دنیای اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: افزایش توجه و گرایش عمومی به تفرجگاه‌های شخصی باعث شده تا استان خراسان شمالی نیز به علت موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مساعدی که دارد با افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغ‌ها مواجه شود.
این درحالی است که مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، این افزایش و گرایش مردم به داشتن تفرجگاه‌های شخصی را علت آمار بالای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سال‌های اخیر می‌داند.
هرچند که مالکان به محض شناسایی ساخت‌وسازهای غیرمجاز با برخورد قانونی روبه رو می‌شوند، اما شناسایی حدود ۳/۲هکتاری زمین‌های کشاورزی که طی امسال تغییر کاربری غیرمجاز داده‌اند، نشان می‌دهد این مساله با جدیت و شدت بالایی رو به رشد
است.
با اینکه عبدالحسین نامور می‌گوید: به تمامی متخلفان اخطاریه توقف عملیات داده شده، اما پیگیری و معرفی آنها به مراجع قضایی مدت زمان بالایی می‌خواهد و فرصت را برای پیشبرد این ساخت‌وسازها بیشتر فراهم خواهد
کرد.
به گفته مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون موارد متعددی از تخلف مربوط به تغییر کاربری غیرمجازشناسایی شده که از این موارد تعداد ۹۳ فقره تشکیل پرونده و متخلفان به دادسراها معرفی شده‌اند و پرونده آنها در حال رسیدگی است و بقیه موارد نیز برای تشکیل پرونده و معرفی به دادسرا تحت بررسی و اقدام است.
وی با بیان اینکه ماموران جهاد کشاورزی نظارت کافی بر مناطق مختلف دارند، تصریح می‌کند که ماموران در صورت مشاهده هرگونه تخلف علاوه‌بر توقف عملیات، موارد را به مدیریت‌های جهاد کشاورزی گزارش کرده و این مدیریت‌ها نیز پس از تشکیل پرونده، موارد را به مراجع قضایی انعکاس می‌دهند.
نامور تاکید می‌کند که این سازمان هیچ‌گونه مجوز تغییر کاربری برای ساخت ویلا صادر نکرده و تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در هراستان به عهده کمیسیونی مرکب از اراضی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست و یک نفرنماینده استاندار است.
براین اساس از ابتدای سال گذشته حدود۵/۱۸ هکتار مجوز تغییرکاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برای فعالیت‌های کشاورزی وغیرکشاورزی صادر شده و آن دسته از بناهایی که در حال حاضر در بین مردم به عنوان خانه باغ رایج است، چنانچه مجوزی برای آنها صادر شده تحت عنوان اتاق کارگری و نگهبانی در راستای حفظ تولید بوده است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته اتاق کارگری و نگهبانی از لحاظ قانونی جزو فعالیت‌های کشاورزی تلقی می‌شد و با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مالکان می‌توانستند حداکثر در سطح ۳۰ متر مربع اقدام به تغییر کاربری و ساخت بنا کنند، اما در حال حاضر که ساخت چنین بناهایی از فعالیت‌های کشاورزی حذف شده و تشخیص ضرورت تغییر کاربری برای ساخت برعهده کمیسیون مزبور است، خیلی به ندرت مجوز لازم صادر می‌شود.
وی می‌گوید: در مواردی ساخت وساز بنا در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها و درخارج ازمحدوده طرح هادی روستاها بدون مجوز کمیسیون فوق انجام شده که متاسفانه بدون توجه به قوانین مربوطه توسط دستگاه‌های خدمات رسان به متخلفان خدمات داده شده که موارد عدم توجه به رعایت قوانین به مراجع مربوطه منعکس شده است.
براین اساس به نظر می‌رسد قرار است از این پس نظارت بیشتری براین موارد شود تا آمار و ارقام مربوط به ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز کاهش یابد.