محصول جدید «نفت» در دستور کار وزارت

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به آغاز فعالیت‌های خوب انجام‌شده در زمینه خودکفایی و بومی‌سازی صنعت نفت در سال‌های اخیر گفت: هدف و تلاش ما دستیابی صنعت نفت به خودکفایی کامل در این صنعت است. بیژن عالی‌پور اظهار کرد: روند بومی‌سازی و ساخت داخلی قطعات مورد نیاز صنعت نفت همچنان با جدیت ادامه دارد. وی درباره طرح واگذاری و فروش گازهای همراه نفت افزود: در حال حاضر این طرح مراحل مقدماتی خود را می‌گذراند و وزیر نفت با جدیت به دنبال اجرایی شدن این طرح است.

عالی‌پور تصریح‌کرد: اگر این طرح اجرایی شود قطعا در آینده حتی یک فوت مکعب گاز را هم نخواهیم سوزاند بلکه آن را تحت کنترل خواهیم گرفت و همچون سایر مواد نفتی استخراج می‌کنیم. اجرای این طرح کاربرد و مزیت‌های خوبی برای صنعت نفت و گاز کشور ایجاد می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در این شرکت، عنوان‌کرد: به این منظور فاز دوم طرح جمع‌آوری سوزاندن گازهای همراه نفت موسوم به طرح آماک که هم‌اکنون در میادین اهواز، مارون، کوپال، آب‌تیمور و منصوری اجرا می‌شود، تکمیل خواهد شد.

وی همچنین درباره کیفیت و میزان استقبال از نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت گفت: استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بوده اما لازم است با نظرسنجی، وضعیت کیفیت و استقبال از نمایشگاه به‌صورت دقیق‌تری بررسی شود.

همچنین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون گفت: به دنبال این هستیم تا در سال آینده ۵۰ حلقه چاه دیگر را مجهز به تلمبه‌های درون چاهی کنیم که با این اقدام پیش‌بینی می‌شود تولید نفت شرکت ۱۵ تا ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

محسن دهان‌زاده عنوان کرد: این شرکت با پتانسیل تولید یک میلیون بشکه نفت در روز و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز همراه، ۲۵ درصد نفت کشور را تامین می‌کند. همچنین ۳۴ درصد سهم تولید نفت در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب توسط شرکت نفت و گاز کارون تامین می‌شود. وی افزود: مرکزیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد بهره‌برداری در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب، با وسعت جغرافیایی ۱۶ هزار مترمربع، ۷ مجتمع بزرگ نفتی در اهواز است و این شرکت ۴۰ واحد بهره‌برداری، نمک‌زدایی، تلمبه‌خانه، تاسیسات و کارخانه گاز، گاز مایع و شیرین‌سازی گاز دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بیان کرد: علاوه‌بر این روزانه ۲۰۰ هزار بشکه انواع آب صنعتی در این شرکت تولید می‌شود که بخشی از آن در شرکت و بخشی در واحدهای دیگر تولید نفت مصرف می‌شود.

دهان‌زاده تصریح کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون علاوه‌بر اینکه رتبه اول تولید محصولات هیدروکربنی را دارد، از خاصیت ترانزیتی برخوردار است که بخشی از نفت را فرآورش و به جزیره خارک و پالایشگاه آبادان می‌دهد. همچنین تعهد تامین خوراک نفت پالایشگاه تبریز، اراک، تهران و سایر پالایشگاه‌هایی که در شمال کشور هستند را نیز بر عهده دارد. وی اظهار کرد: این پالایشگاه‌ها نفت کیفی را از ما مطالبه می‌کنند؛ به همین دلیل از این جهت وظیفه سنگینی بر دوش ما است و ما در این شرکت روزانه ۴۲۰ تا ۴۵۰ بشکه نفت کیفی تولید می‌کنیم و در اختیار آنان قرار می‌دهیم. مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون خاطرنشان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد این شرکت با کلان شهر اهواز، روستاها، رودخانه کارون و برخی از تالاب‌ها همپوشانی دارد که در این زمینه تعهداتی به ما محول شده است.

وی با اشاره به تولید صیانتی نفت گفت: تولیدی که ارزش حداکثر اقتصادی را به همراه داشته باشد تولید صیانتی است که در حوزه نفت به معنای تخلیه حداکثری مخازن و ارزش افزوده حاصل از آن است. برای تخلیه حداکثری مخازن سعی می‌کنیم عملیات مهندسی و ارزیابی مخازن را تا زمانی که چاه توان تولید طبیعی داشته باشد، انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون تصریح کرد: ما در تولید نفت هیچ‌گونه هدرروی در مخازن نداریم زیرا اداره ارزیابی مخازن پیش از بهره‌برداری، ارزیابی جامعی روی آن انجام می‌دهد و براساس این ارزیابی‌ها عملیات بهره‌برداری انجام می‌شود. دهان‌زاده بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ حلقه چاه از چاه‌های این شرکت به تلمبه درون چاهی مجهز شده و چاه‌های دیگر نیز از قابلیت استفاده از انواع تلمبه درون چاهی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت نفت گاز کارون در رشد شاخص اجتماعی استان تاثیر زیادی داشته، به گونه‌ای که در بحث اشتغال‌زایی ۹۹ درصد از نیروهای این شرکت بومی هستند. در حال حاضر بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل در این شرکت مشغول به کارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون اظهار کرد: به‌منظور ارتقای سطح اقتصادی استان سعی کردیم اکثر نیازهای شرکت را از تولیدات و خدمات داخلی تامین کنیم. همچنین در پروژه‌های عام‌المنفعه مانند تعریض پل سوم کیانپارس و ایجاد جاده‌های ساحلی، شرکت ما هزینه‌هایی را پرداخت کرده است.