اجرای طرح ترسیب کربن در 28 روستا

دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از تخریب اراضی ملی در مسیر بجنورد به اسفراین اسدلی گلایه کرد و از اعتبار یک میلیون دلاری طرح ترسیب کربن در اسفراین خبرداد. موسی صابری گفت: این طرح با مشارکت دفتر توسعه عمران‌سازمان ملل متحد در ایران براساس یک برنامه زمان بندی پنج ساله با اختصاص سالانه ۲۰۰ هزار دلار برای اجرای طرح درشهرستان اسفراین هزینه می‌شود. وی افزود: طرح ترسیب کربن در اسفراین یک میلیون دلار اعتبار بین‌المللی دارد.وی آموزش روستاییان، اجرای طرح‌های اشتغال صنایع دستی، سپردن اجرای طرح‌ها به مردم، استعدادیابی اجرای طرح‌های کشاورزی از جمله کشت پسته و زعفران، اجرای طرح‌های دامپروری از جمله شترداری و کشت علوفه را از جمله طرح‌های مورد نظر دراین منطقه عنوان کرد.صابری با اعلام اینکه برای اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی و استانی در سال ۹۲، حدود دو میلیارد ریال اختصاص می‌یابد، افزود: برهمین اساس طی ۷ سال ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از همین محل به این طرح تعلق خواهد گرفت.

وی همچنین به اجرای طرح ترسیب کربن در ۲۸ روستا با محوریت توسعه روستایی خبرداد و افزود: این طرح در سطح ۱۲۰ هزار هکتار با مشارکت و توانمندی مردم اجرا می‌شود. صابری از دیگر اقدامات اجرای طرح مذکور توسط این اداره کل را استفاده از دانش بومی روستاییان، ایجاد تعاونی‌ها، اختصاص تسهیلات برشمرد.وی به گسترش مناطق بیابانی در عرصه‌های منابع طبیعی این استان پرداخت و گفت: براین اساس پدیده خشکسالی و تخریب عرصه‌های طبیعی توسط افراد اقلیم بیابانی منجر به افزایش بیشتر آن می‌شود.

صابری به طرح‌های حفاظتی در محدود ۳۷ هکتار از عرصه‌های بیابانی استان اشاره کرد وافزود:از سال ۸۴ تاکنون ۱۵ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۱۱ میلیارد و ۴۳۰میلیون ریال از محل استانی برای بخش بیابان اختصاص یافته است. وی ادامه داد: این میزان اعتبار برای جنگل دست کاشت، نهال کاری، مراقبت و آبیاری، حفاظت و قرق، بادشکن، آموزش و... تاکنون هزینه شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به ۱۸۳ هزار هکتار مناطق بیابانی استان اشاره کرد و یادآور شد: از مجموع این مناطق بیابانی ۹۴ درصد مناطق برداشت و تنها ۶ درصد منطقه رسوب‌گذاری است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با گلایه از تخریب اراضی ملی در مسیر بجنورد به اسفراین در حاشیه اسدلی گفت: برخی از تخریب‌ها نیز در عرصه مستثنیات است که با شخم زدن در جهت شیب این روند را افزایش خواهند داد.