سه پیش نیاز سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: در سفر استاندار آذربایجان شرقی به همراه دیگر مسوولان استان به شهرستان هشترود سند تدبیر و توسعه این شهرستان با رای مثبت ۲۱ تن از اعضا به تصویب رسید. اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه اظهار کرد: وحدت و همدلی بین مسوولان موجب رفع همه مشکلات شهرها می‌شود درحالی‌که اگر اعتبار و بودجه‌ای هم در دسترس باشد ولی همدلی و اتحاد نباشد، قطعا مشکلات حل شدنی نخواهد بود. شهرستان هشترود محروم نیست

استاندار در واکنش به اینکه شهرستان هشترود یک شهر محروم می‌باشد، گفت: جای تاسف است که شهرستانی مانند هشترود که در مسیر اتوبان پیامبراعظم تبریز - تهران قرار گرفته و سد سهند نیز در اینجا قرار داشته و برخوردار از ۱۰ هزار هکتار زمین زراعی است، محروم قلمداد شود.

وی با اشاره به قابلیت‌های فرهنگی و باستان‌شناسی شهرستان هشترود گفت: در سند تدبیر و توسعه این شهرستان به این قابلیت‌ها اشاره شده است تا بیشترین بهره‌برداری‌ها از این موارد صورت گیرد. جبارزاده با عنوان اینکه دیگر کسی حق ندارد به هشترود، شهرستان محروم بگوید، تصریح کرد: پتانسیل‌های زیادی در این شهرستان وجود دارد که باید به آنها توجه شده و قابلیت‌های نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده نیز از دیگر امکانات توسعه به‌شمار می‌رود.

مسوولان سرمایه‌گذار جذب کنند

جبارزاده با اشاره به جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌های بخش خصوصی و لزوم ایجاد ستاد حمایت از سرمایه‌گذار، گفت: یکی از دغدغه‌های مسوولان باید جذب سرمایه‌گذار در توسعه معادن، کشاورزی، گردشگری، صنایع و پالایشگاه و پتروشیمی در منطقه باشد.

وی افزود: سیستم بانکی در اثر سیاست‌های غلط هم‌اکنون دچار مشکل شده و مسکن مهر نیز مشکلاتی را به آن تحمیل کرده است، بنابراین سرمایه‌گذار خود باید اعتبار داشته باشد که البته در انتخاب سرمایه‌گذار هم اهلیت افراد مورد بررسی قرار گیرد.

ماجرای ناتمام ترمینال قدیم باغ گلستان

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در شهر تبریز یکی از سرمایه‌گذاران متاسفانه نتوانست ساخت مجموعه تجاری، خدماتی محل ترمینال قبلی این شهر را در کنار باغ گلستان تبریز به اتمام برساند و در نتیجه این پروژه بزرگ و مهم مرکز شهر را نیمه تمام به امان خدا رها

کرد.

البته باید توجه داشت که به سرمایه‌گذاران از طریق صندوق توسعه ملی کمک می‌کنیم، اما سرمایه‌گذار هم نباید صرفا به تسهیلات بانکی وابسته باشد. وی گفت: باید توجه داشت که اخذ مجوز منطقه ویژه اقتصادی نیز دردی را دوا نمی‌کند، البته من موافق منطقه ویژه شدن هر شهرستانی در استان هستم ولی در برخی شهرستان‌ها مثل شهرستان مراغه که منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شد، متاسفانه نتوانست نقشی در اقتصاد این شهرستان ایفا کند.

انتخاب مشروط معاونت فرمانداری

در ادامه جلسه با توجه به مطالبه مسوولان برای انتخاب فرد بومی در معاونت فرمانداری شهرستان هشترود از استاندار آذربایجان شرقی، وی گفت: این اتفاق می‌افتد به شرطی که مرتب اشکالات آن را به ما گزارش نکنید. استاندار همچنین به استفاده از پتانسیل‌های صنایع تبدیلی بر پایه غلات و سد سهند و پایاب سهند هم در جهت رفع معضل بیکاری جوانان هشترود تاکید کرد.

بودجه چه شد

جبارزاده آنگاه خطاب به شهردار شهر هشترود در زمینه اینکه مردم از وضع بهداشت این شهرستان راضی نیستند، گفت: یک میلیارد و سیصد میلیون تومان به شهرداری هشترود کمک کرده‌ایم، پس چرا باید این اتفاق بیفتد؟

یکی از اعضای شورای شهر هشترود در این مورد گفت: چه زمانی این بودجه به شهرداری پرداخت شده که ما از آن بی اطلاعیم و شهردار نیز در این زمینه حرفی به ما نزده است.

طرح‌های نیمه‌تمام اعتبار می‌خواهند

جبارزاده گفت: برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد اعتبار نیازمندیم، از سوی دیگر برای اشتغال جوانان هم واحد بسته‌بندی محصولات کشاورزی از محل منابع صندوق توسعه ملی، کارخانه‌های بر پایه غلات و حبوبات، مینی پالایشگاه، صنایع نفت و پتروشیمی، ایجاد می‌شود که مطالعات کارخانه سنگ مرمر و گچ هم آغاز شده است.

همچنین عملیاتی شدن مرکز گردشگری سهند، توسعه قلعه ضحاک، اکتشافات معادن توسط دولت، تکمیل پایاب طرح سد سهند، تقویت بخش کشاورزی و دامداری ۲ هزار راسی را از مصوبات سفر بیان کرد.

غلامحسین شیری، نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار توسعه روستاها، ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی برای جوانان این منطقه شد و گفت: جوانان این مرز و بوم برای کار مجبور به رفتن به شهرهای اطراف هستند، درحالی‌که می‌توان با ایجاد اشتغال برای آنان جلوی مهاجرت جوانان را گرفت.