دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: هفتمین نمایشگاه تخصصی دو سالانه صنعت برق ایران که عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه دو سالانه صنعت برق کشور را به خود اختصاص داده است با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان افتتاح شد.علی شالباف، مدیر اجرایی این نمایشگاه به حضور ۱۳۰ نماینده از ۱۰ استان کشور و نمایندگان کشورهای هند، ژاپن، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در هفتمین دور از نمایشگاه برق در اصفهان اشاره کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بلوغ یافته آخرین دستاوردهای خود را در وسعت ۱۰ هزار متر مربعی نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.وی با بیان اینکه استقبال شرکت‌های صنعتی و تخصصی برق از نمایشگاه امسال بسیار فراگیر بوده است، گفت: توجه بیشتر به صنعت برق کشور، تبیین توانمندی‌های این صنعت در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، شناخت زمینه‌های بالقوه همکاری و تعامل بین ایران و دیگر کشورها، فراهم کردن زمینه صادرات برق به دیگر کشورها و معرفی تجهیزات نوین تولید برق از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

تولید داخلی ۹۰ درصد ملزومات پست‌های انتقال

رسول موسی رضایی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به خودکفایی ایرانیان در بسیاری از قسمت‌های تولید و توزیع برق افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد ملزومات پست‌های انتقال در کشور خودمان ساخته می‌شود و دلیل واردات ۱۰ درصد دیگر این محصولات این است که از نظر اقتصادی و فنی ساخت تمامی ملزومات یک صنعت به صرفه نیست.

وی به خودکفایی کامل ایران در بخش توزیع شبکه‌های فشار متوسط اشاره کرد و گفت: در سال‌های نه چندان دور برای تامین ترانسفورماتور، کابل و مواردی مشابه دچار مشکل بودیم، اما امروز کارخانه‌های ما با ظرفیت تولید ۳۵ درصد در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه صادرکننده عمده کابل فشار متوسط به کشورهای همجوار آسیای میانه هستیم، تصریح کرد: همچنین در بخش فوق توزیع و شبکه‌های انتقال موفقیت‌هایی داشتیم به گونه‌ای که برای تهیه سیم‌های هوایی موردنیاز در این بخش در کشور به خودکفایی رسیده و صادرات این محصول به دیگر کشورها نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۱۵ سال اخیر در زمینه ساخت دکل‌های فشار قوی و فوق توزیع خودکفا شدیم ادامه داد: به لحاظ کیفیت تولید در زمینه تامین و توزیع ملزومات خطوط انتقال تمام استانداردهای جهانی را رعایت و به لحاظ طراحی‌های متنوع و مناسب با موقعیت موردنیاز در زمینه خطوط انتقال پیشرفت قابل توجهی داشتیم.

برنامه‌ای برای خاموشی تابستان نداریم

حمید علاقه‌مندان، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق در سطح شبکه سراسری گفت: گرچه با کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق در سطح شبکه سراسری روبه‌رو هستیم اما برنامه‌ای برای اعمال خاموشی تابستان نداریم.وی با اشاره به اینکه پس از تجهیز در زمینه تولیدات مختلف توزیع و انتقال صنعت برق نوبت به ارتقای سطح کیفی محصولات رسیده است، ادامه داد: افتخار ما این است که در برخی تجهیزات تولید داخلی با تولیدکنندگان خارجی رقابت سازنده داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان اضافه کرد: مجموعه صنعت برق در استان اصفهان دارای کمترین تلفات برق است، چرا که در اکثر شرکت‌های توزیع و انتقال برق منطقه‌ای تجهیزات خوبی به‌کار رفته است.

وی در خصوص اعمال خاموشی‌ها در تابستان نیز بیان کرد: هنوز با کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق در سطح شبکه سراسری روبه‌رو هستیم و امیدواریم بتوانیم با بحث‌های مدیریت مصرف و توجیه مردم و همکاری صنعتگران این میزان کمبود جبران شود.

علاقه‌مندان با اشاره به اجرای طرح‌های تشویقی برای صنایع نیز ادامه می‌دهد: همچنین در بخش کشاورزی نیز اگر صنایع در پیک عصر به ما کمک کنند با تمهیدات خاصی که برای اندازه‌گیری برق داریم تخفیف‌های خاصی برای آنها قائل خواهیم شد.وی نصب کنتور از راه دور در اصفهان را الگویی برای کل کشور دانست و ادامه داد: هیچ برنامه اعمال خاموشی برای تابستان نداریم و امیدواریم با همراهی مردم و صنایع در راستای کاهش مصرف این روند ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اعلام این موضوع که با مصوبه هیات دولت از تاریخ اول بهمن ماه افزایش ۲۴ درصدی برق انجام شده است، بیان می‌دارد: تاکنون شکایتی از ارگان‌ها و نهادهای مختلف درباره قیمت برق در اصفهان نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان پیک بار در مردادماه ۹۲ در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری چهار هزار و ۲۶۳ مگاوات بوده است، می‌افزاید: ۶۰ درصد برق مصرفی ما در زمینه کارهای مولد است و با توجه به کمبود بارندگی و گرمی هوا پیش‌بینی ما این است که این عدد در سال جاری به ۴۶۰۰ مگاوات برسد.