دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان از ورود خودروهای پلاک اروندی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان خبر داد. مسعود مصدقی با اشاره به فعالیت ۱۶۱شرکت حمل‌ونقل مسافر در خوزستان افزود: به این منظور از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد که سطح خدمات جایگاه حمل‌ونقل نیز ارتقا می‌یابد. وی اضافه کرد: بخش خصوصی در این چارچوب ترغیب شده و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

مصدقی گفت: تسهیلات مزبور با سود ۱۶درصد و با بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان اعطا می‌شود که در این میان سهم آورده متقاضی ۲۵درصد و بانک‌ها ۷۵درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: هر کدام از شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر متقاضی استفاده از تسهیلات مزبور تا سقف ۴۰میلیارد ریال می‌تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود. مصدقی اظهار کرد: بحث ایمنی، موضوع بسیار وسیعی است که شاید حدود ۱۲ وزارتخانه در این زمینه می‌توانند ایفای نقش کنند.

وی افزود: از آنجا که ۹۵ درصد حمل‌ونقل کشور به‌صورت جاده‌ای صورت می‌گیرد طبیعی است که حمل‌ونقل جاده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا ما در این بخش نسبت به سایر حمل‌ونقل‌ها همچون هوایی و ریلی، شاهد تنوع مسیر هستیم.

مصدقی تصریح کرد: استان خوزستان دارای ۳ پایانه باربری است که این پایانه‌ها شامل پایانه بندر امام(ره)، شلمچه و چزابه است. این پایانه‌ها از نظر جابه‌جایی کالا و مسافر از اهمیت بالایی برخوردار هستند. وی عنوان‌کرد: در استان خوزستان ۳۰۷شرکت حمل‌ونقل کالا و ۱۶۱ شرکت مسافری وجود دارد که استان خوزستان از نظر تعداد این شرکت‌ها جزو چهار استان‌اول کشور است. همچنین تاکنون ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی در استان به بهره‌برداری رسیده است. قبلا برنامه مدونی برای ساخت این مراکز وجود نداشت اما این برنامه‌ها هم‌اکنون در اداره‌کل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان تدوین شده است. مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان بیان‌کرد: براساس این برنامه، ۱۳ پاسگاه پلیس‌راه در استان داریم و به دنبال افزودن ۸ پاسگاه دیگر نیز هستیم زیرا رویکرد ما از ساخت پاسگاه، ایجاد بستر ایمنی در شبکه راه‌ها است، زیرا پلیس می‌تواند در زمینه ایمن شدن شبکه راه‌ها به ما کمک کند.

وی در زمینه میزان تلفات رانندگی جادهای استان نیز گفت: در ۷ ماه سال ۹۲ تعداد فوتی‌های جاده‌ای ۴۰۰ نفر بود که در مدت مشابه امسال این رقم به ۳۹۲ نفر رسید و ما در زمینه تلفات جاده‌ای ۳ درصد کاهش را شاهد هستیم.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان ادامه داد: حجم ترافیک جاده‌ای استان بسیار سنگین است و همین میزان کاهش تلفات نیز یک موفقیت است اما انتظار داریم تا پایان امسال با همکاری دیگر دستگاه‌ها همچون اورژانس، هلال احمر و پلیس‌راه، این رقم به میزان ۱۰ درصد کاهش یابد که این مساله دور از دسترس نیست. وی اظهار کرد: در آذرماه امسال حدود ۵/۵ میلیون تردد خودرو در جاده‌های استان داشتیم که این آمار در مقایسه با ترددهای ماه گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و مدیریت این ترافیک سنگین در جاده‌ها کار سنگینی است و می‌طلبد که ما فکر اساسی برای توسعه راه‌ها در جهت مطلوب شدن ترددهای جاده‌ای داشته باشیم.

مصدقی تصریح کرد: در ۸ ماه سال ۹۲، یک میلیون و ۱۶۰ هزار سفر کامیونی انجام شد که این آمار در ۸ ماه امسال به یک میلیون و ۳۹۰ هزار سفر رسید و حدود ۲۰ درصد افزایش را شاهد بودیم. همچنین در این مدت جابه‌جایی بار به ۲۵ میلیون تن رسید که حدود ۲۴ درصد افزایش تناژ را در جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان بیان‌کرد: در پایانه بندر امام(ره) نیز در ۸ ماه سال ۹۲، ۴۲۰ هزار سفر کالایی صورت گرفت که این میزان در سال ۹۳ به ۵۹۰ هزار سفر رسید و رشد ۴۱ درصدی محقق شده است. میزان تناژ کالا در ۸ ماه ۹۲ نیز به ۹ میلیون تن رسید که رشد ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.