دنیای‌اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: شهرستان مریوان را با مرز باشماق و دریاچه زریوار می‌شناسند اما در کنار این دو ظرفیت، نباید از دشت‌های حاصلخیز و منابع آبی فراوان آن نیز غافل ماند، ظرفیتی که در صورت حمایت، این شهرستان را به منطقه‌ای مستعد برای کشاورزی تبدیل خواهد کرد.
شهرستان مریوان با دو هزار و ۵۴۹ کیلومتر مربع وسعت کمی بیش از ۹ درصد از مساحت استان کردستان را شامل می‌شود، این شهرستان در ۱۳۵ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است و براساس آمارگیری عمومی سال ۹۰حدود ۱۶۸هزار و ۷۷۴ نفر جمعیت دارد که ۸/۲۷ درصد آن در روستاها و ۲/۷۲درصد در شهرها زندگی می‌کنند. مریوان آب و هوای معتدل دارد و میزان بارش سالانه آن به‌طور میانگین ۹۰۰ میلی‌متر است و از این لحاظ مریوان جزو شهرهای نخست استان در زمینه ثبت بارش باران است. مساحت این شهرستان ۲۵۵ هزار هکتار است که ۵۳ درصد آن مرتع و ۳۶درصد هم جنگل است و مابقی آن را که معادل ۲۵هزار هکتار است اراضی کشاورزی به خود اختصاص داده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان با تاکید بر استعدادهای فراوان این شهرستان در حوزه کشاورزی می‌گوید: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای تبدیل مریوان به قطب کشاورزی و باغداری منطقه وجود دارد اما باید با حمایت جدی این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد. سیدعزیز هاشمی ابتدا به تشریح این ظرفیت‌ها پرداخت و گفت: از کل اراضی کشاورزی هفت هزار و ۶۰۰ هکتار آن معادل ۳۰ درصد آبی و ۱۷ هزار و ۸۰۰هکتار معادل ۷۰ درصد دیم است.
به گفته وی از کل اراضی شهرستان مریوان چهار هزار و ۶۰۰هکتار باغ آبی و دیم و حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ هکتار زراعت آبی و دیم است که در این اراضی بیش از ۴۰ هزار تن محصولات زراعی و دو هزار و ۵۰۰ تن محصولات باغی تولید می‌شود. در شهرستان مریوان ۳۰۰ هزار واحد دامی پرورش داده می‌شود که سالانه حدود ۳۰ هزار تن شیر و سه هزار تن گوشت قرمز از این تعداد دام تولید می‌شود. وی تولید سالانه عسل در این شهرستان را ۷۰ تن عنوان کرد و گفت: این میزان عسل از ۱۲ هزار کندوی زنبور عسل موجود در شهرستان تولید می‌شود.
به گفته وی همچنین ۵۵ واحد مرغداری فعال به ظرفیت هر دوره بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار قطعه و تولید سالانه بیش از ۱۰ هزار تن وجود دارد. در شهرستان مریوان به‌دلیل وجود منابع آبی فراوان اجرای طرح‌های شیلاتی صرفه اقتصادی دارد و از این رو هم‌اکنون چهار طرح شیلاتی در این شهرستان فعال است که سالانه ۱۲ تن ماهی از این تعداد طرح تولید می‌شود.
همچنین در قالب تعاونی صیادان در فصل صید ۲۱۲ تن انواع ماهی در دریاچه زریوار این شهرستان صید می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی مریوان گفت: در مجموع سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول در بخش کشاورزی در شهرستان تولید می‌شود. کشاورزان مریوانی با ۱۰۵ دستگاه تراکتور و هفت دستگاه کمباین امور مربوط به زراعت را انجام می‌دهند.
هاشمی به وضعیت بخش صنایع تبدیلی نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون کارخانه شیر با ظرفیت چهار هزار و ۸۰ تن در سال، کارخانه خوراک دام با ظرفیت پنج هزار تن در سال، طیور با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال، کشتارگاه صنعتی طیور به ظرفیت هزار قطعه در ساعت و سردخانه با ظرفیت هزار تن در شهرستان مریوان فعال است. به گفته وی، همچنین واحد پرورش مرغ مادر به ظرفیت ۳۰ هزار قطعه، کارخانه تولید کود مرغی و کارخانه بسته‌بندی حبوبات و گیاهان دارویی نیز در این شهرستان در دست ساخت است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان به برخی از اقدامات انجام‌شده توسط این مدیریت اشاره کرد و گفت: جذب ۱۳۰میلیارد ریال از اعتبارات طرح توسعه کشاورزی برای ۱۷۰طرح، لوله‌گذاری برای انتقال آب برای کاهش اثرات خشکسالی، افزایش بهره‌وری آب به میزان ۱۲۰ هزار متر، توسعه باغات سالانه حدود ۲۰۰ هکتار و توسعه نهالستان‌ها با ارقام تجاری و پردرآمد و با روش‌های علمی و فنی سالانه حدود یک میلیون اصله از جمله این اقدامات است. هاشمی همچنین تامین نشاء توت فرنگی کشور سالانه حدود ۶ میلیون بوته، توسعه بذور گواهی شده و ضد عفونی شده و افزایش عملکرد در واحد سطح، توسعه کمی و کیفی واحدهای مرغداری، تجهیز چاه‌های آب کشاورزی و برقدار کردن آنها، توسعه تشکل‌های بخش کشاورزی مانند تعاونی‌های باغداران، نظام صنفی، شرکت‌های فنی و مشاوره‌ای و توسعه آبیاری تحت فشار را از دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی مریوان اعلام کرد.
وی به توانمندی‌های شهرستان مریوان نیز به عنوان ظرفیت بسیار خوبی در راستای تقویت حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: بارش سالانه حدود ۹۰۰ میلیمتر نزولات جوی یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب این شهرستان است و می‌توان از این ظرفیت در زمینه توسعه باغات دیم با رعایت مقررات منابع طبیعی اقدام کرد.
وی وجود سد گاران برای زیر آب بردن زمین‌های کشاورزی، تنوع ژنتیکی گیاهان و مراتع برای توسعه پرورش زنبور عسل، مرزی بودن شهرستان و داشتن زمینه صادرات، زمین‌های شیب‌دار حاشیه رودخانه‌های فصلی و دائمی برای توسعه اراضی آبی و وجود زمینه فرهنگی باغداری و دامپروری در شهرستان را از جمله دیگر توانمندی‌های حوزه کشاورزی این شهرستان دانست.