بسترسازی فعالیت بخش خصوصی در قزوین
دنیای‌اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مرتضی روزبه استاندار قزوین در محل اتاق بازرگانی قزوین تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی استان قزوین؛ مرتضی روزبه در این جلسه با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کامل را ببریم، افزود: شورای گفت‌وگو باید بتواند با اتخاذ راهکارهای مناسب ازاین قابلیت برخوردار شود.
استاندار قزوین گفت: برای تحقق توسعه همه جانبه استان ضمن برخورد جدی با هرگونه رانت خواری و فروش اطلاعات بخش دولتی، زمینه استفاده از ظرفیت‌های خوب فعالان متعهد و متخصص بخش خصوصی را فراهم می‌کنیم.
وی افزود: ورود افراد رانت خوار در بخش خصوصی و همچنین واگذاری‌های غیراصولی از آفاتی هستند که باعث آسیب به تولید شده‌اند، از این رو برای آفت زدایی و ورود تولیدکنندگان موفق و کارآمد دراین حوزه باید از افراد متخصص و اهل فن استفاده شود.
وی اذعان کرد: ازاتاق بازرگانی به عنوان نماد و نماینده بخش خصوصی فعال انتظار داریم برای تقویت این حوزه راهکارهایی اجرایی پیشنهاد کند.
روزبه یادآور شد: وجود حدود ۶۳ هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانکی در صنایع استان نشان‌دهنده پویایی ونشاط فعالیت بخش خصوصی در قزوین است، بنابراین بخش دولتی نباید فعالان بخش خصوصی را رقیب خود بداند و ما با رفع این تقابل گام جدی برای مشارکت مردم در فعالیت‌ها خواهیم برداشت.
وی تصریح کرد: در بهترین شرایط توسعه بدون مشارکت بخش خصوصی نیست و ماندگاری توسعه تنها با مشارکت همگانی میسر است.
روزبه با انتقاد از بی‌تدبیری درقطع خدمات بخش خصوصی افزود: با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در انرژی منازل و صنعت می‌توان کمبودها را جبران و از تعطیلی یک واحد صنعتی پیشگیری کنیم و با همکاری در پرداخت بدهی‌های معوقه صنعت از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنیم.
زمینه رفع مشکلات تولید فراهم شد
علیرضا کشاورز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی قزوین نیز در این جلسه با اشاره به مطلوب نبودن فضای کسب و کار در کشور و استان اظهار کرد: رفع موانع و چالش‌ها برای تغییر این وضعیت از کارهای اساسی است که باید برای آن اقدام کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: با راه‌اندازی شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی در قزوین زمینه رفع مشکلات تولیدکنندگان و پویایی صنعت و تولید در استان فراهم شد.
کشاورز قاسمی تصریح کرد: تشکیل شورای گفت‌وگو می‌تواند، با ایجاد شفافیت امکان رقابت همه ذی‌نفعان در معامله با دستگاه‌های اجرایی را فراهم و به رونق فضای کسب‌وکار کمک موثری کند.
وی یادآور شد: ۲۵ نفر در این شورا عضویت دارند و باید در هر ماه حداقل یک جلسه تشکیل شود که با عضویت نمایندگان استان و ریاست استاندار انتظار می‌رود نتایج خروجی آن کاربردی و اجرایی باشد.
کشاورز قاسمی تشکیل بانک اطلاعاتی از مشاوران ارشد استان و کشور، تهیه گزارش ۶ ماهه و طرح پیشنهادهای موثر و مفید را در شورا مهم دانست و گفت: با معرفی هشت تن از فعالان بخش خصوصی برای عضویت در شورا و تشکیل کمیته‌های تخصصی وارد مرحله اجرایی شده و با فعال کردن دبیرخانه مقدمات کار آماده می‌شود.
تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی
راهکار رونق اقتصاد
داوود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه جلسه گفت‌وگوی شورا گفت: خوشبختانه اتاق بازرگانی قزوین عملکرد خوبی داشته که امیدواریم در دوران جدید شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این حوزه باشیم.
محمدی گفت: راه‌اندازی شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی در قزوین باید بتواند تحرک اقتصادی را بیشتر کرده و اهداف سند چشم‌انداز را محقق کند.
وی افزود: نبود این تشکل تاثیرگذار یکی از دغدغه‌های ما در استان بود و در شرایطی که ۴۰ کشور دنیا این تجربه را دارند تا با به‌روزرسانی اطلاعات به فضای کسب‌وکار کمک کنند و حال که این شورا در استان هم تشکیل شده باید با جلسات مستمر و همکاری موثر مسوولان ارشد استان بتوان به فعالیت بخش خصوصی انسجام و رونق
مناسبی داد.