دنیای اقتصاد، مشهد: مقدمات تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد فراهم است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس از فراهم شدن بسترهای لازم برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری صنعتی خبر داد.

مهندس محمد مهدی مروج الشریعه در آستانه سیزدهمین سالگرد بهره‌برداری این منطقه به تشریح نقشه راه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال ۱۳۹۳ پرداخت و گفت: با توجه به نقش حیاتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و امکانات مناسبی که فراهم آورده است، این منطقه به عنوان گزینه اصلی برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری صنعتی در شمال شرق کشور انتخاب شده است.

وی با تشریح اهمیت روزافزون منطقه ویژه اقتصادی سرخس در افزایش مبادلات تجاری و رونق صنعتی استان خراسان رضوی عنوان کرد: در سالی که به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام‌گذاری شده است، تحولی چشمگیر و اساسی در این نقطه از کشور را شاهد خواهیم بود و به‌زودی فاز اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس آغاز خواهد ‌شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته نقطه اتصالی بین آسیای مرکزی و آب‌های آزاد و کشورهای جنوب خلیج‌فارس است.

مروج الشریعه با اشاره به نقش مهم و با اهمیت منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در رونق ترانزیت یادآور شد: این ۲ منطقه علاوه‌بر اینکه امکان استفاده از کریدورهای مهم بین‌المللی را دارند، به عنوان منبع مهم درآمدزا برای کشور نیز با توجه به سیاست‌های اصولی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند.

وی زمینه‌سازی برای ایجاد فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای را از مزیت‌های این منطقه ذکر کرد و گفت: ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و بهره‌برداری مفید از بازار کشورهای آسیای‌میانه، قفقاز و ماورای قفقاز با استفاده از تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی را از دیگر مزایای این منطقه عنوان کرد.