‌ها و کشاورزی منطقه بسیار نگران‌کننده شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان افزود: بخشی از کشاورزی استان خوزستان قربانی تولید برق در کشور شده است.

وی گفت: درحالی‌که کشاورزی استان به‌شدت به آب نیاز دارد، سد سیمره در استان لرستان به شکل غیراصولی و غیرکارشناسانه آبگیری می‌شود. چنگلوایی بیان کرد: تاکنون سد سیمره ۸۰۰میلیون مترمکعب آبگیری شده و این اقدام وزارت نیرو در ذخیره‌سازی این میزان آب در پشت سد توجیه‌پذیر نیست.

وی افزود: در حوضه رودخانه‌های زهره و خیرآباد نیز وضعیت بسیار بحرانی است و با وجود اینکه به میزان خروجی سد کوثر در استان کهکیلویه و بویراحمد ۱۷ مترمکعب در ثانیه افزوده شده است اما همچنان وضعیت این دو رودخانه در خوزستان بحرانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آبگیری سدهای سیمره و کوثر موجب خشک شدن بخش‌هایی از رودخانه‌های کرخه، زهره و خیرآباد شده و در صورت ادامه داشتن این روند، با کاهش ۴۰ درصدی تولیدات کشاورزی در خوزستان مواجه خواهیم بود.

چنگلوایی با اشاره به تاثیر گردو غبارها در کاهش کیفیت وتولید محصولات کشاورزی در خوزستان گفت: بروز این پدیده و نشستن ریزگردها روی محصولات بی شک در تولیدات استان اثر منفی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در استان به شدت با مشکل کمبود آب مواجه هستیم، گفت: با این حال با مدیریت منابع آبی ۵۰۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی استان افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال در خوزستان ۹۰۰هزار هکتار کشت پاییزه دیم و آبی انجام شده است، ادامه داد: بیشترین محصول استان ذرت دانه‌ای است که ۲۶۰ هزار تن از این محصول برابر با ۴۳ درصد از کل ذرت کشور توسط دولت به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است. چنگلوایی با اشاره به توزیع ۲۱۲ هزار تن انواع کودهای شیمیایی در بین کشاورزان استان گفت: ۵۳ هزار تن انواع بذرهای اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.

وی افزود: برای توسعه مکانیزاسیون استان ۶۰۰میلیارد ریال از طریق بانک کشاورزی جذب شده و از طریق صندوق توسعه ملی نیز اعتباری معادل ۹۰۰میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافته است.

وی در خصوص روند اجرای طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان گفت: برای این طرح در مرحله اول ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد و برای تخصیص مرحله دوم ۹ هزار میلیارد ریال درخواست شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به تامین میوه شب عید مردم هم گفت: پیش از این تامین میوه شب عید بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بود که با ابلاغ قانون تمرکز امور، مسوولیت به جهادکشاورزی محول شده است. چنگلوایی با بیان اینکه ۱۲۲ پروژه کشاورزی به مناسبت دهه فجر در استان افتتاح شده است، بیان کرد: این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف زیربنایی، دام و طیور، باغبانی، صنایع روستایی، شیلات و آبزی‌پروری، دامپزشکی و عشایر با اعتبار ۶۷۸ میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای ۶۹۸ نفر بهره‌برداری شده‌اند. وی در خصوص احداث شهرک کشاورزی در خوزستان گفت: با موافقت وزارت جهاد کشاورزی شهرک دامپروری، محصولات گلخانه‌ای و صنایع فرآوری در استان ایجاد می‌شود که ۳۰ درصد اعتبارات این پروژه‌ها توسط وزارت جهاد و ۷۰درصد از طریق اعتبارات استانی تامین می‌شود.