افزایش 18درصدی صدور کالا ازمهران

دنیای اقتصاد، ایلام، فریبا سبزمرادی: مدیرکل گمرک ایلام از رشد ۱۸ درصدی صادرات کالا از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق طی هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. خلیل حیدری گفت: در هفت ماه اخیر ارزش کالاهای صادراتی از این مرز به کشور عراق حدود ۶۱۵ میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات تا پایان سال‌جاری به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

حیدری افزود: روزانه ۷۰۰ تا یک هزار کامیون حامل کالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین‌المللی مهران پس از سیر تشریفات گمرکی به کشور عراق صادر می‌شود.

مدیرکل گمرک ایلام عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت را مصالح ساختمانی، محصولات فلزی، کشاورزی، پلاستیکی، خودرو، قطعات خودرو مواد پتروشیمی اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان کالای صادراتی مربوط به سیمان و محصولات کشاورزی است.

حیدری همچنین عمده اقلام صادراتی استان ایلام به خارج از کشور را سیمان، محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی، نوشابه و مصالح ساختمانی (سنگ و موزائیک) عنوان کرد. وی تاکید کرد: با حمایت‌های استاندار ایلام، گمرک این استان در یک سال اخیر سیر صعودی داشته و در نیمه نخست سال با توجه به شرایط به‌وجود آمده در کشور عراق در رفع نیازهای این کشور فعال‌ترین مرز کشورمان در صادرات کالا بوده است. به گفته وی، هم‌اکنون هفت مرز رسمی برای صادرات کالاهای کشورمان به کشور عراق وجود دارد که مرز بین‌المللی مهران به‌دلیل وجود و برقراری امنیت در آن سوی مرزهایش با عراق، امن‌ترین مرز برای صادرات کالا و تردد مسافر به این کشور است.

حیدری با اشاره به رشد یک هزار درصدی ترانزیت کالا در مرز مهران اظهار کرد: بیشترین کالاهای ترانزیتی از کشورهای روسیه، ترکیه، ارمنستان، اوکراین، پاکستان، هند و ژاپن است که از مرزهای بازرگان و آستارا وارد کشورمان می‌شود و از طریق مرز مهران به کشور عراق ارسال صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه مرز مهران اکنون بزرگ‌ترین مرز کشورمان برای سفر زیارتی به عتبات عالیات است، یادآور شد: روزانه ۱۰ هزار مسافر و زائر ایرانی و خارجی از این مرز تردد می‌کنند.

به گفته حیدری، تردد این میزان مسافر در قالب گردشگر مذهبی از این مرز نشان‌دهنده امنیت مطلوب مرز و مدیریت خوب مسوولان ارشد استان است که توانسته‌اند این مرز را در کشور به‌خوبی معرفی کنند.

مدیرکل گمرک ایلام به مهم‌ترین اقدامات عمرانی و رفاهی گمرک استان نیز اشاره کرد و گفت: خرید ۴۸ واحد سازمانی، ایجاد برج روشنایی در محوطه تجاری به‌منظور تسهیل در فعالیت‌ها، احداث ۴۰۰ متر سایبان جهت استراحت کارگران و چهار هزار و ۸۰۰ متر بتن‌ریزی در پایانه تجاری مرز مهران از جمله این اقدامات است.

حیدری خرید و راه‌اندازی ایکس ری خودرویی برای کنترل محموله‌های صادراتی و گمرکی با بیش از پنج میلیون یورو، راه‌اندازی سیستم اظهار نظر از راه دور برای فعالان تجاری، اخذ گواهینامه‌های ims، ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱، ۱۸۰۰۱و نظام آراستگی اداری محیط کار را از دیگر فعالیت‌های این اداره کل اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور عراق بازار بکر و دست‌نخورده و دارای قابلیت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی است، اداره کل گمرک استان ایلام آمادگی خود را برای ارائه هر نوع خدمات به فعالان اقتصادی به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات فنی و مهندسی برای حضور در این کشور و انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی اعلام کرده است.