لزوم راه‌اندازی انجمن  محصولات کشاورزی در قزوین

دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: پنحمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات صنعتی استان قزوین با حضور مرتضی روزبه استاندار، صدرالدین پارسا معاون برنامه‌ریزی استانداری، رجب رحمانی و داوود محمدی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، در محل استانداری قزوین برگزار شد.

استاندار قزوین در این جلسه گفت: شورای گفت‌وگو تاکنون خوب کار کرده و می‌تواند با نگاه کارشناسی دقیق به مسائل در رفع دغدغه صنعتگران کمک موثری باشد.

مرتضی روزبه در ادامه با انتقاد از تداوم تخلیه زباله در شهرک صنعتی لیا گفت: تداوم تخلیه زباله در شهرک صنعتی لیا که واحدهای تولید غذا و نوشابه در آن مستقر شده‌اند پسندیده نیست و نشان ضعف مدیریتی است و باید متوقف شود.

استاندار قزوین یادآور شد: با تشکیل کارگروهی در اتاق بازرگانی باید موضوع زمینی که در لیا زباله در آن تخلیه می‌شود تعیین تکلیف شود و از امروز دیگر نباید هیچ زباله‌ای در این شهرک صنعتی تخلیه شود و مسوولان شهرداری هم موظفند با ساماندهی و نظارت کافی برای این موضوع اقدام کنند.

روزبه بیان کرد: مدیرکل دفتر شهری استانداری ریاست این کارگروه را بر عهده خواهد گرفت تا کار به سرانجام برسد، اما دقت شود و با مکان‌یابی مناسب برای تخلیه زباله و نخاله ساختمانی مشکلات دیگری برای مناطق اطراف یا روستاها و مزارع کشاورزی ایجاد نشود.

استاندار با ابراز رضایت از نحوه فعالیت شورای گفت‌وگو و طرح مباحث کارشناسی و پیگیری موثر در حل مشکلات واحدهای صنعتی اظهار کرد: فعال بودن دبیرخانه شورا توانسته نتایج خوبی داشته باشد و باید با تقویت اتاق از این بستر برای حل مشکلات حوزه کشاورزی، صنعتی و خدماتی هم برخوردار شویم.

راه‌اندازی انجمن محصولات کشاورزی

استاندار قزوین بیان کرد: راه‌اندازی انجمن کشمش با توجه به قابلیت این محصول از کارهای خوبی است که باید به سرانجام برسد و در استان محصولات دیگری مانند فندق، پسته، زعفران و زغال‌اخته هم داریم که می‌تواند مانند کشمش نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا کند، اما باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

روزبه تصریح کرد: استفاده از تجربه فعالان کشمش استان برای تقویت جایگاه کشمش استان از مسائل مهمی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که از رئیس سازمان جهاد کشاورزی درخواست پیگیری داریم.

داوود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده و به‌منظور آشنایی نمایندگان مجلس با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعتی استان، اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به استان قزوین سفر کردند که فرصت بسیار مناسبی را در اختیار استان قرار داد تا بتوانیم جایگاه صنعتی استان را برای نمایندگان معرفی کنیم و از حمایت‌های آنها برای حل مشکلات خود برخوردار شویم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تقسیم بندی و تشکیل گروه‌های تخصصی زمینه حضورنمایندگان در شهرستان‌ها فراهم شد و ابعاد مختلف صنعت استان تشریح شد و کمیسیون صنایع با همه توانمندی و بخشی از مشکلات مناطق مختلف آشنا شد.

پیگیری معافیت ارزش افزوده کشمش

رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استان قزوین به‌ویژه منطقه تاکستان جایگاه مناسبی در تولید کشمش دارد که با پیگیری تشکیل انجمن این محصول می‌توان ساماندهی امور را بهتر انجام داد.

رحمانی بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار باغ انگور در استان وجود دارد که به‌طور متوسط هر هکتار برای دو تا سه نفر شغل مستقیم و پنج نفر به صورت غیرمستقیم زمینه کار ایجاد کرده است که ۱۰۰ هزار شغل پایدار ظرفیت این محصول را نشان می‌دهد. محمدعلی قاسمی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین هم در خصوص نحوه تقسیم‌بندی واحدهای مشکل‌دار اظهار کرد: باید در تعیین واحدهای بحرانی و مشکل‌دار تعریفی واحد و بر اساس مستندات قانونی ارائه کنیم و تعیین شاخص به صورت محلی و استانی منطقی نیست. وی افزود: درجه‌بندی واحدهای مشکل‌دار باید متمرکز و با نظر مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط باشد و در خصوص حذف مالیات ارزش افزوده هم به نظر می‌رسد باید قبل از ارائه لایحه بودجه صورت می‌گرفت تا نتیجه دهد. قاسمی یادآورشد: در کنار دادن مشوق به سرمایه‌گذاران خارجی باید به همان میزان هم از سرمایه‌گذاران داخلی حمایت کنیم تا انگیزه لازم در تولیدکنندگان ایرانی هم ایجاد شود.