دنیای اقتصاد، کرمان، مجید نعمت الهی: استان کرمان در شمار استان‌هایی بود که انتخاب استاندار آن در دولت یازدهم قدری به درازا کشید؛ چنان‌که در یک‌سالگی عمر این دولت، علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان، کارنامه و عملکرد شش ماهه خود را ارائه می‌کند؛ اما همین کارنامه شش ماهه نیز از نظر موفقیت‌های به دست آمده در زمینه گره‌گشایی از چالش‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی کرمان، برنامه‌ریزی برای توازن بخشیدن به توسعه مناطق مختلف استان، تلاش مستمر برای اصلاح مسیر توسعه اقتصادی پهناورترین استان کشور و گام برداشتن در مسیر سیاست‌های اقتصادی دولت در زمینه میدان دادن به بخش خصوصی، بهبود فضای کسب‌وکار و در نهایت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این خطه از کشور، کارنامه‌ای پربار و در خور اعتنا است. به این موارد، اقدام اندیشمندانه مدیر ارشد اجرایی استان کرمان در شفاف‌سازی پیرامون طرح‌های ناتمام استان و تشریح فرآیند و چگونگی ورود و مشارکت سرمایه‌گذاران در آنها هم، گام موثر دیگری در تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی دولت است.

در ماه‌های گذشته و به دستور علیرضا

رزم حسینی و در قالب طرح پیشنهادی خود او که عنوان مثلث اقتصادی را دارد، فرمانداران ۲۱ شهرستان کرمان اقدام به ارائه اطلاعات طرح‌های ناتمام استان و به جا مانده از گذشته در پروژه کرمان مجازی کرده‌اند تا کرمانی‌ها و سرمایه‌گذاران متقاضی خارج از استان و کشور هم امکان مشارکت داشته باشند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آنچه به عنوان طرح‌های ناتمام استان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی معرفی شده است لیستی از طرح‌های ناتمام زیر ۵۰ درصد پیشرفت کار است که به عنوان نمونه در لیست مربوط به شهرستان کرمان در مرکز استان، ۴ طرح آب و فاضلاب روستایی، سه پروژه شهری، یک طرح فنی و حرفه‌ای و یازده طرح نوسازی مدارس به چشم می‌خورد.

در تمام طرح‌های زیر ۵۰درصد معرفی شده نیز میزان اعتبار هزینه شده و مورد نیاز و سایر مشخصات طرح در دسترس متقاضیان مشارکت در آنها قرار گرفته و روند ورود به فرآیند سرمایه‌گذاری هم اعلام شده است.

۴۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

روی دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های استاندار دولت یازدهمی کرمان که خود پیش از این از فعالان موفق بخش خصوصی بوده، تلاش برای شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی از نقاط مختلف کشور و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی است تا آنجا که در کمتر هفته و ماهی از زمان آغاز به کارعلیرضا رزم حسینی در استانداری کرمان بوده که، رسانه‌ها، خبری از حضور گروه‌های سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در کرمان منتشر نکرده باشند. عزم راسخ رزم حسینی البته به نگاه و باوری برمی گردد که در روز معارفه خود مطرح کرد و در ماه‌های گذشته بر آن پای فشرده است که «مردم متدین کرمان با ظرفیت‌های موجود در استان، باید متمکن هم باشند و فقر و محرومیت از چهره استان زدوده شود.»

بر همین اساس، استاندار کرمان در روزهای گذشته، از انجام ۴۲ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در این استان خبر داد. علیرضا رزم حسینی از تدوین دفترچه قوانین مزاحم هم خبر داد و افزود: این دفترچه برای اولین بار در کرمان تهیه شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود که پیگیر رفع موانع ذکر شده در این سند خواهیم بود.

انعقاد ۱۴ موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری

وی از انعقاد ۱۴ موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری عملی و اجرایی با موسسات معتبر خبر داد و افزود: این موافقت‌نامه‌ها در زمینه‌هایی چون کشاورزی، صنعت، معدن، فرش، حمل‌و‌نقل ریلی، عمرانی و انرژی منعقد شده‌اند که ۴۲ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در استان کرمان صورت گرفته است.

رزم حسینی گفت: اگر ۱۰ درصد این طرح‌ها اجرایی شود برابر با بودجه‌ای است که در

۱۰ سال به استان اختصاص پیدا می‌کند.

وی درخصوص سرمایه‌گذاری مجموعه‌های غیردولتی وابسته به نهادهای نظامی نیز چنین گفت: این طرح‌ها به‌منظور آبادانی منطقه اجرایی شده و بعد از مدتی به مردم واگذار می‌شوند.

رونق فضای کسب‌وکار در مثلث توسعه

وی به طرح مثلث توسعه نیز اشاره و تصریح کرد: این طرح با هدف رونق کسب‌وکار در استان ارائه شد و باید با شناسایی ظرفیت‌های استان، از آنها برای توسعه و آبادانی کرمان بهره برد. رزم‌حسینی تصریح کرد: اگر فضای استان، فضای همگرایی در جهت جذب سرمایه‌گذاری باشد، در دستیابی به توسعه پایدار در استان، موفق خواهیم شد. وی یادآور شد: اینکه بر ظرفیت بخش خصوصی، مردم و اقتصاد غیردولتی تاکید می‌کنیم هم به همین دلیل است و با یک حرکت جمعی و همگانی می‌توانیم قدم‌های بزرگی برداریم.

وی با بیان اینکه گام‌های مهمی در زمینه سرمایه‌گذاری در استان برداشته شده است، گفت: فضایی امن برای سرمایه‌گذاری در کرمان ایجاد و بسیاری از موانع در این مسیر برطرف شده است.

استاندار کرمان تصریح کرد: فرصت‌های خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری در استان فراهم شده که یکی از این فرصت‌ها تسهیلات صندوق توسعه ملی است و این یک فرصت طلایی برای استان است که باید از آن بهره‌برداری کرد.